0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
5. Icke-hermetiskt sluten utrustning påfylld med fluorerade växthusgaser får endast säljas till slutanvändare om det kan bevisas att installationen ska utföras av ett företag som är certifierat i enlighet med artikel 10.
Denna förordning träder i kraft den tjugonde dagen efter det att den har offentliggjorts i Europeiska unionens officiella tidning.Den ska tillämpas från och med den 1 januari 2015.Denna förordning är till alla delar bindande och direkt tillämplig i alla medlemsstater.Utfärdad i Strasbourg, den 16 april 2014.
Om nu av någon anledning en montör skulle stå på din uppfart och bara debitera för att trycka ihop snabbkopplingarn så lär alla debitera 1 timme och timpriset börjar på ca 500-600:- och uppåt beroende på företag.Men för att fylla i eventuella driftshandlingar för tex garantier samt att han/hon ska stå som ansvarig för detta så blir det även koll så allt ser bra ut inkl elanslutning.
Jag ser hellre maskiner som är designade för och laddade med HC (Propan/propylen) - med dom mängderna som används för en standard LL-VP så är mängden mindre än ett halvkilo och har man en P2012 i garderoben[1] för sin gasolkök så är mängden i denna 4 ggr större och man får dessutom ha två st i en lägenhet - dvs. 4 kg propan.Har man köpt biltemas 450 grams campingasolburk för 59:90 så har den mer HC i sig än en normal LLVP designad för propan motsvarande 1 kg R410A)[1] nej sådant får _inte_ förvaras i garage/uthus, vind eller källare om inte utrymmena är speciellt iordninggjort för brandfarliga vätskor och gaser och är en egen brandzon - Gasoltuben _skall_ förvaras i lägenhet/villa så att det finns en viss koll på dessa av dom som bor där samt lägenheter har en viss minimum grundventilation som inte kan garanteras i tex. källare/uthus
Det va billigt, jag har i dag fått betala 12000 kr för installation av 2st luftvärmepumpar, 5 timmar tog det, det är över 2000 kr i timmen..jag fick dessutom åka och hyra en byggställning för 471 kr. Det var mitt första köp av luftpumpar, jag kommer aldrig någonsin mer köpa av nätföretag, varje fall inte Polarpumpen
Priset visste du väl innan? Sen är det alltid lite tid innan och efter med, inte bara tiden montören var ute. Har någon varit och kikat innan?Det man får tänka på i detta fall är att ett aktivt kylcert kostar endel pengar, företagscertifiering, personcertifiering, utbildning, årlig kontroll av instrument. Dessutom tillkommer kostnader för bil, lokaler, lager etc. Nu vet jag inte vad som hänt i detta fall och du kanske har annan anledning att vara missnöjd? Nivå på montörer och service varierar ganska stort i hantverkaryrket. Det är inte min mening att vara näsvis men jag får ibland intrycket av att folk tror kylmontörer och rörmokare skär guld med smörkniv. Efter 15 år i branschen är det tyvärr inget jag lyckats med ännu MVHKalle
Finns en tråd Kalle om TonyB och hans eventuella byte/reparation av den som han hade innan.När det gäller summor på installationen så är det alltid svårt att avgöra vad som är skäligt då det beror på förutsättningarna.Av dom 12000:- så tror jag dock montören kanske fick ca 6500-7500:- inkl moms , dom som installerar brukar inte få så hög ersättning när dom gör jobb åt nätföretag så han gräver nog inte guld på en normal installation, om det inte gick åt något material i denna nya installation och det tog 5 timmar så var det nog ändå en ganska skaplig dag för montören.Hur det fördelade sig mellan material/arbetstid/reskostnad av dom 12000:- vet nog bara TonyB och montören.Det är lättare att hålla låga priser på maskinen och synas på tex Prisjakt om stora eller hela delen av vinsten ligger i installationskostnaden där det oftast inte ser så dyrt ut efter ROT avdrag
För R32 (som ersättare för R410A) så får framtiden utvisa om man lyckas bygga långtidshållbara lösningar då man måste kyla gasen under kompressionen vilket innebär att man får använda samma teknikhöjd som när man kör med ammoniak med tex. 2-stegskompression - med skillnaden att här får det inte kosta något trots att man kanske får köra med 4 rör till innerenheten istället för två rör för att hetgasen skall kylas innan den slutliga kompressorsteget alternativt olika tekniker med liquid injektion. Erfarenheter sedan urminnes tid säger att om kompressorn gå långa tider med över 100 grader på hetgasen så förkortas livslängden avsevärt, liksom mer komplexa system tendera att gå sönder oftare än enkla system och med R32 så kommer systemen bli mer komplexa.