Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Gradvis utbyggnad av fritidshus till permanent. Tankar kring ventilation/värme
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Gradvis utbyggnad av fritidshus till permanent. Tankar kring ventilation/värme (läst 5694 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ånäs
Nybörjare
Antal inlägg: 6
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Ånäs
«
skrivet:
09 februari 2015, 12:26:50 »
Citera
Hej!
Jag har precis köpt ett fritidshus på 75 m2 med lika stor ouppvärmd källare, byggt 1969. I dagsläget har huset självdrag samt eluppvärmning med elelement. Ytterväggarna är gjorda av 7cm reglar med mineralull. Utvändigt sitter någon typ av vindskiva och liggande panel. Golvbjälklaget består av 17 cm reglar. Underst i bjälklaget ligger någon typ av asfaltsboard. I källartaket har man blandat gipsskivor och spånskivor. Stugan har idag en skorsten i mitten utav bostadsytan och till den är två stycken kaminer anslutna. Källaren är dränerad 2006 men besiktningsmannen mätte upp fukt i väggarna. Huset har använts sporadiskt de senaste åren och stått helt tillbommat på vintrarna. Huset har därmed en typisk sommarstugelukt.
Vår plan är att bygga ut huset till 90 m2 samt lägga på nya takstolar för att få ett 1 3/4 planshus för permanentboende. För att kunna göra detta så behöver vi såklart kraftigt förstärka väggarna. Källaren kommer samtidigt byggas ut och när vi då är där och gräver så kommer vi dränera på nytt. Jag har försökt lära mig så mkt det bara går om byggnadskonstruktioner. Känner att jag har bra koll på hur man bygger själva trästommen. Dock väldigt mkt sämre koll på ventilation/uppvärmning. Vi kommer inte bygga själva utan en firma som gör den här typen av lite annorlunda utbyggnader kommer sköta det hela. Jag fixar dock i nuläget själva ritande och planerandet av hela kalaset.
Hela projektet kommer ske gradvis. Gavlarna på huset kommer förbli de "gamla" väggarna men de förstärks nu till våren invändigt med 17 cm reglar, ny isolering, fuktspärr, OSB+gips. Själva takbytet utförs tidigast nästa sommar, ev sommaren 2017. Då byter vi långsidorna på huset mot prefabricerade väggmoduler. 17+45+45 reglar. Gavlarna öppnas upp utifrån och får nya fönster, utvändiga 45+45 reglar/isolering och ny panel. Alla väggar får i slutändan dagens standard. Nya fönster till hela huset med U-värde på 0,8-0,9.
Vi kommer under våren även ta upp golvet och lägga ned ny isolering och nya golvspånskivor.
Jag funderar nu på lämplig uppvärmningskälla samt ventilation under de olika stegen. Den första frågan är hur vi håller huset hälsosamt och luktfritt (våra nya reglar, nya isolering samt skivmaterial) under renoveringsprocessen när vi i olika stadier tilläggsisolerar. Tanken är att försöka hålla minst 10 grader i huset under nästa vinter mha elelement. Det kommer bli dyrt såklart då inte hela huset kommer vara bra isolerat men det får vi ta. Ventilation misstänker jag är a och o för att inte drabbas av ny/mer sommarstugelukt. Hoppas dock få bukt med detta då vi byter så mkt av ev luktskadat material. Jag är väldigt dåligt insatt i ventilation och hur man bör tänka men har väl snappat upp att man skulle kunna köra med mekaniska fläktar. Hur och var i huset? Kan väl tänka mig att lägga 2-3000 iom att det är en provisorisk lösning tills vi är klara. Har även funderat på en solarventi.
När vi gör takbytet så skippar vi elvärmen. Bergvärme och jordvärme är uteslutet (strandskydd, storlek på tomt osv) så vi funderar i tankar kring någon frånluftsvärmepump. På vån 1 har vi tänkt vattenburen golvvärme, på vån 2 blir det golvvärme eller element. Eftersom vi byter takstolar så har vi all möjlighet att dra ventilationskanaler likt ett nybygge. Vi kommer även byta kaminen till en ny i täljsten. Den jag kikat på hade en effekt på 10 kW. Hur skall man tänka kring frånluftsvärme, kaminer och ev tilluft till kaminer?
Källaren är också ett stort frågetecken. Vi vill i framtiden ha den uppvärmd och lätt inredd. Vill nog undvika att klä in väggarna utan kommer köra någon färg som andas. Tänker byta ut allt skivmaterial i taket mot något lämpligare oorganiskt. Exakt vad som är bäst har jag inte koll på. Frågan är vad vi skall köra med för temperatur i källaren tills vidare. Kanske även bör installera mekanisk ventilation där?
Anledningen att vi inte sätter igång med hela projektet till sommaren är att jag skall byta jobb till hösten och känner att det vore väldigt idiotiskt att ta ett lån för utbyggnad i nuläget när framtiden är oviss. Gissningsvis får vi ju inget lån heller. Den första renoveringen vi gör nu med förstärkning av väggar osv tar vi ur fickan. Anledningen att vi börjar redan nu är för att kunna utnyttja huset som sommarstuga det här året/åren och behöver då byta ytskiten. Om vi ändå tar bort all masonit i huset och ersätter med OSB+gips så vore det idioti att inte passa på att förstärka gavlarna när regelverket är exponerat. Likaså öppnar vi upp golvet (de gamla spånskivorna är ej spontade och behöver bytas) och gör förstärkningar i bjälklaget och det vill man inte behöva öppna upp två gg
Så tankar kring vad vi skall göra åt ventilationen just nu samt temperatur i hus/källare?
Loggat
rocas
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Örebro
Antal inlägg: 3967
Karma +3/-2
Kön:
rocas
SV: Gradvis utbyggnad av fritidshus till permanent. Tankar kring ventilation/värme
«
Svar #1 skrivet:
09 februari 2015, 13:08:56 »
Citera
Har du funderat på att riva och bygga nytt?
Loggat
Bor i Örebro/Närke.
Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installlerad sept 2024
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 950
Karma +0/-0
Sanntos
SV: Gradvis utbyggnad av fritidshus till permanent. Tankar kring ventilation/värme
«
Svar #2 skrivet:
09 februari 2015, 13:22:51 »
Citera
Exakt min tanke, vanligtvis är det enklare att bygga nytt, och ungefär lika dyrt, eller billigare
Jag vet inte hur mycket du har undersökt huset, men jag skulle tagit mod till mig att med en kofot brutit upp på några ställen i väggar, tak och bjälklag. Det är bättre att få eventuella dåliga överraskningar direkt än att vänta till när det måste göras, och materialet är köpt och hantverkaren står bredvid.
Loggat
Ånäs
Nybörjare
Karma +0/-0
Ånäs
«
Svar #3 skrivet:
09 februari 2015, 13:39:46 »
Citera
Det är inom strandskyddat område vilket komplicerar tanken på att riva så vi tänkte passa på att förstärka det vi kan när vi ändå renoverar ytskiktet. Vi har kommit ganska långt med rivandet redan och har väl inte hittat något som ser direkt skumt ut. Golvspånskivorna kan fortfarande dölja något men skulle vi hitta någon skada där så kommer vi ju åt att byta ut ev skadade reglar. Det fanns tecken på mögel på golsvspånet där kyl och frys stod men de skivorna är snart på tippen
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29866
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
09 februari 2015, 13:48:53 »
Citera
Jag tror det går att fixa till (såvida inte nån otäck hussvamp fått tag i huset).
Men en frånluftsvärmepump kommer funka bra, och eftersom du kommer riva i bjälklagen så dra in golvvärme.
I källaren installerar du riktigt feta kompaktradiatorer.
Jag skulle nog satsa på en Comfortzone EX50 (total uppvärmd yta blir 75 + 90 om jag räknar rätt) eller motsvarande.
Ventilationen tas från våta utrymmen badrum/tvättstuga och sen ser du till att tilluften kan komma in via spaltventiler i fönstren i sovrum/vardagsrum.
Se även till att luften kan fritt transporteras genom huset till badrum/tvättstuga.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Sanntos
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 950
Karma +0/-0
Sanntos
«
Svar #5 skrivet:
09 februari 2015, 14:40:55 »
Citera
Är det ombyggt sedan -69, jag tycker gullfibern ser väldigt fräsch ut, och regeln ser impregnerad ut?
Loggat
Ånäs
Nybörjare
Karma +0/-0
Ånäs
«
Svar #6 skrivet:
10 februari 2015, 11:22:45 »
Citera
Tack för svaren
Totalyta bli 90m2 i källaren, 90m2 vån 1 och gissningsvis runt 60m2 på vån 2. Tvättstuga kommer vara i källaren så man vill väl ha i alla fall 15 grader där nere.
Enl senaste taxeringen skulle huset vara byggt 69. Det är en västkuststuga av tre moduler. Vet inte om alla moduler kom på plats samtidigt eller vid olika tillfällen. Fotona är ifrån köket och borde rimligen vara ifrån originalbygget. Golvbjälklaget är impregnerat och det finns någon typ av grov asfaltspapp som syllpapp. Väggarna är klena som tändstickor men är positivt överraskad av golvkonstruktionen.
Loggat
Bigfoot
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1289
Karma +0/-0
Bigfoot
«
Svar #7 skrivet:
10 februari 2015, 14:46:12 »
Citera
Jag skulle just fråga om det inte var en västkuststuga. Kännde igen vissa delar.
Gissar att du då har 90mm isolering i väggarna och masonit på insidan.
Vårt förra hus var av märket västkuststugan från början av 70-talet.
För att den skall vara bebolig året runt utan att få problem med fukt i väggar och på vinden så behövs en massa arbete.
Alla väggar måste rivas hela vägen ut och reglar bör bytas mot 120mm för att få plats med mer isolering.
Taken bör rivas och tak och väggar plastas.
Det finns relativt stora glipor mellan takets och väggarnas masonit som gör att fuktig inomhusluft enkelt letar sig upp på vinden och ställer till stor oreda där.
Hade planer på att bygga ut stugan, men när vi fick reda på att vi väntade barn så gav jag upp alla sådana tankar och köpte ett riktigt hus istället.
I efterhand har jag funderat en del på det hela och kommit fram till att det absolut enklaste hade varit och vält huset och börjat om från grunden.
Loggat
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Ventilation, fukt och radon-forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 786
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
Breeelin
alvinpalv
kebj76
slutsteg
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info