Vid viss vädertyp kring nollstrecket och blåst och underkylt regn och kompressorn i viloläge så bildas det is på fläktbladet ojämt. När sedan värmepumpen startar igen blir det mycket kraftiga vibrationer. Fabriksinställning på fläktavfrostning var ställd av. Om jag ställer in värdet 2 (fläktavfrostar varannan ordinarie avfrostning) blir det bättre. Man kan även ställa in på varje ordinarie avfrostning. Inbillar mig att det kanske är onödigt eftersom det går åt mer energi. Har någon annan råkat ut för detta och åtgärd?
Nästa problem är att det blir ett ordentligt ångmoln vid avfrostning. Är säkert inte bra för husfasaden om den är tegel och många minusgrader ute. Viss risk för sönderfrysning.
Har ställt dessa frågor till IVT men de tiger om svaret. Så är det väl om frågan är obehaglig.
Har inte något problem med is på fläkten, fläktavfrostningsintervallet är mitt fal fabriksinställt på 1 och temperaturgränsen till -5°, vad det sista nu innebär.
I början hördes vibrationer i skyddsgallret på baksidan av pumpen vid kompressorstart. Jag tryckte in några gummibitar mellan gallret och pumpen, och vibrationerna försvann.
Ångmolnet, jag har levt med detta sedan 1983, upplever inte jag som något problem.