Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?  (läst 8313 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
Hej alla kunniga!
Har haft god nytta av en tråd i Nibe/frånluftsvärmesektionen där vi tillsammans konstaterat att huset vårt verkar ha ett läckage i en av golvvärmeslingorna.... Men nu är frågan, i vilken sektion/slinga?

Här är lite bilder från där det hela splittras upp i de olika slingorna:







Överst, på "flödessidan" finns det små plasthattar med en mässingspryl som går att skruva på - kan det vara för att stänga just den slingan genom att skruva motsols kanske?

Men man måste väl stänga på retursidan också när man testar att återfylla hela systemet och för att se vilken sektion som tappar vatten/tryck?

Det räcker väl knappast med att dra ned termostaten för respektive slinga... Ska man kanske plocka bort ställdonet/reglerdonet som sitter på retursidan och sen tvinga ned själva ventilen på något sätt?

Eller går det att stänga returen för respektive slinga på något sätt?

Eller måste man skruva isär/koppla lös vattenledningar för att koppla bort en slinga åt gången? I så fall får man nog ringa hem ett proffs....


Vi hade tänkte koppla ur en slinga åt gången, återfylla systemet på värmepumpen (Nibe Fighter 360P) och hålla ögonen på tryckmätaren, trycket faller rätt fort som det är nu - tar typ en halvtimma för att få ett tydligt utslag så det borde gå rätt fort att lista ut vilken sektion som läcker.

Vi har testat själva värmepumpen genom att återfylla systemet till 1 bar och ha pumpen avstängd och alla slingorna bortkopplade och då tappar systemet inget tryck...

Jag vet tyvärr inte vad det är för fabrikat på prylarna, LK Elektronik står det på rumstermostaterna i alla fall. Allt är ca 7,5 år "gammalt"...

Några tips på hur man kan koppla bort en sektion åt gången?

Tack så vansinnigt mycket på förhand!
/Rikard

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2015, 20:18:29 »
Vrid ner rumstermosten så ställdonet stänger. Vrid sedan insexskruven i botten. Notera antalet varv.

Utloggad Emil.vbg

  • Elektriker
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2015, 20:22:29 »
Insex skruven utav mässing skruvar du ner i botten för att stänga. OBS räkna hur många varv du skruvar ner för att kunna återställa, det ska vara inställt ifrån installatören med ett beräknat värde (antal varv) beroende på hur lång golvvärme slingan är.

Ställdonen kan du skruva bort och kanske sätta dit en tving för att pressa ner piggen, om du inte har kvar hattarna som följer med fördelaren som man kan skruva på för att stänga.

Så gör man på mina fördelare av märket wirsbo men det ser ut ungefär som din och jag har för mig att det är så generellt på alla fördelare.
Nyinflyttad i 151m2 enplansvilla byggt 1997 med wirsbo golvvärme och bergvärmepump Thermia villa90.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2015, 21:29:09 »
Tack Plumber & Emil.vbg - ska testa med tvättstugan först, ned med rumstermostaten, skruva in mässingsskruven för den sektionen (ska notera antalet varv) och plocka bort styrdonet och kläm ned "piggen/ventilen". Det låter ju klart genomförbart för ett icke-proffs som mig :-)

Ska börja med att plocka bort ett styrdon och titta (jag har bytt några sådana så själva demonteringen ska inte vara något problem).

/Rikard

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2015, 21:49:19 »
Fick du inte med några handrattar när Gv installerades? Har du bara en GV-fördelare?
« Senast ändrad: 18 januari 2015, 21:51:06 av Tumpi »
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2015, 22:37:06 »
Fick du inte med några handrattar när Gv installerades? Har du bara en GV-fördelare?
Nej, fick ingen handratt men min största skruvmejsel passade bra... Och det är bara tolv sektioner/slingor så bara en dylik föredelare...

/Rikard

Utloggad qq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2015, 18:24:24 »
Jag lät golvet svalna, pluggade returen och kopplade på tappvarmvattnet i andra änden och lät varmavattnet trycka ut i läckan. Sen var det lätt hitta läckan med en värmekamra. Vattnet kom ut under golvet och syntes inte. Gjorde ett 100x150mm hål i betånggolvet och lagade slingan.
1 trasiga Panasonic HE9 och 3 fungerande.
 VVB 28Ã¥r, rostfri ASEA Skandia, fungerar utmärkt.
En Junga (Senare Cylinda) tvättmaskin 58! år fungerar bra, men man får växla program manuellt.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2015, 09:56:36 »
Ptja, jag har nog grovt lokaliserat läckan nu. Slinga nummer 10 "badrummet", jag har stängt av den slingan och nu har värmepumpen snurrat på runt 0,5 bar (fyllde bara dit för testandet) i drygt en timme - tidigare har man halverat trycket i systemet på runt en timme...

Nästa steg är väl att tömma den slingan på vatten, det är rätt kallt ute här uppe i Norrbotten just nu och nu när värmen är avstängd i den slingan kan det ju finnas risk för frysning (för det kan väl inte vara glykol i systemet?) även om jag satt in ett 2000w's konvektorelement dit in. Är läckaget på vägen till/från badrummet så finns det nog ingen risk för frysning tycker jag...

Det verkar vara 29mm "yttermått" på muttrarna både på flödes- och retursidan (edit: skum dimension, finns bara 28 eller 30 mm's blocknycklar att köpa på Jula...). En rörfirma borde ju kunna sälja på mig lämplig hårdvara för att koppla en slang till ett avlopp på retursidan och för att koppla in min luftkompressor på flödessidan - då skulle man kunna (försiktigt) få ut det mesta av vattnet i den slingan.


Nästa steg blir väl att endera med en fuktmätare eller ännu hellre en värmekamera lokalisera läckagestället som Ekenäs Racing beskrev.

Vad tror ni om det ni alla som följer den här lilla följetången? :-)

/Rikard
« Senast ändrad: 20 januari 2015, 14:17:27 av rikard454 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9713
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2015, 16:26:18 »
Skönt att den läckande slingan är lokaliserad och trycket ser stabilt ut nu. Någon som borrat och skruvat i badrumsgolvet och råkat skada slingan?

Om det står ett el-element i badrummet borde det väl egentligen inte vara risk för frysning i slingan även om det är kallt ute? Slingorna ligger ju inte så djupt och det är förhoppningsvis rejäl isolering under betongplattan med ett så pass nytt hus. Det vatten som finns kvar i slingan kan inte vara så mycket jämfört med det som redan har läckt ut. Många kör nog med polygrip istället om det är svårt att komma åt mellan muttrarna med en skiftnyckel.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2015, 17:02:51 »
Nej, ingen har skruvat/spikat något där. Men... vi har ju historiskt haft ett tryckfall i huset där det gått ned från 1 bar till 0 på runt fyra/fem månader. Och där det känts som man bara fyllt på en eller ett par deciliter i systemet för att det skulle gå upp till 1 bar så jag har helt enkelt ignorerat detta...

Men i kombination med att vi har tyckt det varit golvkallt i bastun (som ligger i direkt anslutning till badrummet/på samma slinga) så kan man väl nu lägga ihop ett och två, kanske att det fanns någon skada på en slang där inne som nu förvärrats efter 7,5 år...

Jag ska nog skaffa mig prylarna för att mer permanent stänga av den slingan (typ någon form av "täcklock") och nipplar för att tömma/blåsa ut med tryckluft. Borde kunna återanvända dessa sen när man ska söka exakt var läckaget är genom att spola in ordentligt varmt vatten i slingan.

Det finns här uppe (Luleå) värmekameror att hyra för ca 5-600:- per dygn (enklare modell) upp till 1700:- per dygn för en lite mer avancerad sådan utan att det för den skulle är någon superdyr sådan. Jag är lite sugen att köpa en sådan där tillsats till en iPhone, en Flir One - kostar runt 2500:- och det booorde duga till att lokalisera rören om man drar på ordentligt med värme/varmvatten. I alla fall där det är klinkergolv, förhoppningsvis där det är parkettgolv också.

Tyvärr är hela golvvärmesystemet mer eller mindre odokumenterat så det vore trevligt att ha en dylik kamera för att i lugn o ro dokumentera var alla slingorna ligger - jag tror inte ens den kladdiga skiss jag har över rumsfördelningen stämmer :(

Sen kan man ju också använda den för att söka dåliga tätlister runt fönster, kolla om någon av "hobbybilarna" går på alla cylindrar, etc. ;-)

/Rikard

Lars__M

  • Gäst
Lars__M
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2015, 07:50:15 »
Har du fått expansionskärlet samt säk.ventil friskförklarat av en rörläggare? Ett trasigt kärl utan fungerande blåsa behöver bara en pytteskvätt för att fyllas upp, systemet är ju helt stumt.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2015, 21:41:30 »
Har du fått expansionskärlet samt säk.ventil friskförklarat av en rörläggare? Ett trasigt kärl utan fungerande blåsa behöver bara en pytteskvätt för att fyllas upp, systemet är ju helt stumt.
Nej, skulle nog behöva ett proffsbesök - efter att ha fyllt upp systemet ett antal gånger sista dagarna så luftade jag av systemet/pumpen via dess säkerhetsventiler och dom började läcka faktiskt. Och trycket i systemet åkte upp/ned som en liten jojo...

Men den har lugnat ned sig nu ett dygn senare, trycket har stabiliserats och det verkar  hÃ¥lla tätt överallt. Har luftat ur expansionskärlet ocksÃ¥ och där kommer det "bara" luft vilket jag tolkar som bra - hade det även kommit vatten där sÃ¥ var väl expansionskärlet trasigt.

Men som sagt, ett proffs skulle nog behöva titta över anläggningen. Men jag hoppas (med er hjälp) att vi har listat ut var vi hade läckage.

/Rikard

Lars__M

  • Gäst
Lars__M
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #12 skrivet: 22 januari 2015, 07:33:26 »
En rörläggare kan koppla ur fram/retur på den slingan du tror är trasig och provtrycka den på 10 minuter. Det brukar vara rätt tydligt om den är kass, ibland kan det tom pysa i golvet, (exvis vid wc om den är skruvad i golvet...) Lycka till, läckor är tråkigt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7662
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #13 skrivet: 22 januari 2015, 09:36:56 »
Nu ska man väl inte lufta ur ett expansionskärl, där ska finnas en luftkudde som kan komprimeras respektive expandera beroende på vattnets temperatur.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #14 skrivet: 22 januari 2015, 14:54:15 »
Nu ska man väl inte lufta ur ett expansionskärl, där ska finnas en luftkudde som kan komprimeras respektive expandera beroende på vattnets temperatur.
Ahhh, då var det bara för "test" man gjorde det kanske - men det kom "bara" luft ur vårt i alla fall :-)

/Rikard

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!