Jag har en 9 år gammal Mitsubishi L/L som jag har problem med temperaturregleringen. Jag har alltid det inställt på "heat", fläkten på auto och "ögat" avstängt.
Det ena problemet är att ibland när termostaten är ställd på tex 20 och det är nästan 23 inne och fläkten blåser fortfarande på nästan max och värmer. Om jag då sätter fläkthastigheten till 1 och sedan växlar den till auto så håller sig fläkthastigheten ganska låt och innetempen sjunker. Så kan den hålla sig några timmar eller något dygn så är det likadant igen.
Jag har läst mig till att det här problemet kan bero på att det läcker in kall uteluft in i innerdelen och kyler termostaten. Jag har märkt att problemet uppkommer oftare när det blåser ute så det kan ha samband med mitt problem. Men det jag tycker är konstigt är att det hjälper att manuellt sänka fläkthastigheten och sedan återgå till Auto. Den borde gå upp i hastighet direkt igen och termostaten kyls av uteluft. Problemet kommer ibland även när det inte är blåsigt.
Det andra problemet är tvärt om. Termostaten är ställd på 21 eller 22, fläkten går på låg hastighet och det är 18,5 inne. Pumpen har inga problem att värma för när jag då sätter den på max så är det 21 inne efter ett par timmar.
Problemen har inte kommit plötsligt, det första problemet har jag haft i flera år men har blivit vanligare. Det andra problemet hade jag förra vintern med men bara ett fåtal gånger. Nu är det ett par gånger i veckan.