0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vad är det för typ och märke på din värmepump?Ett stalltips är dock att knacka lite på fyrvägsventilen och se om det hjälper?
Jag gissar att du har en Optima.Tyvärr har jag ingen manual som beskriver exakt var den sitter, men i utedelen mellan kompressor och värmeväxlare till vattnet (kondensorn) ska den sitta, den har 4 anslutningar så den borde gå att hitta.
Och har även lagt märke att det inte finns luft i mätaren, vad kan det bero på?
Ser det okej ut här i displayen?
Menar du cirkulationspumpen?(Jag har haft läckage på en av cirkulations motorn, så jag bytte ut den.)Och är du säker på att pumpen är rätt vänd?Vänder du vattenflödet åt fel håll försöker automatiken korrigera tills det flippar helt
Har du kollat att det finns vatten i systemet och luftat ordentligt? Utan vatten blir det ingen cirkulation och då är det svårt att få nån värme...Nej, det ser konstigt ut. Siffrorna uppe i vänstra hörnet är lägsta/högsta värdet på värmekurvan. Som det ser ut nu vill du att radiatorerna skall vara 80 grader varma på sommaren när det är 20 plusgrader ute och 55,2 grader när det är som kallast på vinternHur ser din värmekurva ut egentligen?
Kurvan är densamma hela året. Om du går in i avancerade menyn (håll in knappen några sekunder) och värmeinställningar så ser du kurvan och övriga inställningar.Det verkar som att du har släppt ut luften ur expansionskärlet. Det är inte så bra, men det borde inte ge det felmeddelande du beskriver. Dock kan det i förlängningen bidra till att det är svårt att lufta värmesystemet så att det blir dåligt cirkulation och konstiga följdfel.Fyrvägsventilen sitter ute i värmepumpen och vänder gasflödet vid avfrostning. Hur ser utdelning ut? Är det mycket frost på den?
Läs av och skriv ner temperaturerna igen när kompressorn har gått en liten stund.Varmvatten start på 60 grader låter lite väl högt. Det innebär i praktiken att den alltid kommer att göra varmvatten med elpatronen. Det verkar vara en hel del inställningar som är lite konstiga...