Hej,
Har haft min pump i dryga året nu och är nöjd med den. Den är kopplad parallellt med vedpannan mot en 2400 liters ac.tank. Har cirka 4 starter per dygn vid ute medeltemp på 1 grader.
Fungerar perfekt då BT25 givaren sitter i tanken, det är bara att öppna spjället, fylla på ved och tända om jag vill värma med ved ( jag vet vad som kan hända om Nibe får för varmt vatten till pumpen på värmesidan).
Av olika orsaker, som vi inte behöver behandla här, så vill jag blockera värmepumpen ett par gånger för ett antal timmar per dag. Använder Schema blockering för det och det fungerar rätt så bra men skulle kunna fungera bättre ( kanske jag gör fel...).
Nu fungerar det så att när blockeringen startar så sänker Nibe den Beräknade framledningstemperaturen till 20 grader, detta leder till att Gradminutrarna börjar ticka uppåt igen för att stanna vid 100 fast de var på väg ner då blockeringen startade. Då blockering stoppas så får den Beräknade framledningstemperaturen sitt riktiga värde, t.ex 28 grader om BT25 är 25 grader så börjar gradminutrarna sjunka med 3 per minut till de har sjunkit så att pumpen startar. Den tid från det att blockeringen upphävs tills pumpen startar beror på temp.diffen men jag skulle vilja att pumpen startar då blockeringen upphävs.
Jag skulle vilja ha det så att pumpen blockeras på något annat sätt än att sänka den Beräknade framledningstemperaturen så att de verkliga gradminutrarna tickar iväg som normalt under blockeringen så att pumpen startar direkt när blockering upphävs om det behövs.
Kan någon hjälpa mig med detta problem?
Mvh
Christer