Författare Ämne: Lägga jordvärmeslang i nivÃ¥er i samma grop  (läst 2953 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad igelkotten82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ska lägga jordvärme på tomten i södra Sverige. Har en fundering på om det skulle vara möjligt att gräva en djupare ränna (t ex 1,8 meter djup). Lägga ner jordvärmeslang och fylla på med en meter jord, padda och sedan lägga en vända till med jordvärmeslang. På detta viset halverar jag mängden grävning och får ner mer slang på min relativt lilla tomt. Vad ser ni för risker eller nackdelar med denna lösning?

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Lägga jordvärmeslang i nivåer i samma grop
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2015, 12:46:10 »
Det är ju solvärme det handlar om, så jag tror inte du får ut så mycket mer effekt än om du lägger den på vanligt sätt i ett lager. Då skulle jag hellre försöka utnyttja tomten maximalt genom att lägga slangen så optimalt som möjligt och med max 1 meter mellan. Om inte det räcker så kan man fråga en granne, erbjud en summa och inte bara garantera återställning av tomten, utan kanske också något han vill ha, som träd eller gräsmatta.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Lägga jordvärmeslang i nivåer i samma grop
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2015, 13:28:03 »
Du kan ju lägga slangarna tätare 0.5 meter ger mera upptagen energi.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Lägga jordvärmeslang i nivåer i samma grop
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2015, 15:01:24 »
Det finns en gräns för värmeuttaget per m2 tomtyta. GÃ¥r man över den gränsen kan det bli permafrost i marken, dvs det blir ett omrÃ¥de där tjälen aldrig gÃ¥r bort helt under sommaren. Det som kanske förvÃ¥nar är att det omrÃ¥det bildas under markslingorna, inte runt dem. Nu vet jag inte var gränsen för värmeuttag per m2 gÃ¥r. Lite googlande visade att det verkar som om tvÃ¥slangsystem, alltsÃ¥ tvÃ¥ slangar ovanför varandra kräver 30 % mer slang en enslangsystem. Grävd dikeslängd blir alltsÃ¥ 65 % av vad som krävs om man lägger en slang. Vet inte hur generell den tumregeln är.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Lägga jordvärmeslang i nivåer i samma grop
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2015, 15:51:55 »
Jag visste inte ens att det fanns tvåslangssystem, men det låter ju rimligt. Jag undrar bara om det verkligen är så att det är mer effektivt att lägga slangarna ovanpå varandra, än tätare vid sidan av varandra? Dvs om man har begränsad yta att tillgå. Det är ju solen som återladdar, i mitt system nu har redan köldbärartemperaturen börjat höjas.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Lägga jordvärmeslang i nivåer i samma grop
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2015, 17:56:29 »
Det finns en gräns för värmeuttaget per m2 tomtyta. GÃ¥r man över den gränsen kan det bli permafrost i marken, dvs det blir ett omrÃ¥de där tjälen aldrig gÃ¥r bort helt under sommaren. Det som kanske förvÃ¥nar är att det omrÃ¥det bildas under markslingorna, inte runt dem. Nu vet jag inte var gränsen för värmeuttag per m2 gÃ¥r. Lite googlande visade att det verkar som om tvÃ¥slangsystem, alltsÃ¥ tvÃ¥ slangar ovanför varandra kräver 30 % mer slang en enslangsystem. Grävd dikeslängd blir alltsÃ¥ 65 % av vad som krävs om man lägger en slang. Vet inte hur generell den tumregeln är.   
Kan man verkligen få permafrost vid ytjordvärme på tex 1 meters djup tex dx system tar ju grymt mycket energi ur liten yta 90 meter rör eller nått sånt är ju vanligt i dx system.
« Senast ändrad: 15 mars 2015, 07:20:15 av Smurfen. »
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad igelkotten82

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lägga jordvärmeslang i nivåer i samma grop
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2015, 00:44:50 »
Tackar för all input. Hittade en rapport i ämnet. http://www.swedgeo.se/upload/Publikationer/Varia/pdf/SGI-V556.pdf

Kommer ha solfångare för varmvatten under sommarhalvåret och använda jordvärme för att kyla tilluft vid behov vilket jag hoppas kan hjälpa till att värma jorden en aning utöver det arbete som solen gör.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Lägga jordvärmeslang i nivåer i samma grop
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2015, 08:49:02 »
Jag visste inte ens att det fanns tvåslangssystem, men det låter ju rimligt. Jag undrar bara om det verkligen är så att det är mer effektivt att lägga slangarna ovanpå varandra, än tätare vid sidan av varandra? Dvs om man har begränsad yta att tillgå. Det är ju solen som återladdar, i mitt system nu har redan köldbärartemperaturen börjat höjas.
Fördelen är att i stället för t.ex. 400 meter diken med en meters mellanrum blir det lite mer än hälften sÃ¥ mÃ¥nga 260 meter diken med tvÃ¥ meters mellanrum. Det blir mindre skador pÃ¥ tomten. Det blir billigare ocksÃ¥, det verkar gÃ¥ snabbare att plöja ett djupt dike än en längre sträcka grundare dike. Vill man satsa en viss summa pengar pÃ¥ markvärmekollektorn tror jag man fÃ¥r högre ingÃ¥ende köldbärartemperatur med tvÃ¥slangsystem. PÃ¥ sÃ¥ sätt kan man säga att det är effektivare även om värmeöverföringen per meter slang blir lägre. 

Edit: 65 % dikeslängd för tvåslangsystem jämfört med enslang är faktiskt en hel del mer än lite mer än hälften.
« Senast ändrad: 15 mars 2015, 09:13:34 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9732
  • Karma +19/-4
SV: Lägga jordvärmeslang i nivåer i samma grop
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2015, 09:03:33 »
Tackar för all input. Hittade en rapport i ämnet. http://www.swedgeo.se/upload/Publikationer/Varia/pdf/SGI-V556.pdf

Det var den rapporten jag också hittade. Någonstans runt sidan 125 jämförs en- och tvåslangsystem. På sidan 132 nämns permafrost. Det finns en avhandling från 80-talet med beräkningar som visar under vilka förhållanden man får permafrost. Permafrosten bildas i ett skikt under markvärmeslingorna, kommer inte ihåg hur djupt under.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!