0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Expansionskärlset måste inte sitta på samma plats som det gamla eller se lika dant ut. Om det finns plats utanför VP'n så kan du i princip koppla in ett nytt kärl i lämplig storlek på valfri plats på värmesystemet.
Föräldrarna har just sålt sitt hus i Stockholmstrakten. Huset har en 17 år gammal Nibe fighter 301. Två veckor före tillträdet blir huset kallt. Nibe 301 verkar funka i övrigt för varmvatten finns det och displayen lyser. Automatsäkringarna har inte löst ut. Jag har ännu inte varit på plats och kollat att den verkligen får tre faser.En sak som är märklig är att trycket i radiatorkretsen var 0. Det räcker dock med ca 1 d, påfyllning för att nå 1 bars tryck.Släpper man ut en dl återfår man trycket 0Sitter det membranexpansionskärl i 301?Är det svårt att byta membran i det expansionskärl jag gissar sitter i pumpen om man är händig för husbehov?Letade just efter en bättre begagnad nibe fighter 301 på blocket men just nu var det tomt. Nån här som har en kanske? tänkte att om de är identiska så kan det inte vara så svårt att skruva ur den gamla och swappa in en likadan ny.Vad är det för restvärde på en 17 år gammal frånluftspump?Vad är rimligt att ge till köparna för att den gamla tagit slut strax innan tillträdet?Varmvattnet funkar och snart är det sommar. Finns gott om tid att bestämma sig för vilken ny man ska ha före vintern.MvhKarl[/Du bör börja fundera på att byta ut värmepumpen till en ny. På en så pass gammal värmepump så är risken för läckage mellan mantlarna dvs (mellan varmvattentanken och värmetanken) väldigt stor. Då går det inte laga värmepumpen mer.
Föräldrarna har just sålt sitt hus i Stockholmstrakten. Huset har en 17 år gammal Nibe fighter 301. Två veckor före tillträdet blir huset kallt. Nibe 301 verkar funka i övrigt för varmvatten finns det och displayen lyser. Automatsäkringarna har inte löst ut. Jag har ännu inte varit på plats och kollat att den verkligen får tre faser.En sak som är märklig är att trycket i radiatorkretsen var 0. Det räcker dock med ca 1 d, påfyllning för att nå 1 bars tryck.Släpper man ut en dl återfår man trycket 0Sitter det membranexpansionskärl i 301?Är det svårt att byta membran i det expansionskärl jag gissar sitter i pumpen om man är händig för husbehov?Letade just efter en bättre begagnad nibe fighter 301 på blocket men just nu var det tomt. Nån här som har en kanske? tänkte att om de är identiska så kan det inte vara så svårt att skruva ur den gamla och swappa in en likadan ny.Vad är det för restvärde på en 17 år gammal frånluftspump?Vad är rimligt att ge till köparna för att den gamla tagit slut strax innan tillträdet?Varmvattnet funkar och snart är det sommar. Finns gott om tid att bestämma sig för vilken ny man ska ha före vintern.MvhKarl