0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag kan ju tillägga att jag bor 2 mil norr om luleå så isoleringen tycker jag inte är i överkant!
Jo jämfört med oljeeldning är de nog hyfsat ekonomiska....Jag tycker du sätter upp värmepump så fort som möjligt. Dock inte där det är drevsnö. Du får hitta ett ställe så du slipper skotta fram den hela tiden eller högre än de två meter din driva är.
Bäst ekonomi blir det med pump så fort som möjligtLitet räkne-exTex 3000w per tim för ditt garage med elkonvektor ca 6kr=144kr per dygn * 30dygn =4320kr då per månadmed en pump blir det efter cop på pumpen då klart men betydligt billigare kanske 1/3 1/4Är lite skeptisk till att motera pump på vintern med risk för att vacumsugning inte blir bra utfört osvFinns ju ett praktexempel här på forumet som diskuteras just nuMen vet man att det blir ordentligt gjort så är det bara o köra
Vinddrivor av snö hamnar nästan aldrig mot en vägg. Blåser det vinkelrätt mot så stannar drivan någon meter från. Fråga mig inte hur det fungerar men jag har många egna exempel på hur det fungerar. Har en stuga ute vid havet där vinddrivor är något som uppkommer konstant. Blir alltid ett mellanrum mellan dessa och väggarna på husen.
Jag gillar också att räkna för att man kan lägga in dom värdena man själv vill och jag gör helt andra slutsatser. Julapumpen ska inte vacumsugas, då skulle ingen köpa den. Förrådet får ett elelement som endast kan dra 500w och garaget får ett elelemet på max 1000w, det är viktigt att man inte har ett element som man stryper ner, en vacker dag vrider någon på det utan att man själv vet om det, eller så glömmer man bort att man höjt det. Då kan du förbruka max 36kwh/dygn x 30dagar= 1080kwh och ungefär lika mycket i kronor per månad vintertid. Så hade iallafall jag gjort och sen utvärderat resultatet till våren/sommaren och då ta ett beslut om man ska investera i en pump. Och jag hade nog ändå försökt med en pålitligare pump med 5års totalgaranti än Zibropumpen.
Nu var det ju en SC vilken inte kan vakumsugas!-edit- tvåa på pucken...