Hej! Nyss installerat en EcoHeat 408 samt vattenburet i mitt ca 100 år gamla timmerhus. Har i princip renoverat hela kåken och det har varit många puckar samtidigt under resan att hålla koll på. Värmepumpen är jag hittils supernöjd med och allt fungerar fint! Lite forumnörd som man är så hittade man ju hit och började snöa in på massa saker.
De senaste är att jag nu tittar på dimesioneringen av radiatorerna. Hittils är endast nedervåningen igång och där har jag installerat 5 element plus 10 m2 golvvärme som skall värma ca 80 m2 inkl. golvvärmeytan. Elementen är tvåradiga av typ 21 och 100 cm långa och 50 cm höga (5m2 radiatoryta?). Om jag sen börjar titta vad som skrivs här så verkar detta vara i underkant.
Huset är nog inte vidare isolerat (fasad-timmervägg-tretex-gips) men värmen fungerar fint med dagens ca 0 till -5 som det varit sedan installation för ett par veckor sedan med ca 20 grader inne.
Det jag regerar på är att framledningstempen är rätt hög, ca 43 grader vid 0 grader ute. Är detta något att bry sig om i och med att det fungerar eller är det bara att installera ett par element till asap för att kunna minska framledningstempen och driftskostnader?
Hur som helst är det ett jäkla lyft från endast en kamin...
Sen är det någon som vet vad det är för fabrikskod för att få upp driftsinfo om antal starter på maskinen?
Med vänlig hälsning J //