Hej!
Jag har bestämt mig för att konvertera från direktverkande el till vattenburen värme med bergvärme.
För att spara pengar har jag valt att göra själva konverteringen själv och rörfirman kommer bara göra själva installationen av pumpen/borrhål.
Sedan vi flyttade in i huset har vi renoverat en hel del, men en del rum är inget gjort med än. Vi kommer i första läget ha radiatorer i de flesta rummen, men de rummen vi ännu inte har gjort något med ska vi lägga golvvärme i, och tanken är att vi med tiden ska ha golvvärme i hela huset. Huset är 1,5 plan med källare.
Jag undrar om jag tänkt rätt. Jag kommer köra på ett två-rörssystem. Det kommer krävas två-tre stammar för radiatorerna. När jag kopplar ihop dessa krävs det bara en enkel förgrening av radiatorkretsen, alltså med fullt flöde ut till varje stam, eller behöver man även någon strypventil till varje stam så man kan reglera flödet?
Jag har samma fråga på golvvärmen. Jag kommer sätta en fördelare på varje våningsplan, räcker det med en CP och en shunt (under förutsättning att man håller sig inom max kvm för cp/shunt) och sedan drar man tre stammar, en till varje fördelare? Räcker det även att justera varje krets för sig i varje fördelare för att få rätt flöde/temp, eller måste man ha en strypventil till varje fördelare också?
Jag hoppas att jag gjort mig förstådd, sitter och krigar med en två-åring om att ha plattan så jag kan skriva detta