Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?  (läst 8532 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2015, 16:05:35 »
Vi har inte haft något proffsbesök för att titta på våra säkerhetsventiler än... Men jag blir lite fundersam över det egna "liv" som det här systemet verkar leva...

Någon dag efter det att jag slagit av/kopplat bort den golvvärmeslinga som jag misstänker har en läcka i sig så började trycket falla i systemet enligt värmepumpens manometer/tryckmätare igen. Typ från 1,5 bar ned till noll på en timme, kopplade man borta alla golvvärmeslingor så höll sig trycket konstant/still på 1,5 bar men så fort jag öppnade kranarna till/från golvvärmeslingorna föll det.

Jag började smått tro att ytterligare en slinga var skadad... Men jag ignorerade det hela och lät systemet ligga kvar på 0 bar och i söndags knallade jag in i garaget för att börja koppla ur en slinga i taget för att lista ut vilken som var drabbad - men då låg trycket på normala 1,5 bar helt plötsligt, utan att jag fyllt upp det igen...

Och så har det nu snurrat på i tre dagar utan problem.

Luft i systemet månntro?

/Rikard

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #16 skrivet: 28 januari 2015, 17:08:31 »
Ska du hyra en värmekamera skulle jag göra enligt följande.
Ritning på alla utrymmen. Några små flaskor med lite varmare vatten. Sen flytta dessa till att följa slingorna. Mäta från väggen och dokumentera alla på ritningen.
Även märka noga stället med läckaget!

P.s. kolla om försäkringen täcker reparationen! Är huset under 10 år och felet orsakat av hantverken som lagt slingorna, har ni rätt till ersättning!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad rikard454

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #17 skrivet: 28 januari 2015, 18:04:12 »
Tack för tipset om försäkringsbolaget, blir väl svårt att "bevisa" något men man vet ju aldrig om man hittar en spik eller något annat som skadat en slinga...

Och nu för en stund sedan när jag kom hem från jobbet är trycket i systemet nere på noll igen(!)....

/Rikard

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #18 skrivet: 28 januari 2015, 19:25:32 »
Ring FB imorgon direkt och fråga. Ska de stå för rep. är du skyldig anmäla det så fort som möjligt för att ev. begränsa skadans omfattning!
« Senast ändrad: 28 januari 2015, 19:38:57 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #19 skrivet: 28 januari 2015, 21:34:55 »
Rekommenderar att du tar hem en vvs:are o kollar alla ventiler o framförallt exp.kärlet, det skulle ju vara enkelt om det bara är det som uppför sig konstigt. På samma gång kan ni trycktesta systemet.
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Felsökning: vilken golvvärmeslinga är trasig?
« Svar #20 skrivet: 28 januari 2015, 22:55:10 »
Och kanske låta dom prov trycka slingorna med "riktig" utrustning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!