Jag har haft folk över och samtliga lämnade offerter på ~9kW maskiner. Efter lite förfrågningar om kapaciteter så började det mer låta som att jag skulle ha en större maskin för kåken. IVT säljaren sa att jag låg precis på gränsen på vad Air X 90 maskinen klarade. Jag har bestämt mig för en IVT, priset är bra och maskinen verkar vara vettig. Så nu vänder jag mig till er för att se om ni kan bringa klarhet i vad jag behöver. Beräkningarna av installatörerna är gjorda med nuvarande förutsättningar men huset kommer att förändras över tiden.
Huset är souterräng byggt -56 med tegelfasad, många stora tvåglasfönster. Mittenplan är på 106m2, souterrängdelen ligger på 50m2, vinden är på 50m2 inredd och isolerad med glasull som ligger i någon typ av papperspåsar (liknar sovsäckar).
Vi är tre i familjen och inga överdrivna varmvattenförbrukare.
Vi planerar med att byta ut merparten av fönstren till treglas med start av de två största till hösten. Vinden kommer att isoleras om, men detta är ett framtida projekt som sätts igång i samband med renovering av vinden.
Förbrukningen av el var 25000Kwh första året, då snålade vi lite på värme och vatten i väntan på nytt värmesystem. Detta blev inte av men en kassett i öppna spisen installerades inför denna vintern, där har vi eldat ca 9Kbm under vintern och sänk förbrukningen (predikterad) med ca 7000Kwh och har haft det väldigt varmt och gott, framför allt på kvällarna.
Fastigheten är belägen i Skåne.
Med ödmjuka hälsningar
/X