Hallå gubbs.
Är det nån mer som har fått starta om pumpen lite då & då?
När det är -2-3 ute så går min pump hela tiden, men sen när det blir någon plus grad ute så stannar den och det är ju bra. Allt funkar ända tills det blir några minus igen, då vill den inte starta. Läser på pannan att allt är ok och inga fel finns i loggen, men pannan jobbar på för fullt.
Då får jag knalla ut och stänga av huvudbrytaren till pumpen och starta om hela skiten. Göra en snabbstart och sen funkar den som den ska igen tills nästa gång.
Nån som har något råd eller är det Nibe som gäller?
En annan sak :
När pannan går utan pump så jobbar den hela tiden. Har ställt in så att den inte ska starta förrens varmvattnet är nere på 46grader och ska stanna vid 50. Men pannan kör varmvatten nästan hela tiden. Så fort den går under 50 grader så ska det värmas upp igen. Efter det så görs radiatorvatten, och under den tiden så sjunker varmvattnet ner under 50grader igen och så börjas det om. Blir lite dyrt när elmätaren snurrar på.
Är det nån mer som har så?
En sak till:
När jag fick pump/panna så märkte jag att när pannan gjorde en legionellahöjning så värmde den upp vattnet till 60grader, helt ok. Men sen öppnade den shunten och skickade ut 60grader på elementen. Gissa om det var varmt här innne, det var förra sommaren. Stängde sen av legionella, fick ett nytt kretskort, (för andra gången) och då glömde jag att stänga av legionella och samma sak hände igen. Nån som har något råd om det?
En sista sak :
Om jag skulle ställa in en acktank på 50-100L till radioator systemet, skulle jag kunna få ner mina gångtider från 24timmar till något lägre när det är lite kallare ute?
Lite gnäll :
Har haft mycket problem med den här anläggningen... Funkar bra på sommaren men så fort det blir lite kallt så blir det mycket springandes där ute. Ett tag så ville den inte avfrosta så jag fick dra ut en slang och spola varmvatten på den så att isen försvann. En gång så gick bara fläkten men inte själva kompressorn, fick nytt kretskort och det funkade som det skulle igen. Det skramlar som fan om fläkten när det blir riktigt kallt ute, -6-7 grader. Plockat bort gallret och bände lite på själva ramen runt fläkten så blev det tyst. Kul när man har håvat upp 80 000 bagis på det här och det bara krånglar. Visst har det blivit en besparing på 15 000:- jämfört mot förra året men iaf. Ett jäkla ringandes och bråkandes.
Blev lite mycket det här... Hehhe...
Nån som har några råd eller blir det att ringa Nibe och jollra lite igen?