0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En annan aspekt är simpla strömavbrott i vårt område, idag funkar telefoner och kabel-tv om det blir strömavbrott för oss, med fiber så dör fiberkonverter i huset respektive någon burk i skåpet i gatan därifrån fibrerna går ut i grening, vad jag hört så finns det inga ups:er till burkarna i gatan, vilket vi har hos oss.
Jag har just beställt fiber och har liknande problem som du t ex med larm och fast telefoni. På min direkta fråga påstod man att det inte finns någon aktiv elektronik på vägen från telefonstationen till min fiberbox. Sen drar väl kanske alla lådor en hel del ström, så det blir ett rätt stort batteri för att klara ett dygns avbrott, som inte är helt ovanligt här.
Då är vår installatör fel informerad Tja spelar ingen roll för jag klarar mig med 4 meter.
Fiberkabeln dom använder är inte brandspridningsklassad (eller har för låg klass) och då säger reglerna att man max får dra kabeln 5 meter in i en brandcell. Vill du ha fibern längre in i fastigheten så får du skarva den med inomhuskabel som är brandklassad, kan inte vara något problem mot en extrakostnad.Det sitter en kontakt på kabeln som man ansluter mot den aktiva utrustningen, det är bara och ha ett skarvstycke mot en annan kabel.http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/fileLibrary/Download_540072457/Sweden/files/Brandspridningsklasser%20A4_110815_2.pdf
Sen slog det mig, dom drar ju opto i skyddsrör som dom blåser med tryckluft, om man då drar detta skyddsrör hela vägen från anslutningen in i huset fram till centralen borde det väl vara skit samma om optofibern nu är brandklassad eller inte om den ligger i sitt skyddsrör, då borde det ju hänga på om skyddsröret har klassning ?