0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varierar men 1-3månader?
http://www.byggahus.se/forum/badrum/105040-4mm-mosaik-och-8-mm-kakel.html
Så länge kan jag inte vänta.Ska ju finnas snabbtorkande bra grejer oxå?
Med vanlig färdigblandad grovbetong, hur länge måste jag vänta efter gjutning innan jag prima?
Har inte sett nått proffs använda varken snöre eller kryss plattorna sitter ändå om fixet är rätt blandat gissar jag och framförallt som amatör som inte sätter plattorna så fort.
Proffs använder normalt snöre för att snabbt och enkelt få rätt avstånd mellan plattorna. Man sätter först en rad längst ner som får "brinna fast" det fungerar sedan som "stöd" när man fortsätter uppåt. Och helt rätt proffs använder inte plastkryss utan just snöre, dom brukar ha lite olika grovlekar beroende på hur bred fogen ska vara.
Det beror på vad plattorna väger och sen finns det ett speciellt hängfix också.Proffsen använder snören om dom måste, men även ett snöre kan bli kasst, speciellt för amatörerna som kladdar fast fix på det, ganska snart är det 3.3mm på vissa ställen, istället för 3mm.
Många bra råd här.u kommer få ett bra resultat det är jag sker på, men då måste du tänka INNAN du börjar. Du har säkert sett på någon pizzeria där de gjort arbetet själva och det inte ser bra ut, börjar man bara i ena änden eller på mitten så är risken stor att du måste avsluta med en bit på kanske bara någon centimeters bred. Det ser fördjävligt ut.Räkna först, och kapa den första plattan på bredden om du behöver det för att inte få en smal avslutningsplatta. Samma sak på höjden, det ser illa ut om den nedersta eller översta plattan blir en tunn remsa. Kan du få till att de är ca 2/3 av fullbred i alla ändar ser det bättre ut.Sedan skall du nog inte börja med raden längst ned, börja med raden NÄST längst ned och se till att avståndet till golv kan kunna täckas av en snygg storlek utan remsor när du kommer dit. Kakla dig sedan uppåt ända upp till tak, en vägg i taget. Låt inte fixet bränna ifrån dig på plattorna, då kan glasyren följa med när du mekaniskt rensar.När alla väggar är färdigkaklade förutom nedersta raden så lägger du golvet. Och först efter detta den understa väggraden, på detta vis så får du hela tiden en snygg kant mot golvet och ordningen för vattenavrinning är riktig, från platta ut på golv, inte från platta ned i en fog.Jag har gjort en del sådana här arbeten, och jag tycker att diamantskiva i en liten vinkelslip är fullt tillräckligt om du vill snåla lite. Den fixar nästan alla snitt med bra resultat. Se till att kapa utomhus bara för det ryker enormt.Första gången jag skulle kakla hade jag kryss, efter femton minuter kastade jag dem åt helvete. Snöre har jag testat och det funkar bra, men jag föredrar att ta kakelemballaget och riva i små bitar, vika på mitten och trycka in i de vågräta fogarna. Inget i de lodräta.
Alla metoder som ger bra resultat är ju OK förstås. Som Kocken skrev.Men jag undrar faktiskt över detta med stödbrädan, anser proffsen att det är o-macho att använda en sådan och är istället nogranna med att blanda fix av exakt rätt konsistens för första skiftet, eller är jag en uppfinning på spåren?
Jo den är tunnare ja.Ja det ser väl ut som en list?
Väger inte plattorna ganska lika ?