0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Om du kör coolpack vid säg -10 grader på evaporatorn och +45 grader kondenseringstemperatur samt 0.65 i isentropisk verkningsgrad så ser man att hetgastemperaturen ur kompressorn skiljer sig mycket, 71.6 grader C för R502 och 97.6 grader C för R22 (som alla vill ha ur COP hänseende och det är ca 0.2 i skillnad i kyl-cop) - hög temperatur på kompressorn är samma sak som kortare livslängd enligt de vanliga modellerna.
Kompressorn är en Maneroup MT-50HK4 tillverkad av Danfoss enligt lite snabbt googlande.En produkt-pdf som jag hittat:http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=13&ved=0CCwQFjACOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.indubel.com.ar%2Fpdf%2Fbiblioteca%2Fdanfoss%2Fcatalogos%2Fmaneurop%2Fcompresores-hermeticos%2Fmt-mtz-catalogo-frccpc004a1-02.pdf&ei=pNDPVPSFHuX-ywOq5IHgDQ&usg=AFQjCNGiAjk5XZwCnQf-clkatWo8Xb0R1Q&sig2=YH3QzZ9yLzL0Y3S6Xdc6rQ&bvm=bv.85076809,d.bGQ&cad=rja
Propan och DME ligger inte i samma tryckhärad, ren DME passar i maskiner som arbetar i R12/R134a-tryckområde - inte propan/propylen/R22/407C/ mm. område och det är stor risk för ganska rejäl glide om man försöker med blandningar.
DME är också polär och blandar sig nog inte så villigt med rena kolväte utan har mer släkt med R134a vilket också ställer krav på oljan att den är en smula polär om det skall lösa sig lagom mycket - smörjningsbiten är nog det som är svårast att bedöma om man inte har tillgång till just DME och kan göra blandningsprov med olika oljor vid olika temperaturer.
när det gäller värmepumpar så får man vara nöjd om man kommer över 0.65. 0.7 är så högt att vi pratar om kompressorer bit över 10 kWh i värmekapacitet...
HejDet krävs en certifierad kyltekniker / värmepumpstekniker för att byta kölmedia där av säljer vi inte R E170 till privatpersoner.Med vänlig hälsningKundservice………………………………………………AGA Gas AB
Hej!Trist att ni skriver så.Hanterandet av f-gaser är reglerat med krav på certifiering etc. Det känner jag till. Men dimetyleter är ingen f-gas. Jag trodde att hanteringen av detta ämne var reglerad ungefär som den av propan eller acetylen t.ex.Jag känner ej heller till något generellt förbud för privatpersoner att hålla på med kylteknik.Ni verkar dock vara bättre informerade. Ni får gärna hänvisa mig var jag kan läsa om kravet på certifiering för hantering av R-E170.Tack på förhand!