Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike? (läst 2773 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lasseroth
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
lasseroth
«
skrivet:
11 januari 2015, 19:33:56 »
Citera
Jag går så smått och funderar på bygga nytt. Jag har en tråd ang. mina 3 pumpar sedan tidigare och fick mycket bra och vänlig hjälp.
Jag bor i Provence. Om jag nu skulle bygga nytt... Jag tänkte mig 100 kvm enplanshus.Zero emission 40 cm frigolithus. Stora fönster åt söder, betongplatta, golvvärme. Solen, på vintern värmer bra och kommer att värma betongen. Idag 11 januari= mer än 20 grader i solen och runt noll på natten. Om jag nu låter värmen/vattnet cirkulera i betongplattan/vattenrören. På detta vis kommer värmen att fördela sig och ackumuleras i golvet. Sommartid... jag gjuter en stor platta/terass
i nordläge. På sommaren och natten får vattnet cirkulera och lämna värme till uteplattan som därigenom kyler golvet inomhus. Huset är ju välisolerat och inte mycket värme kommer att komma in i huset på sommaren. Inte heller genom fönstren som naturligtvis skärmas av med gardiner, fönsterluckor, grönska. För att göra det här till en värmepumps fråga: Tror ni att jag får en bra värme/kyleffekt på detta sätt?
Om svaret är ja, så betyder det ju att en värmepump får jobba mindre. Är det fortfarande försvarbart att köpa luft/vatten pump? och hur stor bör denna i så fall vara?
http://www.roth.se/loyd4/
«
Senast ändrad: 11 januari 2015, 19:46:28 av lasseroth
»
Loggat
Hastings
Expert på värmepump
Antal inlägg: 593
Karma +0/-0
Jag älskar sol värme å värmepumpar!
Hastings
SV: Kyla/värma med cirkulation enbart? I Frankrike?
«
Svar #1 skrivet:
11 januari 2015, 21:31:57 »
Citera
har du tittat på climatewell värme och kylning via solen
http://www.climatewell.com/suncool-collectors
Loggat
180 m2 + 108 m2 källare
IVT PremiumLine EQ e 13 med 190 m borrhål 181 aktivt
2x12 M2 plattsolfångare, 750 l Acktank, 300 l varmvattenberedare, båda med solslingor.
Värmeväxlare för förvärmning av varmvatten ifrån största acktank. Uppvärmning 10 000 kwh /år.
Frico Sl 1000 för frikyla.fler fancoils på väg
Tänkta projekt: Mekanisk frånluft med återvinning till Vp och hål.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29714
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #2 skrivet:
11 januari 2015, 21:40:48 »
Citera
Skulle jag bygga i södra Frankrike så skulle jag satsa på ett relativt välisolerat hus med en luft/luftvärmepump för lite värme på vintern och kyla på sommaren.
Jag tror nog att kylbehovet på sommaren skulle dimensionera värmepumpen, även om huset är välisolerat så räcker det inte för att hålla värmen ute, jag har ingen aning om kylbehovet där, det får du nog fråga lokala kylnissar om?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
Tumpi
Expert på värmepump
Antal inlägg: 564
Karma +0/-0
Tumpi
«
Svar #3 skrivet:
11 januari 2015, 21:43:43 »
Citera
Du kan inte kyla huset med med att kyla golvet. Du får fuktproblem isåfall. Luft/luft enklast o billigast.
Loggat
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25
lasseroth
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
lasseroth
«
Svar #4 skrivet:
11 januari 2015, 23:21:04 »
Citera
Jag är så glad att detta forumet finns.
Ok fuktproblem vid kylning, mindre bra, så klart.
Skall titta ingående på Suncool collectors
Luft/luft har jag i detta hus och problemet är ju att få ut det till alla rum
om ni nu inte har någon bra ide om det?
Ritning finnes i länk i trådstart.
Loggat
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 29714
Karma +19/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #5 skrivet:
12 januari 2015, 09:06:18 »
Citera
Just kyla brukar vara svårt att sprida, där har jag inget riktigt bra idé.
Brukar man ha ett aggregat/sovrum?
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
lasseroth
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
lasseroth
«
Svar #6 skrivet:
12 januari 2015, 09:38:43 »
Citera
Ja att kyla, där verkar ju inte luft vatten vara lösningen. Enklare med luft/luft. Eftersom nya huset består av 5 rum + 2 bad/toa så är det inte bara att sätta in en pump, man måste ju fördela det hela också. Man bör kanske tänka så här? Värmebehovet mycket mycket större än kylbehovet.
Det är ju lättare att ta hand om vinterns solöverskottsvärme genom vattenslingor i golvet + att pump/golvvärme kan distribueras överallt och ge en behaglig värme via golv. Den lilla kyla man behöver är ju främst där man sover, och då får man skaffa ett litet luft aggregat till det.
Låter det vettigt?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frikyla!
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 978
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Peter T
Asa
TS Comfort AB
MartinF1226
UmeRoland
vandieren
gormer
RalleB
Mogato
Foffe
macman
JockeHX
Peter12345
Smurfen.
kWhalp
T Ramsmark
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info