Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: När släpper elpatronen?  (läst 3231 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
När släpper elpatronen?
« skrivet: 31 december 2005, 09:56:45 »
Hej experter :D

Jag har en fighter 2010-6 tillsammans med VVM 240 och har efter mycket rattande hit och dit fått den att gå riktigt bra nu. En sak som jag inte lyckats förstå till fullo än är följande.

Bakgrund
När pumpen inte orkar med och gradminuterna räknar ned till start av tillsats öppnar shunten och elpatronen tar över varmvattnet. Shunten är öppen ända till ärvärdet överstiger börvärdet och gradminuterna börjar räkna mot noll igen.

Frågeställning
Min fråga är om någon vet när elpatronen slutar att värma varmvatten? Jag trodde från början att den skulle vara med ända tills gradminuterna var upp i noll och pumpen stannade men så är inte fallet. Elpatronen kopplas bort tidigare och jag undrar bara av ren nyfikenhet om någon vet vilket kriterium som måste uppnås innan elpatronen tackar för sig?

Kan det vara så att gradminuterna måste upp till en viss nivå, exempelvis "Start av tillsats" + 200?
Kan det vara så att elpatronen är aktiverad under en viss tid efter start av tillsats, exempelvis 2 timmar?

Hoppas någon har lyckats lista ut detta eller rent av vet!

Hälsningar från Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: När släpper elpatronen?
« Svar #1 skrivet: 31 december 2005, 13:28:20 »
På min 1215 släpper eltillsatsen vid VP-gradmin + 100, kanske är det nåt liknande på din?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: När släpper elpatronen?
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2006, 20:46:18 »
Hej experter :D

Jag har en fighter 2010-6 tillsammans med VVM 240 och har efter mycket rattande hit och dit fått den att gå riktigt bra nu. En sak som jag inte lyckats förstå till fullo än är följande.

Bakgrund
När pumpen inte orkar med och gradminuterna räknar ned till start av tillsats öppnar shunten och elpatronen tar över varmvattnet. Shunten är öppen ända till ärvärdet överstiger börvärdet och gradminuterna börjar räkna mot noll igen.

Frågeställning
Min fråga är om någon vet när elpatronen slutar att värma varmvatten? Jag trodde från början att den skulle vara med ända tills gradminuterna var upp i noll och pumpen stannade men så är inte fallet. Elpatronen kopplas bort tidigare och jag undrar bara av ren nyfikenhet om någon vet vilket kriterium som måste uppnås innan elpatronen tackar för sig?

Kan det vara så att gradminuterna måste upp till en viss nivå, exempelvis "Start av tillsats" + 200?
Kan det vara så att elpatronen är aktiverad under en viss tid efter start av tillsats, exempelvis 2 timmar?

Hoppas någon har lyckats lista ut detta eller rent av vet!

Hälsningar från Cicero

Eftersom din vp nog befann sig i kombidrift så öppnar shunten för att få "ner grad min", patronen som även värmer vv känner av att temperaturen i panndelen skjunker och startar då för att motverkar den fallande temperaturen... när sen temperaturen i panndelen är uppe i den normala temperaturen för vv-stopp så stegar patronen ner igen... detta oavsett om shunten är öppen eller inte...

Är inte helt hundra på detta men 87% ungefär...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: När släpper elpatronen?
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2006, 09:04:54 »
Hej Digital och tack för ditt svar :)

Precis som du säger så försöker elpatronen hålla temperaturen på varmvattnet oavsett om shunten är öppen eller inte när anläggningen befinner sig i kombidrift.

Jag tror att det är jag som inte riktigt har lyckats ställa min frÃ¥ga pÃ¥ ett begripligt sätt men du lade in nyckelordet "kombidrift" i ditt inlägg sÃ¥ därför omformulerar jag min frÃ¥ga sÃ¥ här 

Är det någon som vet när VVM 240 + Fighter 2010 går över från kombidrift till växeldrift, när temperaturen utomhus är i stigande.

Min senaste gissning baserat på observationer är att det händer när gradminuterna är uppe i -250.

Hälsningar från Cicero.

 Sc:,h *vinkar*
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: När släpper elpatronen?
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2006, 22:50:18 »
Hej Digital och tack för ditt svar :)

Precis som du säger så försöker elpatronen hålla temperaturen på varmvattnet oavsett om shunten är öppen eller inte när anläggningen befinner sig i kombidrift. Jag tror att det är jag som inte riktigt har lyckats ställa min fråga på ett begripligt sätt men du lade in nyckelordet "kombidrift" i ditt inlägg så därför omformulerar jag min fråga så här

Är det någon som vet när VVM 240 + Fighter 2010 går över från kombidrift till växeldrift, när temperaturen utomhus är i stigande.

Min senaste gissning baserat på observationer är att det händer när gradminuterna är uppe i -250.

Hälsningar från Cicero.

 Sc:,h *vinkar*


Hej

Vill försöka förklara hur jag märkt SMO fungerar som är liknande som VVM program

Meny 9.3.9 Drifttillstånd Kombidrift

Betyder att pga stort värmebehov går VP över från växeldrift till kombidrift och därmed går den kontinuerligt till värmedrift. VV drift produceras då hela tiden med elpatron. Sen om ej VP räcker till för radiatorvärmen går även tillsats till för detta ändamål. :,v(


Meny 9.3.10 VB diff VP  (endast SMO) inställ fabrik 10 gr (fabriksinst)

När sen diff överstiger inställt värde under så går VP över igen till växeldrift och elpatron kopplas bort efter givna regler, som stegsvis 100 gradmin tills VP arbetat upp till +100gradmin och den stoppar. a:gl

Detta är vad jag upplevt och därför ändrar jag min inst på 9.3.10 till 8oC för att tillsatsen skall gå i från tidigare. Samtidigt kommer den till redan med 100 gradmin vid angiven diff. Det är därför DELAD mening om man skall ha högt eller låg diff vid till/från av eltillsats.

Citera
Obs meny 9.3.10 finns ej denna inställning i VVM men väl i SMO, men jag tror det fungerar enligt samma princip.


Hoppas Ni förstår hur jag uppfattat SMO/VVM program.





« Senast ändrad: 07 januari 2006, 22:59:41 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!