Hej!
Jag har precis köpt ett fritidshus på 75 m2 med lika stor ouppvärmd källare, byggt 1969. I dagsläget har huset självdrag samt eluppvärmning med elelement. Ytterväggarna är gjorda av 7cm reglar med mineralull. Utvändigt sitter någon typ av vindskiva och liggande panel. Golvbjälklaget består av 17 cm reglar. Underst i bjälklaget ligger någon typ av asfaltsboard. I källartaket har man blandat gipsskivor och spånskivor. Stugan har idag en skorsten i mitten utav bostadsytan och till den är två stycken kaminer anslutna. Källaren är dränerad 2006 men besiktningsmannen mätte upp fukt i väggarna. Huset har använts sporadiskt de senaste åren och stått helt tillbommat på vintrarna. Huset har därmed en typisk sommarstugelukt.
Vår plan är att bygga ut huset till 90 m2 samt lägga på nya takstolar för att få ett 1 3/4 planshus för permanentboende. För att kunna göra detta så behöver vi såklart kraftigt förstärka väggarna. Källaren kommer samtidigt byggas ut och när vi då är där och gräver så kommer vi dränera på nytt. Jag har försökt lära mig så mkt det bara går om byggnadskonstruktioner. Känner att jag har bra koll på hur man bygger själva trästommen. Dock väldigt mkt sämre koll på ventilation/uppvärmning. Vi kommer inte bygga själva utan en firma som gör den här typen av lite annorlunda utbyggnader kommer sköta det hela. Jag fixar dock i nuläget själva ritande och planerandet av hela kalaset.
Hela projektet kommer ske gradvis. Gavlarna på huset kommer förbli de "gamla" väggarna men de förstärks nu till våren invändigt med 17 cm reglar, ny isolering, fuktspärr, OSB+gips. Själva takbytet utförs tidigast nästa sommar, ev sommaren 2017. Då byter vi långsidorna på huset mot prefabricerade väggmoduler. 17+45+45 reglar. Gavlarna öppnas upp utifrån och får nya fönster, utvändiga 45+45 reglar/isolering och ny panel. Alla väggar får i slutändan dagens standard. Nya fönster till hela huset med U-värde på 0,8-0,9.
Vi kommer under våren även ta upp golvet och lägga ned ny isolering och nya golvspånskivor.
Jag funderar nu på lämplig uppvärmningskälla samt ventilation under de olika stegen. Den första frågan är hur vi håller huset hälsosamt och luktfritt (våra nya reglar, nya isolering samt skivmaterial) under renoveringsprocessen när vi i olika stadier tilläggsisolerar. Tanken är att försöka hålla minst 10 grader i huset under nästa vinter mha elelement. Det kommer bli dyrt såklart då inte hela huset kommer vara bra isolerat men det får vi ta. Ventilation misstänker jag är a och o för att inte drabbas av ny/mer sommarstugelukt. Hoppas dock få bukt med detta då vi byter så mkt av ev luktskadat material. Jag är väldigt dåligt insatt i ventilation och hur man bör tänka men har väl snappat upp att man skulle kunna köra med mekaniska fläktar. Hur och var i huset? Kan väl tänka mig att lägga 2-3000 iom att det är en provisorisk lösning tills vi är klara. Har även funderat på en solarventi.
När vi gör takbytet så skippar vi elvärmen. Bergvärme och jordvärme är uteslutet (strandskydd, storlek på tomt osv) så vi funderar i tankar kring någon frånluftsvärmepump. På vån 1 har vi tänkt vattenburen golvvärme, på vån 2 blir det golvvärme eller element. Eftersom vi byter takstolar så har vi all möjlighet att dra ventilationskanaler likt ett nybygge. Vi kommer även byta kaminen till en ny i täljsten. Den jag kikat på hade en effekt på 10 kW. Hur skall man tänka kring frånluftsvärme, kaminer och ev tilluft till kaminer?
Källaren är också ett stort frågetecken. Vi vill i framtiden ha den uppvärmd och lätt inredd. Vill nog undvika att klä in väggarna utan kommer köra någon färg som andas. Tänker byta ut allt skivmaterial i taket mot något lämpligare oorganiskt. Exakt vad som är bäst har jag inte koll på. Frågan är vad vi skall köra med för temperatur i källaren tills vidare. Kanske även bör installera mekanisk ventilation där?
Anledningen att vi inte sätter igång med hela projektet till sommaren är att jag skall byta jobb till hösten och känner att det vore väldigt idiotiskt att ta ett lån för utbyggnad i nuläget när framtiden är oviss. Gissningsvis får vi ju inget lån heller. Den första renoveringen vi gör nu med förstärkning av väggar osv tar vi ur fickan. Anledningen att vi börjar redan nu är för att kunna utnyttja huset som sommarstuga det här året/åren och behöver då byta ytskiten. Om vi ändå tar bort all masonit i huset och ersätter med OSB+gips så vore det idioti att inte passa på att förstärka gavlarna när regelverket är exponerat. Likaså öppnar vi upp golvet (de gamla spånskivorna är ej spontade och behöver bytas) och gör förstärkningar i bjälklaget och det vill man inte behöva öppna upp två gg
Så tankar kring vad vi skall göra åt ventilationen just nu samt temperatur i hus/källare?