Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftvärmepump i Garage  (läst 3903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
Luftvärmepump i Garage
« skrivet: 27 december 2005, 21:32:38 »
Hej !
Ngn som har erfarenheter om att ha luft/luft värmepump i garage.Innan jag fick min luftvärmepump till bodelen så hörde jag mig lite för, men blev inte klok på svaren.En av försäljarna sade att pumparna kan vara känsliga för tex svetsrök och föroreningar
i luften.Den andra försäljaren ville sälja en direkt till mig.BÃ¥da tvÃ¥ är seriösa företag.Den sistnämda  är den jag köpte luftvärmepumpen  till bodelen utav.Min planlösning är nederdel, Garage och utställningshall ca +150kvm  och bodel ovanpÃ¥  ca 70 kvm som redan är uppvärmd dÃ¥.Nu är det sÃ¥ att jag renoverar bilar, alltsÃ¥ svetsar,slipar och lackar  mm.MÃ¥lningsdelen fÃ¥r jag nog komma pÃ¥ en annan lösning när det gäller uppvärmningen antar jag.Men det andra.Ska jag köpa en fulpump (billig) och montera själv?Jag har tänkt mig lägga max 7000:- dÃ¥ jag har tittat pÃ¥ dieseldrivna varmluftskanoner för det priset.Ja vad tror ni?    / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad joakar

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkellefteÃ¥
  • Antal inlägg: 367
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Jag älskar gärna!
SV: Luftvärmepump i Garage
« Svar #1 skrivet: 28 december 2005, 15:54:33 »
Det går aldeles utmärkt att ha en i garaget! Jag har en som har 18°C som lägsta temperatur om man vill ha kallare är det nog bara IVT som kan gå lägre, men den är då ganska dyr så energimässigt lönar det sig knappast!
Det är klart att den kan dra in en del smuts i innerdelen men du har troligen tryckluft i garaget sÃ¥ det gÃ¥r att blÃ¥sa bort!  Jag tycker det funkar kanon!
Jag har även hört av en bekant som har en L/L pump i garaget och han kör in bruksbilen i garaget, för han verkar tro att man ska göra så :D!
Han kör då avfuktning på pumpen om bilen är blöt och då torkar den i ett nafs!
Vi som meckar vet att man inte använder garaget på det viset!!
Vad lackeringen beträffar sÃ¥ borde det kunna fungera men dÃ¥ mÃ¥ste du filtrera utav f-n, alternativt köra annan värme när du lackerar för jag antar att du inte vill ha allt för mycket rörelse pÃ¥ luften inne i boxen/tältet el vad du nu lackerar i! 
Glöm diesel, det är inget för framtiden!

                                                                                                             Mvh joakar
Jag har en Sharp AY-XP12ER som värmer huset till -22 grader, Vedeldning mot 1200l tank. Pelletseldning. Braskamin. Elpatroner.  L/V/L pumpsprojektet som nu är nedmonterat. Jag värmer 170m2 hus samt 45m2 garage pÃ¥ 32000kw/h Ã¥r med direkt el och allt detta finns i SkellefteÃ¥.

Utloggad Matsa

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: norrköping
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump i Garage
« Svar #2 skrivet: 29 december 2005, 16:44:35 »
Om man ska ha ca 20 - 22 grader i garaget o det behövs mer än  ca 2500w el element för att uppnå detta,
så lönar sig nog en LL pump. + att man får fördelar med avfuktning o kyla förstås !! studs
Slipdamm mm tror jag inte är nåt större problem (kanske rengöra oftare ).  Sc:,h
Suterräng hus ca 250 bo yta + 80 garage pannrum mm =330 m2 tot yta . 40 kw vedpanna + 1000l acctankar. Nu även en Panasonic CS-E9DKE pump.
MCP,COMPTIA A+,Industrielektriker,installations elektriker,processoperatör !

Utloggad OlaOla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Driftingenjör Energiingenjör
SV: Luftvärmepump i Garage
« Svar #3 skrivet: 29 december 2005, 23:40:10 »
Om tempregulatorn inte går att ställa lägre än 18 och du vill ha lägre så är ju det inget svårt för en elektriskt kunnig att ordna. En extra termostat som stänger av hela eller väl valda delar av pumpen.... på det sättet blir det en grundvärme när du inte behöver full värme.

En timer kan oxå göra susen om du vill att den skall dra på viss tid innan du kommer dit. De flesta vp har nån slags timer men annars är ju externa vanliga idag.

Utloggad Stefan_S

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump i Garage
« Svar #4 skrivet: 31 december 2005, 16:38:58 »
Har själv installerat en e9-dke i garaget, funkar helt kanon:)
16 grader är minitemp på den.

Men ska du lacka får du nog stänga av pumpen då.

Panasonic E9

  • Gäst
Panasonic E9
SV: Luftvärmepump i Garage
« Svar #5 skrivet: 31 december 2005, 18:07:43 »
Slipdamm tror jag inte heller är någon höjdare.

Utloggad alfamats

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: kristinehamn
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helt sÃ¥ld pÃ¥ Italienska bilar!
SV: Luftvärmepump i Garage
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2006, 21:47:16 »
Tjenare !
Det lÃ¥ter lite ovisst ,men jag kommer nog att instalera en lite billigare pump själv.Jag hade  turen att fÃ¥ vara medhjälpare till montören  av den andra pumpen jag har.Lackeringdelen fÃ¥r jag lösa.Jag fÃ¥r väl lacka bilarna pÃ¥ sommaren och stÃ¥ ute och slipa :-).Och jag förstÃ¥r mig inte pÃ¥ människor som tror de ska ha bruksbilen i garaget  :D        / Mats
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic

Utloggad PGun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luftvärmepump i Garage
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2006, 22:59:34 »
Jag har en PE9-CKE i garaget, funkar helt perfekt.  :)
Angående slipdamm så sade installatören att jag skulle stänga av pumpen vid slipning.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Luftvärmepump i Garage
« Svar #8 skrivet: 15 januari 2006, 12:26:03 »
Hej
Jag ska sätta in en "billig" pump i garaget för att slippa el-aerotempern. Om det blir problem med slipdamm mm får framtiden utvisa. Man får troligen göra rent filtren ofta.

Men som du säjer, det är ju bara att stänga av den vid slipning och hoppas att man inte behöver slipa allt för mycket inomhus.......man vill ju ha pumpen igång.

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!