gammal tråd men gör ett försök ändå,
Löste det sig för dig? jag har samma problem.
Jag gjorde en översyn på min 410P förra vintern. Känns så skrämmande att den går felfritt fast årsmodell är 2001.
Två kontaktpunkter i kontaktorn till elpatronens första steg var brända. Så saknade 4 kw bara där. Inget luktade bränt eller såg illa ut. Men spänningen gick inte igenom. Så det kanske är samma för dig. Den högra kontaktorn är den första. Bruna elpatronkablar. Vita i den vänstra. 1 brun kabel = 2 kw. 1 Vit kabel = 1 kw.
Jag rekommenderar att du bryter strömmen till hela pumpen, kontrollerar att den är spänningslös. Ryck allt på matarsidan nere och elpatronkablarna ovanför så bara spolarna är inkopplade. Sen starta upp igen. När båda elpatronerna är aktiverade kan du mäta ohm över alla kontakter som matar elpatronen. Mät mellan in och ut.
Ritade en fin bild. Det kan mycket väl vara spegelvänd felaktivt benämning av hjälpkontakten osv. Men inom det färgade områdena är in och ut från varje fas.
Alla elpatrondelar bränns mot nollan så du behöver inte skruva isär hela pumpen om du vill mäta resistansen i alla elpatronsteg. Är någon död kan du koppla bort den och koppla in något annat. Håll fasbalansen god. 1 vit kabel i steg två ska inte vara inkopplad, eftersom pump, fläktar och styrning drar nästan 1kw.
Om du bor ganska långt söder och en kontaktor blir utdömd så kan du flytta kontaktor för steg två till positionen steg ett har. Den kontaktorn är i bättre skick. Sen kan du byta den andra om du känner för det. Är du less på pumpen och snart ska kasta ut den så kan du köra med bara steg 1 med 3x2 kw inkopplat. Mät spänning före och efter kontaktorn när du är klar. Finns spänningsfall, ryck ur lasten för samma fasen tills kontaktorn är bytt.
Om du har en fri högersida på pumpen kan du fingra där lite i nederkanten 10-20 cm från golvet så kan man känna om kompressorn vibrerar. (Går).
Kanal 5 är avluftstemperatur. Under 5 grader får den borde den vara när kompressorn gått en stund.