0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hade en IVT/ES 480 FLVP förut. SCOP är därmed lite svårt att beräkna men ett varmt år som det senaste har det historiskt gått åt 24-25 000kWh inkl HH-el med 2 vuxna och ett barn på halvtid. Nu är vi 2 vuxna och tre barn på heltid och första året med Daikin kommer in på 12850kWh inkl HH-el./C
Imponerande att sänka förbrukningen med 12000 kWh när du har gått från en FLVP.Bergvärmen kanske är effektiv I alla fall ?/D
Förbrukning enligt Rickards mätare 12 månader: 3997 kWh för VV + husvärme
Vad var produktionen för samma period?
Kul med alla svar! Är det ingen som har siffror på faktisk verkningsgrad? För er som har anslutit elmätare så har ni ju siffror på förbrukning respektive produktion, separerat på VV och värme. Daikin_: har du nån uppfattning om vilken precision man kan förvänta sig att värmemätningen har?En intressant observation är att om man kollar på energiförbrukning per kvm så får man följande:froskog: 5600 kWh / 297 kvm = 19 kWh/kvmDaikin_: 4000 kWh / 230 kvm = 17 kWh/kvmjag: 6500 kWh / 115 kvm = 57 kWh/kvmDet är tre gånger så hög förbrukning per kvm. Det här inkluderar varmvatten så det blir lite missvisande, men den stora skillnaden måste ligga i sämre verkningsgrad eller högre energibehov / kvm, eller en kombination därav.
Tycker det finns lite frågetecken i din anläggning tex 39 grader FLT vid nollan, det är väl ganska högt eller??
Ja, jag tycker också att det är högt och hade hoppats på att nån kunde bekräfta vad jag borde ha för framledning i mitt system. Det verkar ju som att jag har ett golvvärmesystem som kräver framledningstemperatur som ett radiatorsystem. Ett högt energibehov kanske är en del av förklaringen, men jag antar att det finns de som kör golvvärme i sämre isolerade hus?Jag har diffspärr + 20 cm isolering i väggar, 40 år gamla 2-glas isolerfönster, inga onormalt stora fönsterytor men jag tror att många av rutorna är punkterade så fönstren är nog inte superbra, de kanske kommer att bytas nån gång framöver. Det är nytt nivellgolv, han jag pratade med på Nivell verkade inte ha så bra koll på golvvärme men vi valde dubbelt så tjock isolering som den som var standard. Golvet består av oisolerad platta på mark, luftspalt ventilerad med inomhusluft, sen 95 mm isolering (som Nivell hävdar är 30 procent effektivare än vanlig mineralull), sen golvspånskivor, 17 mm slang, fördelningsplåtar, underlagsfoam och sist 14 mm lamellparkettgolv. Nivellgolvet är ca 100 kvm, varav 90 kvm enligt ovan och 10 kvm är istället flytspacklat och klinkrat ovanpå fördelningsplåtarna. Utöver det består badrummet av 15 kvm är ingjuten slang ovanpå 14 cm EPS-betong.De som installerade Nivellgolvet brydde sig inte om att justera in reglarna helt i våg så stora delar av golvet ligger nog inte dikt an mot fördelningsplåtarna (trägolvet är ojämnt, sviktar och knarrar tex mycket när man går på det), vilket ju måste vara dåligt för värmeöverföringen till golvet, men frågan är om det skulle kunna vara hela förklaringen? Vi kommer eventuellt att åtgärda det genom att ta upp trägolvet, flytspackla ovanpå fördelningsplåtarna och sen lägga tillbaka det, men frågan är hur det kommer att påverka golvvärmen? Det vill man ju veta innan man ger sig på det. Om man ska göra det enligt konstens alla regler så blir det nog först en geotextilduk på plåtarna, sen 25 mm flytspackel, sen foam eller papp + trägolvet. VP är förresten kopplad direkt till golvvärmefördelaren som består av sju slingor. Det finns två långa slingor, dessa är helt öppna och de resterande är strypta i varierande grad.