Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget värme i huset: Nibe F750  (läst 19067 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad shogo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 247
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inaktiv
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #30 skrivet: 17 februari 2015, 19:17:58 »
Jag skrev fel, menade LLVP.
Inaktiv användare (bor i lgh nu).

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #31 skrivet: 17 februari 2015, 20:19:38 »
Ingen fara. Jag upptäckte att jag skrev fel med.
I inlägg #18. Nu har jag rättat till det.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad bossent

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #32 skrivet: 18 februari 2015, 08:26:13 »
Om jag hade nÃ¥n aning hade jag inte skrivet här, eller hur?  ;)

Men du som är så smart svara på denna frågan: Om Värdet på Lufthastighetssensoren (BS1) har nått referens luftflödet (till exempel 150 M^3/H som jag har ställt in) efter en halvtimma och stabiliserat sig, och Förångaren har nått 16,5 grader och stått stilla i 15 minuter, är det inte klokt att tänka att allt isen är försvunnen?

Jag har ingen röntgen för att se själv, men jag antar att pumpen använder samma referenser att "känna av" när avfrostningarna är klara. Vad säger du som är expert?  :)

Isf tolkar jag denna text fel:
Ja, jag kan det mesta med Nibe'n. Det första jag prövade var att ställa om till fabriksinställningar, men det hjälpte inte. Har kört med en äldre mjukvara ett tag, men har bytt till den nya, 6468R5. Ingen skillnad.

Men hur som helst så är det som så att BS1 ska återgå till sparat värde och BT21 ska vara över 8c inom 10min.
Blir det inte så, så blir det en lång avfrostning.

När du startar om maskinen innan avfrostning så har den is i förångaren, denna isen blir mindre när fläkten startar(men kör du fläktsync så blir det ju inte någon större skillnad). Men det är fortfarande en stor del is kvar på grund av att den inte få avfrosta färdigt.
SÃ¥ när den startar kpr efter din omstart sÃ¥ har du redan lite is kvar att avfrosta, vilket bygger pÃ¥ ytterligare lite till. Samt att du har ett lägre värde pÃ¥ BS1 pÃ¥ grund av isen sÃ¥ att du fÃ¥r mindre kw  ut Ã¥r kpr och hela den biten.

Varför värmer du upp huset med elfläktar(ELFLÄKTAR!!!! SOM GÅR PÅ EL!!!) och F750 men kan inte aktivera elpatronen på VP så att den kan gå upp i temp och bli så effektiv som den ska vara.

Nu orkar jag inte räkna men det finns säkert någon som har räknat på hur mycket skillnad det blir vid 16c frånluft och 21c frånluft.

Är det inte bättre att värma upp huset till rätt temp med hjälp av elpatron och låta den jobba effektivt som den är tänkt att göra?

Dessutom drar ett nybyggt hus 10-20% mer första året så det finns ju inget som säger att det inte är som det är!

Tyävrr är det som så att många saker som görs försämrar effektiviteten(inte alls självklart).

Utloggad Valdemar13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #33 skrivet: 19 februari 2015, 20:56:12 »
Isf tolkar jag denna text fel:

Jag ville bara hoppa över de uppenbarlig förslag som "byt ut filtern" och har du haft dina frånluftsdonarna inställda av en tekniker osv. Jag är själv inte ingenjören som byggde Nibe'n.

Men hur som helst så är det som så att BS1 ska återgå till sparat värde och BT21 ska vara över 8c inom 10min.
Blir det inte så, så blir det en lång avfrostning.

Varför svarar du inte så ifrån början istället för att förolämpa mig?

När du startar om maskinen innan avfrostning så har den is i förångaren, denna isen blir mindre när fläkten startar(men kör du fläktsync så blir det ju inte någon större skillnad). Men det är fortfarande en stor del is kvar på grund av att den inte få avfrosta färdigt.
SÃ¥ när den startar kpr efter din omstart sÃ¥ har du redan lite is kvar att avfrosta, vilket bygger pÃ¥ ytterligare lite till. Samt att du har ett lägre värde pÃ¥ BS1 pÃ¥ grund av isen sÃ¥ att du fÃ¥r mindre kw  ut Ã¥r kpr och hela den biten.

Jag förstår det, och jag har rätt värde på BS1 om du läser mina tidigare inlägg.

Varför värmer du upp huset med elfläktar(ELFLÄKTAR!!!! SOM GÅR PÅ EL!!!) och F750 men kan inte aktivera elpatronen på VP så att den kan gå upp i temp och bli så effektiv som den ska vara.

Skall jag skriva elfläkt som ELFÄKT? ÄR DET BÄTTRE ATT SKRIVA SÅ HÄR? OKEJ, DÅ GÖR JAG DET. ELPATRONEN ÄR IGÅNG, MEN SOM JAG SKREV I FÖRSTA INLÄGG, JAG SATT IGÅNG EN VÄRMEFLÄKT FÖR ATT FÅ UPP VÄRMEN I FRÅNLUFTEN FÖR ATT FÅ KOMPRESSORN IGÅNG. Om jag försöker att få upp värmen i huset bara med elpatronen tar det 3 dygn innan kompressorn kommer igång. Fattar du?

Är det inte bättre att värma upp huset till rätt temp med hjälp av elpatron och låta den jobba effektivt som den är tänkt att göra?

Den var någon annan, men INTE DU som förklarade det för mig. MEN, min första inlägg handlade om LÅNGA AFROSTNINGAR OCH VARFÖR DE SKEDDE.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #34 skrivet: 19 februari 2015, 21:25:49 »
Känns som satt många husförsäljare inte riktigt fattat hur flvp fungerar.
Fast det troligaste är väl att de inte bryr sig om det faktum att de alltid kommer att dra en massa tillskottsel.
De är lite billigare (50%?) än en riktig bvp med borrhål, vilket ju ger en bättre kalkyl att sälja in till första hus-köparna, men de kommer alltid att sitta där och väsnas och dra extra el, år efter år.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Valdemar13

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #35 skrivet: 19 februari 2015, 22:28:53 »
Känns som satt många husförsäljare inte riktigt fattat hur flvp fungerar.
Fast det troligaste är väl att de inte bryr sig om det faktum att de alltid kommer att dra en massa tillskottsel.
De är lite billigare (50%?) än en riktig bvp med borrhål, vilket ju ger en bättre kalkyl att sälja in till första hus-köparna, men de kommer alltid att sitta där och väsnas och dra extra el, år efter år.

När jag läste broschyren om Nibe F750, stod det att avluften kunde nå 16 minus grader. När jag berättade det för husförsäljaren och min KA, började dom skratta åt mig och sa det var omöjligt, och att Nibe'n klarade mest till två eller tre plus grader.

Jag tänkte då att jag hade nog läst fel, för de var kunniga om sånt men inte jag. Jag släppte ämnet och läste inte mer om min FLVP förrän efter huset var i bruk. Då kom jag på senare att försäljaren visste inget om pumpen som han sålde mig.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #36 skrivet: 20 februari 2015, 10:09:00 »
Finns det ingen flvp som kan plocka ytterluft att blanda ut med för att öka effekten?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #37 skrivet: 20 februari 2015, 12:22:46 »
Finns det ingen flvp som kan plocka ytterluft att blanda ut med för att öka effekten?

Sommartid hade det varit perfekt! Gratis varmvatten.
 
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #38 skrivet: 20 februari 2015, 12:33:54 »
Ska jag behöva uppfinna allting?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #39 skrivet: 20 februari 2015, 13:34:56 »
Men brukar inte luften inomhus vara betydligt varmare än luften ute under sommaren? SÃ¥ är det i alla fall där jag bor  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #40 skrivet: 20 februari 2015, 14:04:23 »
Men brukar inte luften inomhus vara betydligt varmare än luften ute under sommaren? SÃ¥ är det i alla fall där jag bor  ;)

Visst. Om man har dålig isolerat hus, eller har öppna fönster eller inga persienner i fönster mot söder.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Inget värme i huset: Nibe F750
« Svar #41 skrivet: 20 februari 2015, 14:10:09 »
Men brukar inte luften inomhus vara betydligt varmare än luften ute under sommaren? SÃ¥ är det i alla fall där jag bor  ;)

Visst, men problemet är ju att man inte vill ventilera de mängderna som man kan göra i en vanlig lvp.
För gör man det så drar man ju dessutom bara in en massa ny kall luft i huset.
Kunde man istället plocka mer luft direkt utifrån så skulle det inte störa inne i huset.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!