Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?  (läst 16791 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4700
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #30 skrivet: 13 februari 2015, 08:48:21 »
Det är mycket viktigt att byta motorolja enligt tillverkarnas rekommendationer.
Många bilägare läser inte dessa och får ibland problem pga bristfälligt underhåll. Detta är som andra skrivit vanligare med dagens sk lågfriktionsmotorer där en större del av förbränningsgaserna går ner i vevhus mm.

Rekommendationerna att byta motorolja & filter är idag ofta 1 år / 3000 mil beroende på vilket som inträffar först. Dessutom finns det ofta ytterligare rekommendationer att byta motoroljan oftare vid tex körning i kallt klimat, korta körningar osv. Detta missar många bilägare!!!

Jag skulle vilja påstå att det är vårt sätt att leva & nyttja bilen som ofta ligger till grund för problem med detta och detta ska absolut inte belasta biltillverkaren tycker jag. Sedan fungerar vårt användande bättre på vissa bilar än andra beroende på många olika omständigheter.

Sedan skulle jag vilja tipsa de som klagar att dessa longlife oljor är så dyra. Va lite om & kring er och lägg klago-energin på att leta reda på rätt olja till rätt pris istället..

PS. Jag köper Opels longlife olja för ungefär 200 kr / 5 liter i Tyskland  tummenupp

Jag köpte nyligen motorolja 5W40 för 3 EUR (ca. 25 SEK) per liter (REA).

Men hur mycket bättre är det nu att välja 5W40 istället för 10W40.
Jag blev tillfrågad vilken olja att jag vill ha och jag svarade att jag vill ha 5W40.

Jag betalade 44 EUR (ca. 400 SEK) inkl. moms för oljebyte samt filterbyte.

Kolla här:

http://www.atu.de/pages/werkstatt/oelwechsel.html

Vad är nu exakt skillnaden på 5W-40 A.T.U HC Synthese-Öl och 5W-30 Castrol Edge

Prisskillnaden är ju ganska stor. 33 % på den totala kostnaden för olje- och filterbyte!

Så prisskillnaden bara på oljan är väl 100 %? ....  Sc:,h
Men vad vinner man på att fylla i Castrol motorolja?

Jag valde A.T.U Synthese oljan ...

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2670
  • Karma +5/-1
SV: Hur viktigt är det att byta motoroljan på bilen?
« Svar #31 skrivet: 13 februari 2015, 09:10:43 »
Jag skulle nog vilja säga att det avgörande när det gäller motoroljans kvalitet INTE är vilket firmanamn den råkar säljas under, utan om man ska bedöma och jämföra oljor ska man titta på dels viskositeten och dels vilka API-klasser och andra officiella standarder som säljaren påstår att oljan uppfyller.

När det gäller viskositet så ska man ha klart för sig att SAE-beteckningssystemet är ganska ologiskt och har rötterna i 1920-talet då det bara fanns mineraloljor utan viskositetsreglerande tillsatser.
Motoroljorna betecknades med nummer som skulle ange viskositeten vid +100 °F (+38  °C) , och de oljor som ansågs lämpliga för vinterbruk (SAE20 och lägre) fick ett W efter numret.
På den tiden hade alla motoroljor ungefär samma viskositetsindex, dvs viskositetens temperaturberoende såg alltid ungefär likadant ut.
Så småningom (kanske på 1950-talet) kom man på att man kunde få oljan mindre temperaturberoende med lämpliga tillsatser, så att en tunnflytande olja inte blev alltför blaskig vid hög temperatur. Dessa mindre temperaturberoende motorolja döptes snabbt till "multigrade-oljor".
En olja som heter 10W-40 har vid 0  °C samma viskositet som en gammaldags SAE 10W , och vid en högre temperatur (osäker på om det är +40 eller +70  °C) motsvara den en gammaldags SAE 40.

Oljor som är så tunnflytande i kyla som SAE 5W behöver man bara om man vet att man måste göra kallstarter vid riktigt kraftig kyla (-25 °C och kallare), eller om man har en motor som av olika skäl är extremt svårstartad när det är kallt (kanske problem med startmotorn eller dåligt batteri, som man inte ids göra något åt). Motorer som av andra skäl går mycket tungt i kyla (t ex dieslar med hög kompression eller stänksmorda motorer som har mindre spel än normalt i ram- och vevlager) kan också behöva en tunnflytande olja.
Rör det sig om en bil som är igång dagligen hinner motorn aldrig bli så utkyld över natten att man egentligen behöver något mer tunnflytande än SAE 10W, men det är förstås en annan sak om bilen kan stå oanvänd en vecka i sträng kyla och sedan måste kallstartas utan tillgång till motorvärmare.

Om man har två oljor av ungefär samma kvalitet så kan man vänta sig att den olja som har mindre viskositetsområde så att säga håller sig bättre. De viskositetsreglerande tillsatserna bryts nämligen ner medan oljan används i motorn, så en motorolja som bygger på en tvivelaktig basolja med stora mängder tillsatser kommer förmodligen att försämras mer på t ex 1000 mil än vad en bättre basolja med mindre tillsatser gör.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!