Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Drift av Luft/luft
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Drift av Luft/luft (läst 4577 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
RichardF
Gäst
RichardF
Drift av Luft/luft
«
skrivet:
20 januari 2015, 07:05:58 »
Citera
Hej på er
Jag har en Daikin Caldo sitter i källaren med inställning på 24grader och halvfart nu under vintern. Har inte viljat öka mycket mer då jag varit lite orolig att kostnaderna ska sticka iväg också.
Igår hörde jag ett rykte om att oavsett hur högt fläkthastighet samt temperatur du har så blir inte kostnaderna dyrare för det. Min bekanta formulerade sig "Det blir inget dyrare att ha på 26 grader och full hastighet än att ha 22 grader och halvfart, när pumpen ändå går så kan man lika gärna mata på fullt ös"
Jag undrar nu till er proffs som finns här, stämmer det verkligen? Jag kan ju förstå att slitaget blir högre desto högre hastighet man har, osv. Men just elräkningen?
Loggat
Västerhaninge 17
Expert på värmepump
Stad/land: Stockholm (Haninge)
Antal inlägg: 583
Karma +0/-0
Kön:
Västerhaninge 17
SV: Drift av Luft/luft
«
Svar #1 skrivet:
20 januari 2015, 07:37:14 »
Citera
Ju högre du ställer temp desto mer el kommer pumpen att konsumera.
Om du kan stå ut med max hastighet på inne-fläkt så kör i detta läge,eller så hög du står ut med. Pumpen får en högre verkningsgrad ju kallare vätskan är som går tillbaks till kompressor.
Pumpen har också högst verkningsgrad vid dellast ,alltså inte i min/max (detta gäller ej on/off pumpar)
Loggat
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)
jojje
Expert på värmepump
Antal inlägg: 476
Karma +0/-0
Kön:
Mina grannar ger igen köpte egna Cerwin Vega.
jojje
«
Svar #2 skrivet:
20 januari 2015, 08:44:21 »
Citera
Har du någon annan värmekälla i källaren?
Loggat
RichardF
Gäst
RichardF
«
Svar #3 skrivet:
20 januari 2015, 09:58:35 »
Citera
Tack för svar.
Jag har 2st oljeradiatorer i källaren som är avstängda nu. Total biyta (inredd) i källare är ca 35kvm som värms upp via pumpen. Resterande värme stiger till våningsplanet. Jag skulle helst undvika att starta igång dessa radiatorer för att komplettera. Dessa två borde väl dra mer ström än att öka tempen på pumpen?
Vi har sovrummet i källaren, dock störs vi inte extremt mycket av pumpen trots högt varvtal.
Loggat
jojje
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
jojje
«
Svar #4 skrivet:
20 januari 2015, 10:04:12 »
Citera
Öka pumpen någon grad samt fläkthastighet om du vill undvika att elradiatorerna går igång, det drar ju mindre el.
Loggat
RichardF
Gäst
RichardF
«
Svar #5 skrivet:
20 januari 2015, 10:14:44 »
Citera
Tack, då gör jag det.
En följdfråga: Kan man enkelt konstatera att en luft/luft konsumerar mindre el än 6 st oljeradiatorer i normalstorlek?
Dock så vet jag inte styrka på radiatorerna men de är inga äldre pjäser utan samtliga härstammar från ca år 2008-2010.
Loggat
jojje
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
jojje
«
Svar #6 skrivet:
20 januari 2015, 10:20:59 »
Citera
En ''vanlig'' luftvärmepump förbrukar ju som max runt 1000watt, dom minsta elradiatorerna på marknaden är ju på runt 500watt. Så då kanske dina är på ca:800-1000watt, nu går ju inte pumpen på max hela tiden och inte elradiatorerna heller.
Men jag är helt säker på att pumpen drar betydligt mindre än 6st elradiatorer.
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13217
Karma +21/-11
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #7 skrivet:
20 januari 2015, 10:31:34 »
Citera
Verkningsgraden på VP'n är väl i runda slängar runt 4 i genomsnitt, så har du samma temperatur som när du värmde med radiatorerna så går det åt en fjärdedel så mycket el.
Dock har din bekanta fel - Höjer du temperaturen så ökar förbrukningen. Dock bör du köra fläkten på så hög hastighet som möjligt för att få bästa möjliga verkningsgrad. Undantaget är om syftet med högre temp i källaren är att få mer värme till våningen ovanför och på så vis undvika att eventuella elradiatorer där går igång. Hur värmer du de andra våningsplanen/planet?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
RichardF
Gäst
RichardF
«
Svar #8 skrivet:
20 januari 2015, 12:24:49 »
Citera
I huvudsak är syftet att värma källar våningen med min Daikin pump. Sedan går ju överskjutande värme upp till översta planet där den värmen automatiskt går rakt in i 2st rum i anknytning till övre hall (om dörrarna står öppna till rummen)
Jag har inte kunnat stänga av elradiatorerna i de 2 rummen helt och hållet, men jag har dragit ner värmen på dom sedan installation av VP.
Jag har ett sk. etagehus med 3 våningar inkl källare. I övriga rum/plan så värms det upp med elradiatorer samt i vardagsrummet har jag en kamin, även från den går värmen upp till översta planet och de 2 rummen inkl hall.
Min tanke är att skippa varenda elradiator i huset genom att installera en identisk VP på våningsplanet, och på så vis minska kostnaderna ytterligare. Jag har idag en förbrukning på ca 14,000kWh.
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10196
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #9 skrivet:
20 januari 2015, 17:07:30 »
Citera
Att skippa varenda elradiator blir nog svårt men det går säkert att spara en del ytterligare genom en till LLVP på mellanvåningen med klok placering så att värmen sprids väl. En årsförbrukning på 14 MWh är relativt bra för ett hus redan i nuläget.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
RichardF
Gäst
RichardF
«
Svar #10 skrivet:
21 januari 2015, 06:49:50 »
Citera
Tack för samtliga svar. Jag ska överlägga att investera i ytterligare en VP på entrévåningen så småningom.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Driftsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Drift av Luft/luft
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1165
dolda: 0
användare: 13
Användare online
:
berkan
R.nord
Zyberdude
alvinpalv
Genuint
Nickmac
David_L
nator
EvertL
Nissef
jantijanti
kebj76
Johnlennonx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info