Hej Andreas.
Ja, det stämmer nog att kompressorn slits mer på lägre fläktläge. Elektroniken i apparaten kommer att försöka hålla inställd temperatur, vilket gör att den styr upp varvtalet på kompressorn för att försöka få ut varmare luft. Det är bättre att hålla fläktvarvtalet lite högre, då gör kompressorn färre varv, vilket gör att den slits mindre. Det blir som att växla upp från 4:an till 5:an på en bil.
COP minskar också med låg fläkthastighet. Den drar mer el, kompressorn kan behöva flera hundra extra W för att få ut samma värme som vid högre fläkthastighet. Fläkten drar bara ca 10-20W extra vid högsta hastighet.
Sedan minskar kastlängden på varmluften, det blir svårt att sprida värmen. Vi brukar ibland sänka till mellanläge på natten, men det är vanesak. Bor man nära järnvägen vaknar man av tågen i början, sedan vaknar man när inga tåg kommer........
MVH/Gano