Jag går så smått och funderar på bygga nytt. Jag har en tråd ang. mina 3 pumpar sedan tidigare och fick mycket bra och vänlig hjälp.
Jag bor i Provence. Om jag nu skulle bygga nytt... Jag tänkte mig 100 kvm enplanshus.Zero emission 40 cm frigolithus. Stora fönster åt söder, betongplatta, golvvärme. Solen, på vintern värmer bra och kommer att värma betongen. Idag 11 januari= mer än 20 grader i solen och runt noll på natten. Om jag nu låter värmen/vattnet cirkulera i betongplattan/vattenrören. På detta vis kommer värmen att fördela sig och ackumuleras i golvet. Sommartid... jag gjuter en stor platta/terass
i nordläge. På sommaren och natten får vattnet cirkulera och lämna värme till uteplattan som därigenom kyler golvet inomhus. Huset är ju välisolerat och inte mycket värme kommer att komma in i huset på sommaren. Inte heller genom fönstren som naturligtvis skärmas av med gardiner, fönsterluckor, grönska. För att göra det här till en värmepumps fråga: Tror ni att jag får en bra värme/kyleffekt på detta sätt?
Om svaret är ja, så betyder det ju att en värmepump får jobba mindre. Är det fortfarande försvarbart att köpa luft/vatten pump? och hur stor bör denna i så fall vara?
http://www.roth.se/loyd4/