0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Din kommuns miljökontor vill troligen ha ett ord med i laget. Det är smidigt om man använder en anläggare, som redan har kontakt med och sköter kontakten med din kommun.Min son köpte nyligen en villa med vitesföreläggande om inte nytt avlopp anlades.Offerter mellan 70.000-140.000:- togs in.Grävaren vi anlitade hade gjort flera jobb i Örebro Kommun och skötte även ansökan och han gjorde hela anläggningen med reningsverk....för 73000:-
3 kammarbrunn + markbädd för detta pris?
Jag anlade en sådan anläggning själv när jag flyttade in i mitt hus.Hade det på 90-talet funnits de lösningar som det gör idag hade jag satsat på det istf en infiltrationsbädd som kräver uppgrävning av halva trädgården.Idag kan man byta ut bädden mot ett par plastbehållare med infiltrations/biobädds material. Sitter ngn pump i också tydligen så det drar ju ström, men den dagen det behöver åtgärdas ngt så är det bara att byta ut innehållet i behållarna, utan ngn grävning. Tror inte det blir så mkt dyrare eller kanske tom billigare än att gräva en stor bädd och frakta "tvättad" makadam till, beroende lite på hur långt man har till grustaget med den tvättade makadamen.