Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IngÃ¥r fjärrstyrning i offerten?  (läst 3687 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kallekula12

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ingår fjärrstyrning i offerten?
« skrivet: 10 mars 2015, 10:49:13 »
Hej alla bergvärmekillar och tjejer!

Har fått en offert från ett företag om borrning samt installation av bergvärmepump. Behöver lite hjälp om hur ni tolkar texten från leverantören. Såhär står det i offerten, har bara tagit med det väsentliga, det andra i offerten har inget med detta att göra...

"I vårt pris ingår:
1 st Värmepump Thermia Diplomat TWS 8.
2 st Flexslangar.
1 st Filter DN 25.
1 st PÃ¥fyllnadskoppel DN25.
1 st Tryckkärl varma sidan.
Demontering av befintlig elpanna, inklusive ut och bortforsling.
Erforderliga rör och rördelar.
Isolering rör kalla sidan.
1 st Bergkollektor 165 m.
6m foderrör; priset justeras med 690:-/m inkl. moms om avståndet till fast berg är mer eller mindre än 6m.
3 års fabriksgaranti.
Thermias 6-åriga Värmepumpsförsäkring med möjlighet till förlängning med 8 år.

           
           
            FÖRTYDLIGANDE

Värmepumpen går att fjärrstyra med bredband eller mobiltnät."

Till min fråga: Ingår det så att man kan fjärrstyra värmepumpen eller är det något man lära köpa till?

Tack på förhand!

Inloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #1 skrivet: 10 mars 2015, 11:24:25 »
Det köps skillt, antingen från thermia eller från thermiq.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #2 skrivet: 10 mars 2015, 15:51:27 »
Om förtydligandet står med i offerten bör det ingå annars går det inte fjärrstyra vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2015, 15:54:02 »
Jag läser det bara som en upplysning och inte att det ingår.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2015, 16:49:41 »
Jag skulle nog begärt ett förtydligande. Normalt så ingår inte Thermia online.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Kallekula12

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2015, 19:53:58 »
Tack för era svar. Vi (jag och sambon) tyckte att det lät som att det ingick i priset.
Vi är vanliga noviser som påpekade att vi behövde ha fjärrstyrning och i och med offerten trodde vi det ingick, men icke. Har pratat med installatören som vill ha 8500 kr för att installera detta (exkl. rot). Efter något medgivande så gick ned till 5000 kr, men jag tackade nej till det med. Tycker mest att installatören inte har varit tillräckligt tydlig och vill därför inte ha med dem att göra mer. För oss vanliga Svensson som inte är insatta i värmepumpar lät det solklart i offerten att det ingick.

Nu är allt installerat och vi stÃ¥r lite med byxorna nere.  :)

Har läst lite dåligt om just Thermias egna online-verktyg och kikar nu på just ThermIQ som Zyberdude rekommenderade. Vi bytte även pumpen till Diplomat Optimum G3 vilket inte fungerar med Husdata. Kanske någon som kan rekommendera något system som loggar och som man kan sköta pumpen fjärrstyrt?

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #6 skrivet: 10 mars 2015, 22:08:26 »
ThermIQ om du vill kunna styra också. Fungerar klanderfritt. Det är lite mek med installationen då den (oftast) körs på en Raspberry PI med Linux. Men det finns bra instruktioner att följa, så det ska inte vara några större problem.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #7 skrivet: 10 mars 2015, 22:17:11 »
Lurigt skrivet vad går inte att fjärrstyra om man betalar extra för det dom körde nog en fuling.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kallekula12

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #8 skrivet: 12 mars 2015, 14:14:06 »
Mm, vi blev lite less minst sagt.
Har beställt ThermIQ nu och köpt en RPi 2 med alla tillbehör. Ska installera allt här hemma och sen installera allt i stugan om någon vecka.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #9 skrivet: 12 mars 2015, 18:16:54 »
Lite som att få offert på en bil som kan dra 1500 kilo men man glömmer att nämna att dragkroken måste köpas till för en fin slant.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #10 skrivet: 12 mars 2015, 18:55:13 »
Eller tala om att det behövs ett abonnemang för att kunna ringa med mobiltelefonen eller titta på TV mm mm. Det finns oändligt många exempel på hur folk blir "lurade" när dom inte tar reda på vad det är dom köper för dom "trodde/tyckte" att det borde ingå.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #11 skrivet: 12 mars 2015, 19:33:28 »
Jag tycker inte det är samma sak i det här fallet är det en offert som inte stämmer om det vore ett reklam blad där det stog att det gÃ¥r att fjärrstyra vp vore det en annan sak men en offert  nono Med det resonemanget mÃ¥ste allt stÃ¥ i offerten som ingÃ¥r elinkoppling luftning Ã¥tdragning av rör ja man kan ju bluffa med det mesta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ingår fjärrstyrning i offerten?
« Svar #12 skrivet: 12 mars 2015, 22:21:38 »
Ja visst är det konstigt men jag tolkade det från första stund som att fjärrstyrning fans att tillgå men inte att det ingick.
Och jag framhärdar att det är vanligt (ej moraliskt rätt) att man nämner saker i sina offerter som inte ingår utan mer "upplysningsvis" nämner det. Lika vanligt är det att man inte talar om att det behövs "köpas till" för att få den optimala effekten. Det vimlar av oseriösa där ute och det är bla. därför det är viktigare med vem som får sälja värmepumpen än vilket fabrikat det är på VP.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!