Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Bosch
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej.. (läst 38581 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Iskallt
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 22
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Iskallt
SV: Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
«
Svar #45 skrivet:
15 december 2016, 19:30:35 »
Citera
Funnit lösning på problemet?
Råkat ut för samma på en ny pump.
Loggat
Nukie
Kan värmepumpar
Stad/land: Kungsbacka
Antal inlägg: 139
Karma +0/-0
Kön:
Nukie
«
Svar #46 skrivet:
15 december 2016, 19:43:43 »
Citera
Hej Iskallt
Nej, varken Bosch eller jag har funnit problemet. Dom var här förra vintern och uppdaterade programvara etc. Men en av det första kalla dagarna i år (någon vecka sedan) bestämde den sig för att bli en högljudd pinne av is. Växlaren helt igenbommad av is och fläkt samt kompressor på full fart. Manuell avfrostning och sen har det fungerat. Nu har jag sett att det kommit uppdateringar av programvaran men tyvärr går det ju inte att uppdatera själv på ett enkelt sätt. Får du någon respons från Bosch så återkoppla i tråden eller via epost till mig.
Loggat
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3 små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.
Toticci
I branschen
Expert på värmepump
Antal inlägg: 236
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Toticci
«
Svar #47 skrivet:
29 december 2016, 10:28:02 »
Citera
Hej,
Vilken mjukvara har du i utedelen?
Loggat
2 plans sutteräng + källare. Uppvärmd yta 300m2. Förbrukning inkl hushåll år1 ~25k
Nuvarande ~19k (~16k ink pv)
Uppvärming 12kw V/V + 7kw L/V + l/l + 7m sol + (20m2 PV)
Nukie
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nukie
«
Svar #48 skrivet:
31 december 2016, 10:11:14 »
Citera
@Toticci
På min ser mjukvaran ut så här:
VP ute: 04.08
VP inne: 01.08
Styrenhet: NF 31.01
Lan 04.00.04
Rumsenehet RC100: NF 12.04
Display: Den gamla med "buggen"
Konstaterade i en annan tråd att det finns nyare mjukvara tillgänglig. Önskar att det hade gått att uppdatera på ett enkelt sätt.
Loggat
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga på bottenplan med 3 "stora" och 3 små radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3 små. Tvåplan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.
Nukie
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nukie
«
Svar #49 skrivet:
05 januari 2017, 21:28:41 »
Citera
Hej
Är nyfiken på hur avfrostningen fungerar för er andra. Så fort det blir minusgrader så går det milt sagt väldigt dåligt för min AW6000 7kw. Avfrostningen ger upp. Den 2:e var det några minusgrader och då märkte jag att den lät som ett gammalt spitfireplan igen och konstaterade att den var helt täckt med is. Idag den 5:e noterade jag att det lät misstänksamt och vid kontroll hade den gått över på eltillskott. Hur utedelen såg ut kan ni se på bilden.
Efter manuell avfrostning rullar det på normalt igen.
Hur fungerar det för er andra? Avfrostar era innan den är helt igensatt av is?
Loggat
wooody
Gäst
wooody
«
Svar #50 skrivet:
05 januari 2017, 21:55:32 »
Citera
Hej Nukie
Är det felet 5378 Varning värmepump Z1 misslyckad avfrostning
Så finns det enligt servicehandboken
Möjlig orsak
För låg temperatur i värmesystemet
Givare TL2 defekt
Följande åtgärder är föreslagna
Öppna flera termostater på värmesystemet
Kontrollera givarae TL2 mot aktuell givartabell och faktisk temperatur(finns i installationsmanualen)
Vid avikelse byt givare TL2
Jag har låtit installera en AW5 värmepump och den funkar utmärkt efter det att jag terminerat CAN-bussen på rätt sätt. Innan dess höll den på att konstla en hel del
Loggat
Nukie
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nukie
«
Svar #51 skrivet:
05 januari 2017, 23:52:35 »
Citera
@wooody
Får inga larm maskinen tycker bara att det är poänglöst att avfrosta.
Vad var det för fel på din canbus? Får kolla mätpunkter imorgon och göra en omstart av hela systemet. Känns fel att göra det när det är -12 ute.
Avfrostar din maskin innan det är helt igentäppt av is/frost?
Loggat
wooody
Gäst
wooody
«
Svar #52 skrivet:
06 januari 2017, 06:30:06 »
Citera
Min avfrostar precis som den skall
Tar kanske max fem minuter att avfrosta och gör det kanske varannan timme max högst ett lager om ca 5mm innan den avfrostar.
Jag lät ett företag med både VVS are och Elektriker innstallera anläggningen
Från fabrik kommer de med CAN-bussen terminerad i innerdelen och i värmepumpen.
Men jag ville ha en effektvakt och den är också CAN-bus ansluten. Den var också terminerad från fabrik.
När elektrikern installerade och startade upp systemet märkte jag att de hade problem med massa felmeddelanden
och till slut gjorde han flera norska ressetter och dessutom avterminerade effektvakten.
Tyvärr viste han inte vad han gjorde(tror inte alla elektriker har utbildning i CAN-bussar)
Tänkte inget vidare på det men tyckte ibland att systemet uppförde sig konstigt tills jag en dag fick ett felmeddelande och systemet gick i nödläge.
När jag kollade CAN-bussen såg jag att den var felterminerad. Den skall bara vara terminerad på två ställen på bussen i de yttre punkterna och de yttre punkterna var effektvakten och värmepumpen och han hade ju terminerat innerdelen och värmepumpen
Efter det jag fixat det har pumpen gått galant(Faktiskt kört på enbart elpatron 2timmar inatt då det var -17 grader eftersom pumpen inte orkade då. Men tror det skall vara så.
Konstigt att du inte får felmeddelanden när den inte avfrostar.
Installationanvisningarna är ju inget vidare
Kolla under 12.1 Inställningar värmepumpen
Manuell avfrostning den skall stå på Av (alltså inte på På,väldigt konstigt beskrivet)
Har du kollat felmeddelandena. Det finns två nivåer Användare och Installatör
Loggat
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13352
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #53 skrivet:
06 januari 2017, 07:57:02 »
Citera
Det står ju ganska tydligt i installationsmanualen hur man ska terminera.
Läste inte elektrikern den?
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
wooody
Gäst
wooody
«
Svar #54 skrivet:
06 januari 2017, 08:09:13 »
Citera
De hade två dagar på sig att installera och det var torsdag och fredag och det började bli fredag em.....
Det står till och med klart och tydligt i snabbguiden för installation!
Tagit bilder på hur det såg ut med termineringen och tänkte nästan skriva det på näsan på honom,men vad tjänar det till....
Tråkigt att bosch teknisk support är så ovilliga att lämna information om systemet i alla fall till användarna.
Hade varit kul att ha lite mera kött på benen.
Även om man går in och mäter med CANalyzer så ger det inte så mycket,eller rättare sagt tar en massa tid som jag inte har just nu...
Loggat
Conny Ericsson
Gäst
Conny Ericsson
«
Svar #55 skrivet:
06 januari 2017, 11:54:03 »
Citera
Inlägg i repris från förra året
"Min Bosch 6000 AW la av i trettonhelgen när tempen låg på -15ca. Fredagen den 8 kon en Tekniker hem som på ca 4 minuter konstaterade att den numera väl hatade kretskortsmodulen var paj. Den 22 ( 3 veckors väntetid från Bosch ) Fick jag en uppgraderad modul installerad på ca 30 minuter. Sen dess har allt funkat men det har inte varit nån vidare kyla i Stockholm senaste veckan.Detta är ett mycket vanligt fel som är känt av Bosch sen första kylan i november 2014. Tycker att det är en stor skam att leverera pumpar som inte är fungerande när nästan alla måste repareras/bytas vid första köldknäpp."
Loggat
wooody
Gäst
wooody
«
Svar #56 skrivet:
06 januari 2017, 12:06:17 »
Citera
Min värmepump är ju från 2016-06 så antagligen har jag nyare variant
Felet är väl att de inte lätt uppgraderar kortet i utedelen utan att de får komma
och byta kort
Antagligen litar inte Bosch på att installatörer eller användare klarar det???
Kan också nämna att när jag hade mitt fel med att CAN-bussen inte vara terminerad på rätt sätt och den kastade felmeddelnaden så var installatören här och kollade.
Han ringde Bosch och de kom fram till att det skulle bytas kort i utedelen och i andra hand inverten
Dock tog det så länge innan grejorna kom och att den bara gick på tillskott så jag kollade och upptäckte den felaktiga termineringen
Den har gått klanderfritt sen dess!
Loggat
Nukie
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Nukie
«
Svar #57 skrivet:
06 januari 2017, 13:51:11 »
Citera
I natt gick min över till enbart tillskott. Måhända är detta en naturlig reaktion på att det är kallt ute, -13 till -14 har det varit här. Inget aktivt larm, men i listan finns "A01/5512 Anläggnigsfel" "Varning Z1 Kondensationstemp i värmep. utanför regleringsområdet". Var väl typ -10 i förmiddags när jag tröttnade och startade om anläggningen och gjorde en manuell avfrostning. Sedan omstarten har värmepumpen snurrat utan anmärkning och utan tillskott.
Önskar att det fanns en händelselista att titta i så att man hade kunnat spåra förloppet enklare.
Loggat
wooody
Gäst
wooody
«
Svar #58 skrivet:
06 januari 2017, 14:09:16 »
Citera
Purjo skrev i en annan tråd
"Tillfälligt stopp står beskrivet i användarmanualen, men kanske inte helt tydligt
7.8.5 Tillfälligt stopp av kompressordrift
Kan inträffa för två olika scenarier:
1. Om temperaturen på givare T2 är lägre än lägsta tem-
peratur för envelopestopp. Återgår om temperaturen
på givare T2 är högre än lägsta temperatur för envelo-
pestopp under 30 minuter.
2. Om värmeproduktion pågår och temperaturen på
givare T6 är högre än temperaturen för envelopestopp
(fabriksvärde: 117 °C). Återgår när temperaturen på
givare T2 stigit 2K.
Kompressorn stannar och tillskottet tillåts arbeta.
Trolig orsak 1; Låg utetemperatur, under -20 °C.
Trolig orsak 2; För hög temperaturskillnad mellan för-
ångning och kondensering, kompressorn låter tillskot-
tet arbeta upp rätt temperatur då kompressorn inte
klarar av det själv.
Trolig orsak 3; Brist på köldmedium."
Loggat
wooody
Gäst
wooody
«
Svar #59 skrivet:
06 januari 2017, 14:17:48 »
Citera
Hadu kollat givare TL2
Om man inte vill gå ut och mäta kan man i alla fall kolla under menyn
Diagnostik/Övervakningsvärden/Värmepump/Temperaturer/TL2 Luftintagstemperatur
Min står på -2,8grader just nu men jag borr norr om Göteborg och du söder om så din borde visa lite högre värde :-)
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
3
[
4
]
5
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Bosch
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Bosch 6000 AW utedel avfrostar ej..
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 771
dolda: 0
användare: 0
There aren't any users online.
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info