Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Slangar inuti kassa, ok att byta till silikon?  (läst 826 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobbanB

• Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Värmepump eller värmepumpar?
Slangar inuti kassa, ok att byta till silikon?
« skrivet: 17 februari 2015, 21:08:18 »
För ett par veckor sedan sÃ¥ gav sig en slang inuti min IVT x15, och tömde hela systemet. Jag ilade iväg till ahlsell och köpte vad som fanns pÃ¥ hyllan, ANSL SLANG R25-1,0M RAK/VINKEL   INV/INV LEK.MUTT. RF/SILIKON och bytte dom 3 som gÃ¥r uppÃ¥t mot anslutningarna mot vvb o radiatorsystemet. Dom gamla slangarna var spröda, och fulla med skit. Verkar nästan som om dom löst upp sig, eller om det är beläggningar i systemet som lossnar? Jag har fÃ¥tt göra rent filtren 2 gÃ¥nger efterÃ¥t, när det blivit för dÃ¥ligt flöde..
Nu tänkte jag byta resterande 2 slangar i pumpen, innan dom oxå ger sig. Då är frågan: är det rätt eller fel att använda stålomspunnen silikonslang? eller måste det vara epdm?

Utloggad Kaggen

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 55
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Slangar inuti kassa, ok att byta till silikon?
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2015, 22:24:55 »
RF/Silikon är ok till tappvattnet. Jag skulle tagit RF/Butyl till värmen men RF/EPDM funkar också, dock är den sämre ur diffusionssynpunkt = läcker in luft..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar

Annonser

* Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?