0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vattendropparna måste väl vara kondens, men varför sitter inte kondensen på det kallaste stället dvs på råsponten, utan på den sidan på takstolen som vetter ner mot huset? Värmeläckage precis där eller?
"Ljungby Fuktkontroll och sanering" säger så här: Vi rekommenderar i dagsläget i regel inte alls ventilation av vind
jag tycker också det ser ut som en läcka, men förstår inte hur. Får väl ta och granska utsidan med lupp...
De säljer "trygghetsvakten", den som Martin Timell tyckte man skulle ha på vinden vid problem. De har även avfuktare. Han tyckte avfuktaren var bäst. Ca 10.000 kr i mitt fall...
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden? Vad sägs om en fläkt på skorstenen, då dras luften ner till källaren och ut? Kanske i kombination med en fläkt på lågvarv i badrummet eller är det overkill?
Funderade på varför taket såg värst ut vid murstocken, där tempen är lite högre och fukten lägre. Vi har inte haft något skydd på skorstenen (nu åtgärdat) sen installationen av VP. Kan det ha bidragit?
Angående fläkt i badrummet. Jag har en som går vid behov, men badrummet ligger på övervåningen. Är det bra att dra upp luften från undervåningen, det kanske inte förbättrar situationen på vinden?