Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
hur hantera golvv. + radiatorer med returtemp?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: hur hantera golvv. + radiatorer med returtemp? (läst 4545 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Johan
Kan värmepumpar
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 103
Karma +0/-0
Kön:
Johan
«
skrivet:
16 augusti 2004, 18:05:24 »
Citera
Håller på och konverterar från direkt el till vatten-radiatorer + vattenburen golvvärme. Skall snart installera en Varmitek bergvärmeannläggning och har fått förklarat att VP'n skall regleras mot returtempen. Jag skall alltså inte ha separat rumsreglering.
Skall precis installera radiatorerna i sutterängplan och funderar på hur man på bästa sätt hanterar sammankopplingen av de två systemen. I nedervåningen är det ofta mycket kallare eftersom det delvis ligger under jord. Radiatorerna är utav lågtemperatur-typ och ska ha samma ingångstemperatur som golvvärmen. Frågan är vad som händer på sommaren när det är tillräckligt varmt med golvvärmen men kallt där radiatorerna är i nedervåningen? Måste man strypa golvvärme-systemet eller kan VP'n reglera detta själv?
Kommentarer och ideer mottages tacksamt
Loggat
VARMITEK TBR12, 2 x 120m, Nibe UKV 100 blandningstank
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
Re:hur hantera golvv. + radiatorer med returtemp?
«
Svar #1 skrivet:
16 augusti 2004, 23:36:05 »
Citera
Kanske du kan manuellt stänga av golvvärmen på nåt sätt och sen höja kurvan på pumpen på sommaren så du får ut lite värme i soutterängplan.
Blir det kallt nån period på sommaren då kan du väl köra på värme ett tag.
låter kanske inte så kul men jag tycker det är bra om man skruvar lite i anläggningen
det är lärorikt.
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
admin
Gäst
admin
«
Svar #2 skrivet:
17 augusti 2004, 07:42:35 »
Citera
Har du inte en separat cirkpump och fördelare (pushxx) för golvvärmen?
Det borde du ha, och i så fall borde du kunna stänga av cirkpumpen till golvvärmen över sommaren, justera sedan värmen i källaren genom att ändra i reglerdatorns parametrar (om det behövs).
Loggat
Johan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Johan
«
Svar #3 skrivet:
17 augusti 2004, 08:30:46 »
Citera
Hej Rikard
Nej jag har inte planerat för någon cirkpump. Golvvärmen har två olika fördelare, en med fyra slingor och en med sju.
Varför tycker du att jag behöver en separat cirkpump för golvvärmen? Jag trodde att man bara behövde en shuntgrupp om man jobbar med olika temperatur. Mina radiatorer har samma in-temp som golvvärmen.
Vore det inte ok att hantera problemet på det sätt som Bertil skrivit?
Loggat
Golvvärme i mellanbjälklag av betong renoverat 2004. Inomhuspool 3 x 6m, loggar med templogger.
admin
Gäst
admin
«
Svar #4 skrivet:
18 augusti 2004, 08:52:42 »
Citera
Jag skall i ärlighetens namn erkänna att jag inte har någon större erfarenhet av golvvärmesystem, däremot har jag aldrig sett någon som rekommenderar golvvärme och radiatorvärme i samma system utan separat cirkpump.
Oftast beror det på att golvvärmen och radiatorerna arbetar med olika temperaturer, men i ditt fall gör det ju inte det så det borde inte påverka så mycket. Skulle dock tro att golvvärmen och radiatorerna inte har riktigt samma karaktäristik - vilket kan ge dig lite problem.
Förklaring:
Radiatorerna och golvvärmen är dimensionerade för att ge samma uteffekt/m2 vid t.ex. 40 graders framledningstemperatur. Vet du vilken effekt de olika systemen ger vid 30 graders framledningstemperatur?, jag skulle tro att det skiljer sig...
Med tanke på min marginella erfarenhet av golvvärmesystem så skall du väl inte ta så hårt på mina synpunkter, men du kanske kan fråga någon som du har stort förtroende för, eller be någon som har ett dimensioneringsprogram att prova ändra vilka framledningstemperaturer som programmet använder, för att se om uteffekten för de olika systemen korellerar med varandra vid olika arbetstemperaturer.
Ett annat problem kan vara att golvvärmen rimligtvis kräver betydligt större flöden än radiatorerna, och i och med det ger låga difftryck i ditt system. Detta gör i så fall att radiatorernas flöden kan bli låga och att det kan bli svårt att få bra och jämna flöden genom radiatorerna - speciellt innan du blivit av med all luft ur systemet.
Radiatorerna skall ha ett difftryck på 5-30 kPa.
Hur mycket flöde golvvärmen kräver kanske du vet... Och då borde du kunna gå in i din cirkpumps flödesdiagram för att se vilket difftryck som det blir med de flöden som krävs, Eller vilket flöde pumpen kan ge med de difftryck som radiatorerna/golvvärmen kräver.
Har en bekant som jag konsulterat som kör utan push, och han skulle gärna vilja komplettera sitt system med en push - i och för sig är hans problem att radiatorerna kräver 55 graders framledningstemp vid kall väderlek och att detta påverkar slangarna negativt, de blir mjuka.
Han styr golvvärmen med vanliga "radiatortermostater", och jag tror inte att han har några större problem med att hålla jämn värme, däremot får han trixa en del med instrypningen av grundflöden i systemet, dessutom far slangarna illa av den höga framledningstempen som radiatorerna kräver, vilket ger en viss obehagskänsla.
Om jag skulle göra ett helt nytt system som du gör skulle jag inte spara in på pushen, men det är klart, kanske skulle jag förbereda för att kunna komplettera med den i ett senare skede utan att sätta dit den initialt. Vem vet, det kan ju faktiskt fungera, och då har du sparat några tusenlappar. Och det är ju aldrig helt fel.
Mitt tips är att du i alla fall ser till så att det finns plats för, och anlutningar klara för att kunna sätta in en push om det skulle behövas.
Om det funkar utan push kan du göra som Bertil skriver, kom bara ihåg att sänka cirkpumpens varvtal om du stänger av flödet till golvvärmen. Stäng inte på både framledning och retur utan bara på framledning eller returledning, detta så att värmeexpansionen inte leder till höga/låga tryck i ditt golvvärmesystem.
PS: Har du bara ett fåtal radiatorer borde det fungera utan push...
/Rickard
«
Senast ändrad: 18 augusti 2004, 09:21:44 av Rickard
»
Loggat
Johan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Johan
«
Svar #5 skrivet:
18 augusti 2004, 09:27:25 »
Citera
Jag har varit i kontakt med Varmitek som levererar VP'n samt pratat med alla som kommer i min väg om hur jag bör hantera systemet. Det verkar som om de flest tror att det skall gå bra utan push. Dina kommentarer verkar dock riktiga och jag skall därför se till att det på ett enkelt sätt går att kompletera med en push i efterharnd. Får väl ta en extra runda med mina konsulter innan jag definitivt bestämmer mig
Tack för utförligt svar!
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #6 skrivet:
19 augusti 2004, 00:02:43 »
Citera
Antalet "onödiga" cirkpumpar i detta avlånga land drar så innihelvexxx mycket ström så det är otroligt. det finns snart lika många onödiga som antalet innevånare.
men som sagt strömningsmotståndet är större i golvvärmen, men skulle det bli för dåligt flöde (du måste antagligen strypa raditorkretsen rejält) sen du stryp, då kan man istället köpa sig ett snäpp kraftigare cirkpump istället. Det du riskerar då är störande ljud i rad kretsen, men är det en nyinstallation borde det gå räkna på.
Hade det varit ett bef. system som är ljudlöst då skulle det säkert funka med en kraftigare pump.
Loggat
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #7 skrivet:
19 augusti 2004, 00:05:25 »
Citera
Om nån slinga är längre än dom sndra, då vinner du mycket på att göra 2 slingor av den istället.
En delad slinga (om du har en som avviker rejält) kan va räddningen.
Loggat
Johan
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Johan
«
Svar #8 skrivet:
19 augusti 2004, 08:27:47 »
Citera
Hej Bertil
Vi har varit noga med beräkningen av slingorna och det skiljer inte många meter mellan den längsta och den kortaste, så detta borde inte vara något problem.
Jag var även i kontakt med min granne som säljer shuntar till större byggen och han trodde också att det skulle gå bra utan en push. Men han sa precis som Rikard att det nog är bäst att lämna dörren öppen för komplettering senare om det skulle visa sig att det inte är flexibelt nog.
Loggat
admin
Gäst
admin
«
Svar #9 skrivet:
19 augusti 2004, 13:29:47 »
Citera
Kan rekommendera dig att sätta in en manometer så att du kan kontrollera systemets difftryck.
Bifogar bild på hur man kan koppla in det (från min egen installation).
Se hur jag har dragit ett rör från systemets framledning och ett rör från systemets returledning, genom att ha en ventil öppen åt gången kan man växla mellan framledning och returledningstryck och på så sätt räkna ut vilket difftryck som man har i systemet.
Denna form av mätning är säkrare än att sätta in två separata tryckgivare, då de sällan eller aldrig visar helt rätt. Har du bara en tryckgivare så är felvisningen så att säga konstant.
«
Senast ändrad: 19 augusti 2004, 13:34:48 av Rickard
»
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Installationsforum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 679
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
rocas
Rillman
tyke
TS Comfort AB
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info