Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Visst måste jag fortsätta med FLVP? Komplement för bättre ekonomi?  (läst 4401 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Vi har en NIBE Fighter 310p som verkar ha rasad kompressor så nu är det bara en stor elpanna. Den är 15 år gammal och kompressorn är redan bytt en gång så ett byte av panna känns mer lockande än ny kompressor.

Så... Frånluft måst vi väl fortfarande ha? Om vi skulle sätta in en LVP så skulle vi inte få någon ventilation alls i huset och det verkar ju sisådär i ett hus byggt 2000.

Jag har skrapat på ytan av marknaden men hittar inga LVP med frånluft direkt. Vore det kanske bättre att sätta in en ny FLVP och en LLVP på lämligt ställe i den ganska öppna planlösningen för ekonomins skull. FLVP får sköta ventilation som nu och gör varmvatten från spillvärmen från LLVP. Finns kanske utedelar att koppla på vissa FLVP men vi har nytta av kyla på sommaren så en FLVP lockar av den anledningen.

Huset är som sagt från 2000. 1½-plansvilla i Stockholm med en LLVP på övervåningen redan, huvudsakligen för kyla på sommaren, och ganska litet värmebehov. Vi har nästan alltid för varmt hemma även när radiatorerna är kalla. Dock är vi storkonsumenter av varmvatten så det är nästan prio.

Visst, skulle vi kunna välja om från början hade det kanske blivit bergvärme med frikyla men det är en rätt matig investering. Så, vad föreslår forumet utifrån våra förutsättningar.

Tacksam om ni kan dela med er av er erfarenhet.

/Ola

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29881
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det låter som att ni bör fortsätta med en liknande FLVP, det brukar funka bra tillsammans med en LLVP.
Som du skriver har man då fördelen av att kunna kyla med LLVP:en på sommaren.
De modeller som jag känner till och som jag tror på för eran del är Nibe 370 och IVT 690.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag skulle nog välja billigast möjliga frånluftsvärmepump som kan ersätta er nuvarande med minsta möjliga ombyggnad, och så sätta in en riktigt rejäl luftvärmepump i bottenplan.
Låt frånluftsvärmepumpen värma både tappvarmvatten och hus, men spärra eltillskottet.

Så här skulle jag göra:

Stäng av eltillskottet i värmepumpen.
Stäng alla radiatortermostater.
Kör luftvärmepumpen både uppe och nere så att du har önskvärd rumstemp i alla rum som värmepumparna kommer åt att värma.
I rum som blir för svala skulle jag öppna termostaterna på radiatorerna.

Först om det blir så kallt ute att de tre värmepumparna inte kan värma huset utan eltillskott skulle jag aktivera eltillskottet och öppna ett par radiatortermostater i huset.

De flesta åren borde du inte behöva eltillskott alls, tror jag i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10196
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Har 310P och bytt kompressor två gånger. Senast blev det en 360P reservdelskompressor på 650W inkl. kompressorvärmare istället för 310P original 550W, vilket också passar bättre med luftflödet i huset. Med service och reparationer satsar jag på att den ska hålla i minst 20 år. Om er 310P fungerar bra för övrigt är en renovering av Nibe service med nytt förångarpaket och kompressor etc ett alternativ till att köpa ny panna. Betalar sig på ett par års sikt om det inte är flera andra fel också som måste lagas.

Eftersom det är prio på varmvatten kommer det att behövas en del eltillskott när varmvattenbehovet plötsligt är stort med FLVP men det är ganska små pengar i jämförelse med att helt byta värmepanna till någon annan modell av större värmepump. Har en LLVP per våning i huset och det är mest den på nedervåningen som går på vinterhalvåret. På sommaren med kyla är det tvärtom. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Tack för svar.

Att pumpen fungerar bra är väl kanske en överdrift. Den är ju rätt korkad och inställningsmöjligheterna är rätt ynkliga men visst, den gör väl sitt jobb med att ventilera och värma vatten.

@Josth Får man fråga vad renoveringen av pumpen kostade? Vår pump är ju femton år redan så risken är ju att det snart är fläkt, cirkulationspump eller något på styrkortet som rasar också.

Helt ny FLVP + LLVP ser ju billigare ut än en LVP så det känns bra ur alla synvinklar. Dessutom är det mycket roligare att leta LLVP än LVP :)


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10196
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Visst styrsystemet på 310P är ganska enkelt men den gör sitt jobb okej om man hittat rätt värmekurva för huset. Har en 310P tillverkad -97.

Kostade 16 tkr att renovera värmepumpsdelen. Byte kompressor, kompressorvärmare, förångarpaket med expansionsventil, torkmedelsbehållare, pressostat inkl. montering. Ny 130W fläkt kostade ca 1000 kr men det går också att bara byta lager i den gamla 105W-fläkten och köra den på 185 eller 230V men inte lägre för att få tillräckligt luftflöde för 360P-kompressorn. Cirkulationspumpen utbytes kostade drygt 1000kr för 10 år sedan när jag bytte själv. Sägs annars hålla länge om de väl klarat de första (fem?) åren.

Finns många LLVP att välja på men placeringen och storlek på innerdelen kan vara en del att fundera på. Det jag tycker känns bra är också att det finns två olika system för värme i huset om det skulle bli trassel med t.ex. pannan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Ja det där med värmekurva var ett härke de första många åren. Manualen sa 10 och -2 på förskjutning tror jag. Alltid för varmt på vintern och vi ströp radiatorer och försköt mer neråt... Sedan hittade jag det här forumet där någon sa att jag skulle testa att vrida ner vämekurvan till 5 trots att det egentligen är för golvvärme. Vips fungerar det mycket bättre. Synd att pumtillverkare, installatör och hustillverkare inte kan lika mycket som ni här på forumet.

Ska nog ta in offert på reparation av pumpen. Installation av ny pump lär ju kosta en sudd utöver vad själva pumpen kostar också så det kanske lönar sig att kasta pengar på den gamla istället.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10196
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det tog några år för mig också innan värmekurvan blev bra, det var innan detta forum fanns. Kör nu med kurva 7 och förskjutning +1 tillsammans med LLVP. Vid nybygge borde husfabrikanten nog vara den som skulle kunna ge en lämplig rekommendation från början, bättre än pumptillverkaren. Husfabrikanten har installerat värmesystemet och vet var i landet det kommer att stå.

Såg nu någonstans att fläkttillverkaren anger 40.000 timmar i genomsnitt på lagren till fläkten så lagerbyte bör då ske efter ca 4½ år. Körde betydligt längre men försökte känna ordentligt på fläkten varje år när den ska tas ur för att borstas ren. När jag till slut bytte kändes ett av de gamla lagren riktigt dåligt men det hade inte låtit något anmärkningsvärt. Bra att försöka kolla över pannan ordentligt så att allt kommer med i kalkylen för en eventuell reparation och att allt går att fixa på samma gång.
« Senast ändrad: 29 januari 2015, 12:40:36 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur stort är huset och hur mkt el förbrukas (när FLVP var hel)
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad ofranzen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 67
  • Karma +0/-0
Huset är ungefär 160m2 och elförbrukningen var ca 22,000 kWh/år. Jag vet inte om den ändrats märkbart. Men... vi har ett utomhusbad som säkert drar 2000 av dessa och mycket teknik som är igång m.m. Tyvärr har ju inte pumpen egen elmätare så jag vet inte riktigt vad den drar eller drog själv. Jag vet inte heller när pumpen började bråka. Elpatronen gör ju att vi inte märkt någon skillnad på inomhustemp eller varmvatten. Jag tyckte bara att varmvattnet tog slutet litet väl snabbt en dag så jag kollade till pumpen. Det kan ju dock varit något som duschat extra länge utan att jag visste om det. Att kompressorn inte går lär ju inte påverka hur mycket varmvatten man har att tillgå utan bara hur det värmdes.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19213
  • Karma +15/-14
Thermia Atria kan man komplettera med frånlufts modul men gissar att priset ligger väldigt nära bergvärme och en kanal fläkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 583
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Då har vi ungefär lika förhållanden ,161 kvm +1,5 pl hus här men jag konsumerade 2014 11500 kwh med allt ink.
Går med piskan om ngn duchar för länge  :o
 Jag propagerar för en FLVP modell kraftig  :)
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!