Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Min frikyla - synpunkter önskas  (läst 29665 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 499
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #90 skrivet: 09 juni 2016, 22:46:54 »
Önskar jag hade haft din spektralanalysator. Jag köpte t.o.m silikonflexslangar för att få tyst på min förra Vp som hade interferens mellan sina två kolvkompressorer. Det visade sig sedan att ljudet inte var vätskefortplantat  utan togs upp av en lätt Ytongvägg som ledde vidare i betongvalv. Där sitter ljudabsorbenter idag men nya VP när tystare och med mer lättdämpat högfrekvent ljud. Ska ta fram flexslangarna igen när min frikyla kopplas in i sommar.
hus 180 m2 + 108 m2 källare IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt, 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor. VP styr shunt även för solvärme . Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån acktank , mekanisk frånluft med återvinning till vp och hål.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 308
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #91 skrivet: 10 juni 2016, 08:49:24 »
Mm, oljud är fruktansvärt irriterande.

Innan du monterar flexslangarna: Är silikon lika mjukt som EPDM? Jag antar att ju "mjukare" materialet är desto bättre dämpar det vätskeburen ljudledning. Och så gissar jag att det är bra att se till att slangen är krökt så att ljudvågen måste "studsa" i väggen för att ta sig vidare.

Pen

PS: Spektrumanalysatorn är freeware och det finns massor av dem på nätet. Jag använde den här:
http://www.sillanumsoft.org/
(modell 2011)
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärme 8kW installerad 2016.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 499
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #92 skrivet: 12 juni 2016, 11:29:33 »
Silkonslang är mycket mjukare med armeringen inne i silikonet , svårigheten är att tryckpressa tex hydralikhylsor med gäng  utan att skära silikonröret. Borde kunna dämpa bättre.
ska titta på programvaran-
Det finns massa advancerade ljudämpare som inte finns tillgängliga för oss dödliga for att vi inte kan mäta o räkna på dem tex avstämda system, Helmholz resonatorer  http://docs.lib.purdue.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=2200&context=icec
http://www.engineeringtoolbox.com/noise-reduction-silencers-d_81.html

hus 180 m2 + 108 m2 källare IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt, 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor. VP styr shunt även för solvärme . Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån acktank , mekanisk frånluft med återvinning till vp och hål.

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 304
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #93 skrivet: 08 december 2019, 10:25:44 »


Hej @Pen.
Intressant tråd. Sitter själv i beräkningar för kyla. Blev lite nyfiken nu efter några år om du tycker att din fläktkonvektor i sovrummet räcker till? Vilka temperaturer brukar dina driftfall ha?
Fungerade det bra sommaren 2018 när det var så varmt?
Tack.
« Senast ändrad: 08 december 2019, 10:40:26 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 308
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #94 skrivet: 13 januari 2020, 10:47:35 »
Oj, tänk att den här gamla tråden vaknade till liv igen  :). Ursäkta sent svar.

Javisst, det har fungerat utmärkt! För oss är det en avgörande livskvalitetsförbättring eftersom vi hade svårt att sova under de varma nätterna.

Nu är ju min kyla i sovrummet väldigt överdimensionerad, så det kanske inte är det bästa referensexemplet såvitt man inte tycker det är ok med en rätt stor konvektor. Det mål jag hade var att sova gott men jag tänkte att kanske kan man få lite kyla i resten av huset om man tar till en rejäl konvektor och kör med öppen dörr. Här är några av mina erfarenheter:

- Med min "installerade effekt" på 3kW i ett 12 kvm stort sovrum kan man nästan alltid få inställda rumstemperaturen 22 grader på lägsta fläktvarvtal även med öppen dörr. Värstingsommaren hade vi dock dörren på glänt och körde med medelhögt varvtal några enstaka dagar.

- Den läckande kylan till övriga våningen på ca 115 kvm är liten. Jag skulle vilja påstå att man inte kan kyla resten av huset på det viset. Det är väl ingen sensationell nyhet - redan för hundra år sedan hade man kakelugnar i varje rum om man hade råd med komfort.

- Då konvektorn sitter nära sängen så tyckte vi att on/off regleringen av kyltillförseln var besvärande. Man kände den tilltagande kylan varje gång kylvattnet släpptes på. Därför byggde jag till kontinuerlig shuntning av kylvätskan (som jag redan hade förberett för).

- Nackdelen med ett shuntat system infinner sig under en ovanligt varm och fuktig höst (egentligen först nu i höstas). Då kylvattnet alltid är precis lagom kallt så minimerar man också avfuktningen i konvektorn. Det ger förvisso högsta sensibla kylning - alltså verkningsgrad - men också högsta luftfuktighet i rummet. Nu minns jag inte vad jag uppmätte, men ja vill minnas att det toppade på i runda tal strax under 90%. Då gick jag faktiskt över till on/off ett tag för att få det lite torrare.

- Med en lägre installerad effekt så skulle avfuktningen kanske blivit bättre även med shuntning. Antag att jag helt sonika kapar av min konvektor på hälften men behåller allt annat intakt, samma varvtal på fläkten o.s.v. För att få samma krävda kyleffekt i rummet måste delta-T i luftströmmen ökas till det dubbla. Shuntningen kommer att fixa detta genom att öka delta-T på kylvätskan. Kondenspunkten för luftströmmen kommer då att nås tidigare på dess väg genom konvektorn och avfuktningen kommer att öka och man får ett torrare klimat i rummet. Verkningsgraden sjunker förstås motsvarande så delta-T i kylvätskan kommer att ökas av shunten tills den behövda sensibla effekten uppnås.

Sammanfattningsvis är det rätt svårt och beroende på preferenser vad som är en lagom stor konvektor och hur den ska regleras. Som synes är det inte enbart bra med en överdimensionerad konvektor. Om jag hade vetat att läckaget till andra rum är så litet så hade jag valt en mindre konvektor. Å andra sidan vill man aldrig köra på mer än lägsta fläkthastighet i ett sovrum.

Det finns ju lite tumregler här och där för effektbehov, men jag tycker de är spridda och svårtolkade (har aldrig sett att man angivit vilken slags effekt man avser). Vilka preferenser hade uppgiftslämnaren?

Troligtvis är det konvektorns märkeffekt man avser med tumreglerna. Jag menar att den avser medelhavstillämpningar. Vi som bygger frikyla här i Sverige har väl sällan som mål att lufttemperaturen ska vara 27 grader i taket. Under vissa betingelser (RH mm) har jag uppmätt att den avgivna sensibla effekten från min 3kW konvektor är dygt 1kW vid 22-23 grader tillförd lufttemperatur. Det stämmer rätt bra med tabellerna för min konvektor också.

Har du detaljfrågor på just min anläggning så ställ dem så ska jag försöka svara.

Pen

« Senast ändrad: 13 januari 2020, 13:59:49 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärme 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 308
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #95 skrivet: 13 januari 2020, 11:04:30 »
Eftersom tråden nu har vaknat till liv så kan jag komplettera den med min sista (?) ändring.

Som väl redan nämnts så installerade jag en vanlig backventil i stället för en klaffbackventil. Det var i viss mån av bekvämlighet och brist på fantasi hur jag skulle få till ett horisontellt parti rör att placera den på.

Som ett ytterligare led i att minska ljudet som spreds via köldbäraren till konvektorn så meckade jag om rördragningen i våras och satte in en klaffbackventil och då blev det ytterligare lite bättre.

Det blev en rätt märklig U-krök runt en dummy bypass-ventil som endast har som funktion att mekaniskt hålla uppe rören ovanför. Samtidigt passade jag på att placera om expansionskärlet så att det blev en viss avluftningseffekt genom att bubblor kan stiga uppåt för att fastna vid luftventilen i kopplet.

Om någon undrar varför det sitter en rak klämringskoppling på rakan till höger så är det för att kunna sära hela ovanpartiet från underpartiet om man nu vill göra något annat ingrepp senare. Presskopplingar är fantastiska när man monterar men en mardröm vid ombyggnader och reparationer.
« Senast ändrad: 13 januari 2020, 11:30:54 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärme 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 308
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #96 skrivet: 13 januari 2020, 13:35:36 »
@R2

Läste nu även din andra tråd om konvektorer och såg att du hade fått fram väldigt relevanta data för din tänkta konvektor. För att kunna jämföra med mina förhållanden så klipper jag in de mätningar jag gjorde efter installationen.

Observera att uppgiften om RH 60% avser ett intilliggande rum som var varmare. RH är därför högre i det aktuella rummet för fall A och B (eftersom ingen kondensation noterades och rummet var kallare). Mätningarna på lufttemperaturerna är tyvärr trubbiga (1 grad) på grund av den temporära loggningsutrustning som jag satte dit. Köldbärarens temperaturer är baserade på Nibes egna givare som är ökända att degenerera på KB-sidan.

« Senast ändrad: 13 januari 2020, 13:41:48 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärme 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 304
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #97 skrivet: 13 januari 2020, 14:48:58 »
Hej,

Tack för ett väldigt bra och utförligt svar!
Väldigt intressant att se dina mätningar. Jag kanske komma ligga i samma temperaturer på "KB fram". Mer om det längre ner i text tjoket.

Ja jag håller med att dimensioneringen av fläktkonvektor med avseende på kyleffekt är svårtolkat och hel del bökigare än en värmedimensionering.
Med din info blir jag än mer övertygad att mitt system kommer att bli bra.

I mitt fall tror jag mig ha klart, vad de olika rummen behöver i kyleffekt.
Då man ligger förmodligen högt i något diagnos-spektrum så har jag har gjort en rätt så grundlig effektberäkning för att slippa ”loose ends”.  :)

Den visar att jag hamnar runt 0,7-1,0 kW i kyleffekt (sens) i vardera av de aktuella sovrummen samt 6,5 kW i vardagsrum/kök med väldigt mycket fönster-area i alla vädersträck.
Då räknat på att jag kan hålla 20°C i alla utrymmen där kyla är installerat, och det är en vid en ”normal” sommar med de solinstrålning och temperaturer som de innebär.

Detta är räknat med 0 % , Avskärmning , skuggfaktor och solskydd. Vilket självklart inte stämmer med verkligheten. Men att sätta den till 0% så borde jag ha en +marginal till att även försöka täcka somrar lik den som var 2018.

Självklart har jag fått göra några antagande som jag inte har riktigt koll på. T.ex. ventilationen i de olika rummen, tillförd värme av datorer,matlagning,personer etc. Ventilation har jag räknat på dubbla norm för att vara safe men vi ligger förmodligen inte där.
Dock så ger inte ventilationen så mycket tillskott på värmeffekten som jag trodde. De är trögheten i byggnaden ,isolering och självklart fönsterytor, väderstreck som är de posterna som påverkar mest.
Sen har jag fått göra ett antagande att sovrummen gränsar till en hall som inte är kyld. Hallen har ett kylbehov på ca 1kW också så jag fördelar den effekten till de 3st angränsande sovrummen-rummen.

Så sammanlagt så blev kyleffektbehovet 10,5 kW @ 20°C inomhustemp vid norm sommar. Dock vill jag dimensionera för corner case sommaren 2018 så 12kW är målet.
3st sovrum + 1 st stort vardagsrum/kök

Vilket visar sig vara way of the charts vad min nuvarande värme-dump (energibrunn/markslinga) klarar av.

Så. Min fråga jag ställde till dig var när jag hade planer om att använda värmepumpens brinekrets till kylan, men efter effektberäkningen så inser jag att det blir svårt om än inte omöjligt att ta ut den kyleffekt jag vill ha. Oavsett storlek konvektor.

Men skam den som ger sig.

Det resulterade i att jag kommer ändra lite min setup och kommer att köra kylan mot grundvattnet genom och mot två stycken filterbrunnar i marklagret. En brunn för att ta upp grundvattnet samt en brunn för att återföra de växlade varmare vattnet.
Kapaciteten i dessa brunnar är enorm då jag kör mitt bevattningsystem i en av dem.

Det blir att växla kylkretsen mot grundvattnet genom en plattvärmeväxlare SWEP B28x70 eller B25x100. Stora växlare kan man tycka men även där ”no loose ends”.
Har inte riktigt klart för mig vad grundvattnet kan hålla för temperatur ca 8 meter ner men borde inte vara mer än 1 till 2 grader varmare än årsmedeltemp på orten. Kanske 8-9°C
Bjässen till växlaren så kan jag hålla verkningsgrader hög tappar bara 1°C på sida 2 (kylkretsen) med ett mottryck på 6-8 kPa på vardera sida.
 
Primärpumpen blir en djuphålspump på 350 W.
Har räknat med 4m3/h @ 170 kPa.

Sen en 80 kPa cirkulationspump på sekundären (kylkretsen) som ska ge ca 2,7 m3/h @ 40 kPa.

1 st Carisma 54 i vardera sovrum (3 stycken)
Samt en bjässe från tyska Krone i vardagsrummet som ger 9,31/6,25 kW vid 7/27°C


Så sovrum: Behov 0,7-1 kW @ 20°C, CRC 54 ger vid 10/15/25°C 2,2 kW sens max fläkt.
Borde räcka. Har inte räknat än med 20°C rumstemp över konvektorn. Ska kolla om jag hittar en fiffelfaktor eller så får jag räkna fram en själv.

Sen är det ju styrningen att tänka på… Förslag?

Ledsen om jag överhopa din projekttråd med en massa text/fakta från mitt tänkta system.

Men känns bra att få lufta sina förslag med likasinnad  :)

Edit: Fel kyleffektbehov sovrum. Ska vara 0,7-1 kW.
« Senast ändrad: 13 januari 2020, 15:23:28 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 308
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #98 skrivet: 14 januari 2020, 11:22:10 »
Jag tycker att du verkar ha järnkoll på din projektering. Och visst tror jag att konvektorerna för sovrummen räcker gott om jag jämför med min. Mitt sovrum gränsar för övrigt till en nordost och en sydostvägg helt i värmeabsorberande rött tegel samt till två andra okylda rum. I taket till en vind som ligger under sex ton svarta takpannor.

Angående konvektorns data för för temperaturer under 25 grader och högre RH så verkar det inte finnas några sådana data att få tag på. Italienarna nöjer sig nog med 25 grader. Att extrapolera är också rätt svårt då det inte är linjärt och i synnerhet inte när det börjar kondensera. När jag ville få fram egenskaperna för mitt borrhål gjorde jag en enkel simulering i Excel med borrhålet indelat i 10 segment och så en approximativ modell för segmenten. Excel klarar cirkulära definitioner så det fungerade förvånansvärt bra. Man borde kunna göra en liknande modell för en konvektor med visst extra besvär för kondenseringen.

Angående regleringen så är Italienarna inga finsmakare där heller. Jag råkar ju ha en Carisma (som du verkar inne på ser jag) och det krävs en grads temperaturökning i styrningen för varje fläktsteg och det finns bara tre diskreta steg. Jag kollade lite snabbt på en Brochyr nu och det verkar vara lika trubbigt idag men kanske finns det optioner som jag inte sett.

Om jag vore i ditt läge skulle jag försöka förbereda mig för att eventuellt bygga min egen styrning och se till att konvektorn och anläggningen hade rätt förutsättningar. Jag skulle önska mig att fläkten var steglöst varvtalsstyrd samt att lägsta varvtal var väldigt lågt. Kanske finns detta om man väljer EC-motor. Då skulle man slippa temperaturväxlingar i luften och även kunna se till att luften i stället kan torkas vid måttligt kylbehov (alltså köra med maximalt kall KB även då). Försök få med @andersjm på en tråd. Han mekade mycket med sin styrning har jag för mig och vi hade en del diskussioner. Skulle vara intressant även för mig att få andras erfarenheter.

Med sista sensommarens plaskblöta lakan i åminne kommer jag att göra ett försök att sänka hastigheten på min fläkt för att få ökad kondensation under sensommaren. Spartransformatorn i konvektorn har inget lägre uttag, så jag får försöka på annat sätt. Idealet vore som sagt att plocka bort den och sätta in en frekvensstyrning i stället och då skrotar jag troligen shuntstyrningen.

Gör gärna en projekttråd som vi kan följa.
« Senast ändrad: 14 januari 2020, 11:41:00 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärme 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 304
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #99 skrivet: 14 januari 2020, 12:24:08 »
Ja jag håller med att Carisman verkar ha en hel del brister i just styrningen. Helst av allt vill man ju slippa allt hem-meck vilket i och för sig kan vara roligt.

Har haft lite kontakt med en annan leverantör (finsk med även svenskt kontor) på en variant av konvektor som ser intressant ut. Den verkar vara lite mer adaptabel i sin styrning.

https://www.chiller.eu/wp-content/uploads/2019/09/Studio_brochure_10_2019_sv.pdf
« Senast ändrad: 14 januari 2020, 12:43:32 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Hastings

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 499
  • Jag älskar sol värme å värmepumpar!
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #100 skrivet: 14 januari 2020, 18:21:25 »
Inte alla Italienare är så primitiva som Carisma -
Jag valde Fricos SL  serie då den har steglös styrning av EC-fläkt och ett antal olika program den är dessutom tyst och bygger inte så mycket. Läs sist i manualen som jag bifogat.

Till detta en steglös pump  med 0-10v  styrning.  Jag styr så att varvet ökar i takt med att fler brukare kopplas in genom att öka styrspänningen .  Jag planerar för fler fancoils  och kylrum för grönsaker/vin.

Sen har jag önskat att jag fått plats med en takhängd skystar då värmen som bekant stiger och för att kunna sprida  kylan mer effektivt  med isolerade kanaler.


hus 180 m2 + 108 m2 källare IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt, 2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor. VP styr shunt även för solvärme . Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg

Tänkta projekt: värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån acktank , mekanisk frånluft med återvinning till vp och hål.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 308
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #101 skrivet: 14 januari 2020, 18:22:08 »
Ja, om man tittar på Chillerns hemsida så verkar det vara klart att den har varvtalsstyrd EC-motor på fläkten. Och spannet i varvtal är mycket bättre än på min. Så det verkar ju lovande. Kanske priset är därefter?

Men även Carisman finns nu med varvtalsstyrd EC-motor. Brukar vara mycket bättre information på Italienska sidor:
https://www.sabiana.it/storage/download/products/30/Carisma_CRC_ECM_EN.pdf
Spannet i varvtal verkar sämre.

Edit: @Hastings hann emellan!
« Senast ändrad: 14 januari 2020, 18:23:51 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärme 8kW installerad 2016.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 308
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #102 skrivet: 14 januari 2020, 18:29:30 »
@Hastings

Verkar vara en bra modell du hittat. Vilket spann har den mellan högsta och lägsta luftflöde? Hittar inte data vid en hastig skummning.

Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärme 8kW installerad 2016.

Utloggad R2

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 304
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #103 skrivet: 14 januari 2020, 20:22:55 »
@Hastings.

Intressant att du kör med den modellen. Har faktiskt kikat en del på fast då med namnet Innova. Tror det är lite OEM spridda skurar på många konvektorer.
Den jag kikade på var SL 1000. Verkar vara riktigt bra.
Det enda som jag stör mig på att de kräver 100 mm luft spalt i bakändan om man ska montera den horisontellt i tak . Skulle gärna vilja ha den dikt an mot väggen . Sen att de ligger lite högre än Carisma i ljudtryck på fläkt min.
Vilken storlek har du? Är du nöjd med den? Hur ser dina förutsättningar ut? Pris?

Här kan man labba själv med lite data.

http://www.configuratori.net/ConfiguratoreDcInverter/default.aspx/

@Pen fick prisuppgift nu på Chiller. De låg väldigt högt på skalan tyvärr. De var väldigt professionella. Skickade med uträkningar på mina driftfall, med glycol och allt. Synd på priset som var det dubbla mot Carisman.



« Senast ändrad: 14 januari 2020, 20:29:23 av R2 »
Villa från 1952

Värmer 230 m2

Viessmann vitocal 300 g 10,4 kW
400 liter tank
390 liters VVB.

105 meter energibrunn
330 meter jordslinga.
Parallellt kopplat.

Utloggad Pen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södertälje
  • Antal inlägg: 308
  • Inbiten GDS
SV: Min frikyla - synpunkter önskas
« Svar #104 skrivet: 15 januari 2020, 07:51:43 »
Konfiguratorn var verkligen intressant. Det som närmast motsvarar min 3kW konvektor verkar vara modell SL 800. Degenereringen stämmer rätt bra med mätningarna om man även beaktar att spritblandningen ger en ytterligare försämring.

Om man inte är intresserad av att lära sig italienska så kan man lägga till språkval på slutet av länken:

http://www.configuratori.net/ConfiguratoreDcInverter/default.aspx?lang=en

Det är synd att programmet vägrar att skriva ut något alls om förhållandena innebär ett delta-T på mindre än 4 grader på KB. Om man kör med konstant flöde (som de flesta gör) så stryker den resultat som skulle ge lägre delta-T än så. Tabeller är vanligtvis upplagda på samma sätt - delta-T är konstant - d.v.s. sänker man fläktens varvtal så sänker man även ingångsvärden för vattenflödet. Troligen för att det ger lägsta kondensation att köra så. Det kanske är bra för dimensionering men inte så bra utgångspunkt om man vill studera reglering baserad på fläktvarvtal eller om det är ett självändamål att öka kondensationen.
« Senast ändrad: 15 januari 2020, 08:11:22 av Pen »
Souterränghus 2*115 kvm. Värmepump Nibe 1235 8kW installerad 2007. Frikyla Kinnan CVP-T 3kW installerad 2015. Poolvärme 8kW installerad 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?