Hej alla!
Ny användare här.
Planerar tillbyggnad i mitt hus och tänkte samtidigt förbättra ventilationen. Från självdrag till mekanisk frånluft. Men nu till min fundering.
Tycker jag har ett väldigt märkligt ventilationssystem idag och jag har inte hitta någon tråd med någon som har liknade som jag har.
Har ni några bra förslag på hur jag ska göra det bästa av situationen? Kan nämna att det inte finns budget för FTX iom tillbyggnaden.
Så lite fakta.
110 m2 hus från -52 +110 m2 ej bebodd källare.
Lättbetonghus med tilläggsisolerad reglade väggar med panel.
Ej ångspärrat. Men känns hyffsat tät med betongväggarna.
Nya 3 glas fönster.
Bergvärme. Tidigare oljepanna. Murstock kvar med vent kanaler.
Markradon som jag kommer åtgärda i samma veva som vent.
Nu till den märkliga ventilationen.
I källaren har jag både tilluft+frånluft i.
Pannrum,tvättstuga,gillestuga.
Tilluft = Ventiler källarvägg, Frånluft = kanaler till murstock
Endast tillluft i.
förråd,garage
Endast frånluft i
WC
Och nu till övervåning/bo delen. Där har jag märkligt nog. Frånluft i alla rum men ingen tilluft förutom en tilluft ventil i skafferiet i köket.
Min första tanke var att i med en kanalfläkt på frånluften i duchrum ÖV samt tilluft ventiler i alla sovrum. Fläkt i kanal tvättrum KV. Men sen blev jag nojjig för kallras.
Min andra tanke var kanalfläkt dusch ÖV. Att göra om all frånluften i ÖV till tilluft. På så sätt dra tilluften ute på vindsgaveln i befintliga isolerade kanalerna för att få någorlunda varmluft på tilluften utan kallras. Men sen blev jag nojjig att de kanalerna skulle fungera som frånluft i vilket fall tackvare att de är placerade i taket.
Min tredje tanke är att installera kanalfläktar i alla frånluft på ÖV och bara köra tilluft från källaren som det är idag. Men nu är jag nojjig att jag drar upp "skitig" fuktig luft från källaren till ÖV.
Kom med förslag kommentarer.
Tack alla.