Tjenare!
Efter mycket läsning här, kommer jag med mitt allra första inlägg.
Jag har en Sanyo CO2 Eco 4,5 kW up and running i pannrummet, med en CTC 265B "påkopplad" och undrar hur detta kan tänkas fungera. Hela paketet följde med huset, men skorstenen har inte varit besiktad på flera år och pannan är således (förhoppningsvis) inte använd på ett tag. Tidigare ägare har ingen info att lämna, så jag har lite funderingar på en lägeskoll så att säga. Jag upplever att CO2:n är lite för klen (det är en annan sak för en annan dag!) och undrar helt sonika om man kan stödelda i vedpannan vid kallare dagar, som de som varit här i trakten i nån vecka nu. Ingen regelrätt acktank finns, så den enda vattenvolym som finns är den som går runt i hela systemet. Min rörmokare är duktig och svarar gärna på frågor, men han har ofta bråttom och jag framstår nog som lite trög med alla mina frågor - därför gör jag ett försök här
Jag bifogar en enkel skiss på hur det är draget.
Radar upp ett par frågor:
1. Kan jag på nåt vis kontrollera om vedpannan är "hel"/fungerande?
2. Hur tillfredsställs behov av expansion, det är pluggat på vedpannan?
3. Kan det göra nån nytta att elda på detta vis, för att underlätta för CO2:n, eller tänker jag helt fel?
Det känns lite klurigt var tråden hör hemma, men eftersom det framför allt gäller hur CO2:n kan fungera med detta, så började jag här.
TACK på förhand!