0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har du planerat rördragningen själv och är det tillräcklig dimension på rören?
Lugna ner dig, innan du beställer nya radiatorer, så enkel är det inte! Man dimensionerar radiatorer efter varje rums uppvärmningsbehov! Om du ändå skall konventera, så gör rätt, det kommer du inte at ångra!Själv konventerad från 70°C fram.led temp(vid DUT -18 °C) ettrörssystem till låg temp.system! Framledning 43 °C vid -25 °C! Annars ingen vits med värmepumpen!Gör man smart , så kan du klara dig med ettrörssystem! Mera noggrant beräkning, som det finns program till(både för ett-tvårörsystem)! Sen finns det radiatorer(Thermopanel med enkelt omkoppling mellan ett-tvårörsystem med inbyggt koppel, om du har svårt att välja mellan systemet!Kompletera gärna din profil med email; så ska jag se vad jag kan hitta!Mvh Jiri
Går i "sänka framlednings temperatur" tankar själv, problemet jag ser med ett tänk där alla radiatorer ska va lika stora är att vissa radiatorer kan bli för små och vissa "för stora". I mitt hus skulle det aldrig kunna funka, tex lilla gästtoaletten på dryga 2 m2 jämfört med vardagsrummet på dryga 50 m2. Dessutom är det riktigt svårt att strypa in "bra/lagom" temperatur i ett litet rum med en för stor radiator.Jag tror denna ide är direkt olämplig speciellt i kombo med VP, gör istället det enda rätta och dimensionera radiatorerna till minst 80 w/m2 "vid normal takhöjd".
80 W/m2? Det var den högsta siffran jag läst, andra ställen jag läst/pratat med har rekommenderat mellan 40-60 W/m2, kanske 70 W/m2 om man bor i dåligt isolerat hus i norra norrland. Så jag blir lite intresserad av vad du baserar det på? Det är inte så att jag säger att du har fel, jag blir som sagt bara nyfiken.
Rena nonsens med lika stora radiatorer i alla rum! Jag köper inte ditt resonemang! Tyvärr, saknar jag ditt förmåga att stå i alla rum samtidigt och jämföra dem! Det handlar ändå om uppvärmningsbehov för varje rum och få så låg framledning som möjligt! Om du är så störd av det estetiska, så är det golvvärme som gäller, med allt vad det kostar!Annars kan du använda en av radiatorerna som kulis! Har du läst SUNE73 inlägg?Att firma väljer tvårörssystem förvånar mig inte, mera jobb, bättre betalt och du får stå för injustering av systemet! Ettrörssystem kräver mera kunnande, enklare att installera !Själv anser jag inte 55/45 vara nån låg.temp system lämpligt för VP drift, när du ändå konverterar!Mvh Jiri