0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur lång är slingan?Jag misstänker att det är slingans längd som är problemet d.v.s. värmeöverföringen är för dålig. Det kan du kolla genom att jämföra skillnaden mellan GT8 och GT9, när den laddar varmvatten respektive värme.Har du dessutom anslutningarna under beredaren, så finns det stor risk att det är luft i slingan. Även om du vänder beredaren uppochner, så finns problemet kvar om slingan inte lämnar 5 kW annat än att du tar ner tempen i tanken till typ 30°.
Vad kan man göra för att få ner returen?
Slingans värmeväxlande effekt är allt för låg. Dessutom är det stor risk att det finns luft kvar i slingan. En illa byggd beredare, som dessutom inte är anpassad för värmepump. Det enda du kan göra är att byta den mot en anpassad värmepumpsberedare från t.ex. IVT.Saknar du badkar, föreslår jag IVT DS 200 med totalt 290 liter. 185 liter varmvatten och 105 liter i yttermanteln som värmer.
Kör ju även en vedpanna mot 3st 750 l acktankar och en TVA som laddar VVB, så problemet med för lite varmvatten finns ju enbart när man är lat med eldningen. Irriterar mig dock när saker inte fungerar som jag tänkt så VVB kommer absolut att ersättas med en lämpligare.
Jag misstänkte det. Man varför i hela friden kopplar man så?
Låter du värmepumpen reglera shunten?