Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Hur många har 2st separata L/L-VP i huset?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Hur många har 2st separata L/L-VP i huset? (läst 5896 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
E9DKE
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 48
Karma +0/-0
Jag kör värmepumpen!
E9DKE
«
skrivet:
25 december 2005, 12:43:43 »
Citera
Jag undrar hur många av er som har satt upp två separata L/L-anläggningar i huset?
Sattes båda upp samtidigt, eller kompletterade ni efterhand?
Min situation är att jag har en L/L i huset sedan i höstas, och det funkar nästan som
jag vill ha det. Men pga kallras från övervåningen (utan stödvärme på) så får jag en
ganska ojämn spridning av värmen. Detta känns som ett konstant vinddrag, då värme
hela tiden flyttas mellan rummen. Funderar nu på att komplettera med ytterligare en L/L
som jag tänkt sätta upp i diagonalt motsatta hörnet av huset, vilket innebär trapphuset
upp till övervåningen.
Jag tror det finns fler fördelar än nackdelar med två separata L/L i huset än en "bamse"-
L/L. Inte bara ekonomiska, utan mycket om komforten etc.
Vad är era erfarenheter och åsikter?
Loggat
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!
Bosse-värmepumpsdo
I branschen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1378
Karma +12/-4
Jag älskar med värmepumpar!
Bosse-värmepumpsdo
SV: Hur många har 2st separata L/L-VP i huset?
«
Svar #1 skrivet:
25 december 2005, 18:37:47 »
Citera
Självklart bättre med två än en. men temperaturskillnaderna kan du bemästra med elementen, ja ja folk blir upprörda när dom behöver starta dessa tingestar men sett på årsbasis är det besparing med bibehållen komfort som är det viktiga!
Se det så här om du har en pump som kostat dig 15000 kr och den ger dig en besparing på 6000kr så kommer inte din andra pump att bespara dig på långa vägar vad din först gör.så vida inte huset är väldigt stort och din nuvarande installation är underdimensionerad!
En luftvärmepump är och förblir en en lösning för framförallt plusgrader när temperaturen kryper under noll sjunker verkningsgraden drastiskt och angivna effekter tar inte hänsyn till frostbeläggningar eller tiden för avfrostning, Om dina problem uppstår vid minusgrader kan du lika gärna köra dina element för
installationskostnaden för en ytterligare pump går inte att räkna hem.
Loggat
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2555
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #2 skrivet:
25 december 2005, 18:40:21 »
Citera
Beror ju på pumpval och storlek på hus.
Jag har inte stödvärmt överhuvudtaget på snart två år och som kallast har det varit -18.
Sedan tror jag att det kan vara en bra ide med två för att få jämnare tmperaturer och lägre ljudnivå men speciellt vanligt är det nog inte.
Loggat
Bosse-värmepumpsdo
I branschen
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1378
Karma +12/-4
Jag älskar med värmepumpar!
Bosse-värmepumpsdo
«
Svar #3 skrivet:
25 december 2005, 19:09:55 »
Citera
En fördel med två inverters är att verkningsgraden faktiskt ökar när dessa smålufsar istället för att ha en som går för fullt!
Men man kan alltid trixa med siffror och besparingspåståenden och räknar man på ett sätt som ofta att man tex kompletterar en befintlig installation med ytterligare en så brukar siffrorna bli negativa men räknar man på totalen så blir avskrivningstiden lite längre men sen blir totala besparingen högre!
Hur som helst det är relativt ofta som folk installerar två aggregat och det är övervägande så med luftvärmepumpar att slipper du stödja med element så är du mer nöjd än den som behöver stödelda! med övriga värmepumpar så ser inte användaren att elpatronen går till och skulle dom göra det så skulle dom inte sova på natten, nackdelen med luftvärmepumpar är just att man ser när elementen behövs.
Loggat
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!
ejwbegysv
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 152
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
ejwbegysv
«
Svar #4 skrivet:
25 december 2005, 23:34:29 »
Citera
Jag funderar på en liten pump till i källaren... vi får se hur det blir...
Loggat
Panasonic E24CKE
Gano
Gäst
Gano
«
Svar #5 skrivet:
26 december 2005, 09:16:36 »
Citera
Å jag har bestämt mej för en till på bottenvåningen,
det blir en 12:a. Har idag en liten fjutt i trappan, den värmer övervåningen. Hör gärna av mej och berättar. Orkar dock inte tänka på det nu, det är ganska tomt i plånboken så här års.
Vore kul att höra från någon som har två st.
MVH/Gano
Loggat
tomr
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 21
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
tomr
«
Svar #6 skrivet:
26 december 2005, 11:31:24 »
Citera
Samma sits här! Har en stor källare som kräver mycket element, verkar som jag kan spara en del på att slänga upp en liten pump där, på mellanvåningen sitter min Citcop och än så länge klarar den att hålla en behaglig temp utan någon stödvärme (toan behöver lite då dörren alltid är stängd) Det måste ju bli lättare för den om källaren är ett par grader varmare och att den värmen även smiter upp till mellanvåningen.
Finns det någon pump som man lätt monterar själv? blir definitivt en till, speciellt nu när priserna har rasat på lvp.
Loggat
Ommadawn
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ommadawn
«
Svar #7 skrivet:
29 december 2005, 10:39:39 »
Citera
Tjenixen,
har två LV pumpar Sanyo SAP-KRV93EH. Huset mitt är på 240 kvm (byggyta) fördelat på två plan på
120 kvm. Har en placerat i trapphuset som blåser ner på bottenvåningen och en på motsatt sida
av huset på övervåningen som blåser mot trapphuset. Temperatursensorn som sitter i fjärrkontrollen
har jag för den i trapphuset placerat på bottenvåningen så långt bort det var möjligt från trappen.
Den andra har jag placerat på liknande sätt fast då på övervåningen.
Befinner mig i Sundsvall så det räknas väl som mellersta Norrlad. Vinter har vi ju men den känns som
ganska mild än så länge. Kylan kommer ju runt januari/februari. Vi har haft ett antal nätter ned mot
-12/14 och runt -8 som kallast på dagtid hitintills. Men det ligger runt -4/6 på dagarna.
Hitintills har jag inte behövt slå på några elelement (elradioatorer i hela huset) mer än i grabbarnas
sovrum eftersom vi stänger till dem när de skall sova och i duschutrymmet. Har även installerat mjukvärme
på de elementen.
Har haft dem sedan 1 november i år och har experimenterat en hel del med hur man bör köra dem. Har
även installerat energimätare på bägge pumparna och har mätdata från hela året innan pumparna och
håller på att mäta upp för året som kommer såklart.
Vad jag rent logiskt kan förstå är att återbetalningstiden kommer naturligtvis inte att bli densamma som
på en pump, och det var inte mitt syfte heller. Utan att få bättre inomhusklimat, det var gräsligt innan med
kalla varma områden i huset, kalldrag etc. som gjorde att man gick inne med sockar och fleece när det
var som kallast bara för att svettas i ett annat rum, eller om temperaturen höjdes kraftigt ute osv. Det var
ohyggligt svårt att trimma in detta.
Läxa lärt än så länge:
1) Inomhusklimatet är fantastiskt, helt otroligt vad jämn värmen är fördelat i huset och runt om. Även runt
fönster som annars gav ganska kalla golv.
2) Har som sagt var inga element på utöver det tidigare sagt och jag ser att bägge pumparna inte går på
max ännu. Har som sagt var inga illusioner om att jag inte behöver slå på dem för kylan kommer, det gör den
alltid. Hade dock tänkt slå på de element som behövs när jag känner var i huset den kylan verkar komma ifrån.
Kanske installera mjukvärme i dessa punkter för att få bättre styrning.
3) Ingen av pumparna drar max effekt och det verkar vara ganska likadana i förbrukningen.
4) Det verkar som att luftflödet i trappen, dvs den mellan över och bottenvåning kan jag styra riktning på
genom att experimentera med temperaturerna på våningarna. Samma temperatur ger ett flöde från bottenvåningen till övervåningen, men det flödet kan jag minska genom att höja temperaturen på övervåningen. (Funderar på att installera takfläkt här för att verkligen trycka värme ned i bottenvåningen
men jag experimenterar vidare litegranna så får vi se)
5) En annan granne har en pump endast och den är placerad i trappen. Han får problem med kall luft i
periferin => element på !
Total förbrukning av LVP1 är 618 kwh (från 8/11) och LVP2 är 313 kwh (från 1/12). Detta ger cirka
13 kwh/dag på LVP1 och 12 kwh/dag på LVP2.
Jämför man det som jag mätt hitintills med föregående år så sparar jag naturligtvis el. Förbrukade
förut cirka 100-140 kwh/dag (årsskiftet) innan och nu 70-90 kwh/dag. Men dra inga växlar på detta
ännu då jag har en sådan kort mätserie och temperaturen utomhus har en ganska stor påverkan
på detta. Avvakta ett år så har temperaturskillnaderna kanske jämnat ut sig för statstiskt sett så
skall det ju vara någorlunda samma över året.
6) Fläktarna låter lite, då jag kör järnet på fläktarna för att trycka ut värmen.
Men den stora vinsten var det jämna klimatet. Sitter just nu i t-shirt och kal***onger och skriver
detta på bottenvåningen. Det har jag inte kunnat göra förut ;-)
Gott nytt år allihopa!
Loggat
Ommadawn
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 12
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Ommadawn
«
Svar #8 skrivet:
29 december 2005, 10:56:48 »
Citera
Jo, diskussionen runt placeringen av mina pumpar och split/icke split etc. finns i detta forum
redan. Sök på mitt signum så dyker den tråden upp. Där ser man även min planlösning.
Nu placerade jag dem inte riktigt precis som diskussionen tyckte på grund av lite
problem med miljön runt om huset. Men jag tycker att jag har fått till en bra lösning
ändå då den i trappen även kan blåsa på övervåningen och undervåningen genom
att låta den svepa upp och ned.
När jag eldar på övervåningen i kaminen slår jag om övervåningens pump till fläkt
endast och trycker värmen ned mot trapphuset/hallen/köket som jag aldrig har fått
"brasvärme" i förut. Det hade man ju iofs kunna löst med en vanlig fläkt
naturligtvis ;-)
Loggat
bennybula
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bennybula
«
Svar #9 skrivet:
03 januari 2006, 02:02:04 »
Citera
Bor i 1 1/2 plans villa med hel källare och installerade först en L/L på 1a vån och fick mkt riktigt en rejäl besparing.
Men eftersom huset har haft oljeeldning en gång så är det dåligt med element i källaren vilket fick mig att köpa en
mindre pump till källaren vilket ju gör att nu blev källaren varm och torr samt att överskottsvärmen stiger upp mot
1a vån och gör i sin tur att värmen där lite lättare trycks upp till vån2 och att golven blir varmare. Funderar faktiskt på
en 3e VP på andra vån. Då kommer jag antagligen nästan aldrig att köra min moderna elpanna annat än i undantagsfall!
Bor på Ö vid västkusten om ngn undrar. Här är mkt sällan under -5c ngn längre tid.
Pump nr2 sparar givetvis mindre men ändå lite mer än jag trodde faktiskt, men den riktigt stora vinsten är ju värmekomforten.
Har fortfarande inte investerat mer än ca. 60kkr för 2vp samt modern o bra elpanna inkl inst.
Bergvärme insåg jag snabbt att jag förmodligen aldrig skulle kunna räkna hem.
Med vänliga hälsningar
bb
Loggat
E9DKE
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 48
Karma +0/-0
Jag kör värmepumpen!
E9DKE
«
Svar #10 skrivet:
03 januari 2006, 09:19:17 »
Citera
Är det någon som har dåliga erfarenheter av höga bullernivåer
då två (separata) L/L-VP sitter i huset?
Dels ytterenheten som kan mullra ganska mycket vid stark kyla,
samt innedelen som ger blåsljud.
Är oroad för dessa ljud "gånger två" då man har en L/L på respektive
vägg i huset.
Kan det bli en ljudkakafoni som äter upp vinsten med värmekomforten?
Mvh
Loggat
Villa i Värmland, 1½-plan på 117 m2. En person i hushållet. 1st Panasonic E9DKE sedan sep -05. Vattenburen el sedan tidigare. Förr ca 18 000 kWh/år, nu ca 11 500 kWh/år. Nöjd!!
bennybula
Nybörjare
Antal inlägg: 5
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bennybula
«
Svar #11 skrivet:
03 januari 2006, 13:47:15 »
Citera
Både ja & nej! Ytterdelarna hör jag aldrig inomhus annat än om jag står alldeles innanför väggen och verkligen lyssnar.
Fläktljudet i källaren är inte så farligt då man ju inte vistas där långa stunder. Däremot kan det brusa en del från innerdelen på 1a vån
särskilt vid köldgrader men å andra sidan sitter den så att vi sällan vistas där den är. Nu när jag funderar på en 3e vp på 2a vån så är väl tanken den att den får nog nästan alltid gå på låg eller mellan fläktfart för att på det sättet inte störa. Vi har bara sovrum på det vån.planet så man vill ha det tyst och inte FÖR varmt där. Men nu läste jag här om ngn med takfläkt vilket intresserade mig, man kanske kunde sas. cirkulera
upp varmluften bättre t vån 2 vilket i sin tur skulle minska "vattenvärmen" där. Man får ju ideer när man läser på sådan här forum vilket ju är bra.
bb
Loggat
svempa
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
svempa
«
Svar #12 skrivet:
03 januari 2006, 19:32:01 »
Citera
Har 2 st E9DKE, souterränghus, ca 100+100m2. Blåser från kortända mot öppnare planlösningen. Nu, med ca -12 grader, vill jag helst slänga ut eländet. Står för det mesta och avfrostar, så här kan man verkligen snacka om kallras. Vet inte om det förändras med sk värmekabel, men tänker ringa försäljaren i morgon.
På rek har jag båda aggregaten inställda på fläktläge 3, störs aldrig trots att jag sover mycket lätt. Däremot är tempvariationen i huset mycket hög vid kallare väderlek. På undervåningen, något mer prång, har jag idag med -12 tvingats dra på element. Värt 40.000kr? Aldrig!
Den som vill får gärna upplysa mig om vad jag inte förstått.
Loggat
Mike
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 2555
Karma +4/-2
Panasonic LZ25
Mike
«
Svar #13 skrivet:
03 januari 2006, 20:45:17 »
Citera
Ännu en nöjd P-ägare
Nja skämt åsido så är det nog helt rimligt att du måste stödvärma vid -12 med de pumparna.
Det intressanta kan vara vad försäljaren lovade och var du bor (ofta under -12?)
Loggat
svempa
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 20
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
svempa
«
Svar #14 skrivet:
03 januari 2006, 21:00:33 »
Citera
Bor mellan Enköping och Stockholm. Jag har inte blivit lovad någonting. Kanske mest för att jag från början deklarerade att mitt köp var pga dålig inneluft.
Där jag bor är Panasonic mycket frekvent, jag har inte hört talas om några större problem.
Förstår inte varför de avfrostar så ofta. Hade jag hittat detta forum före köp, hade det inte blivit något. Pga lite dåliga termostater hade jag kallras tidigare, nu är det för j...t. Snart slår jag av pumparna och kör enbart element.
Frånsett den bättre luften vid plusgrader, känner jag mig tvärblåst. Kan för lite själv för att börja bråka.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
(Moderatorer:
Bertil
,
pi.r
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 843
dolda: 0
användare: 2
Användare online
:
DonPablo
Zyberdude
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info