Hej på er, här finns ju en mängd kluriga och kunniga.
Jag har gratis fått tag på 6 stycken begagnade vatten-luft AC (?) aggar. Tror de mest är en vatten/luft värmeväxlare med fläkt...?
http://polak.co.il/_Uploads/271Seifert.pdf (2114 b/718 modellen)
De har vad jag förstår på specarna 1600W cooling capacity (L35W10 vid 500L/min om det säger någon något).
Jag gissar att någon använt dessa för att med genomströmmande vatten kyla luft i datarum eller dataskåp. Då kanske jag skulle kunna koppla en till kalla sidan på min bergvärme och få lite nytta av min frikyla i ett lite större skafferi jag har i köket? Om de inte är för högljudda kanske de även går att använda någon annanstans?
1) Jag har inget begrepp om effekten. Kommer de alls att kunna ge något i praktiken, eller är det bara att dra dem på tippen?
2) Om de kan ge något i praktiken, är det bara att koppla en avstickare på kalla sidan, eller bör man tänka till och göra något annat klurigt?
En helt annan sak, helt off-topic: Jag har ett litet ölbryggeri i ett annat hus, utan BV.
3) Finns det alls något klurigt sätt att rigga en av dessa till att fungera lite tvärtom? Kan man på något billigt sätt rigga/komplettera en av dessa för att kyla glykol istället för att kyla luft? Jag förstår ju att det inte bara går att köra baklänges och att det brukar krävas en kompressor av något slag för att skapa kyla, men någon kanske har en kreativ idé? Antagligen inte, men ändå, folk är ju så kluriga. *ler*
(Jästankens kylmantel är på max 10L. Den ligger i sluten glykolslinga med en luft/vatten kylare som trycker ner tempen i glykolen i en isolerad volymtank och en PID-kontrollerad cirkulationspump, men min cooler har precis packat ihop.)