Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)  (läst 8213 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)
« skrivet: 07 december 2014, 13:09:10 »
Har en Ivt 490. Har nyligen bytt expantionskärl och shunt.

Nu löser jordfelsbrytaren ut hela tiden den går ca: 10sek sen löser den ut. Den ligger på en egen jordfelsbrytare, med kyl och frys. Har lokaliserat felet till värmepumpen.

Kan jag på nått sätt tvångsköra den?

Törs man ta bort inkommande huvudjord till värmepumpen och prova och starta den?

Jag är så f- bannat less på denna pump.


Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)
« Svar #1 skrivet: 07 december 2014, 14:08:03 »
Har en Ivt 490. Har nyligen bytt expantionskärl och shunt.

Nu löser jordfelsbrytaren ut hela tiden den går ca: 10sek sen löser den ut. Den ligger på en egen jordfelsbrytare, med kyl och frys. Har lokaliserat felet till värmepumpen.

Kan jag på nått sätt tvångsköra den?

Törs man ta bort inkommande huvudjord till värmepumpen och prova och starta den?

Jag är så f- bannat less på denna pump.

Grannen är elektriker. Han la av inkommande jord från centralen in till pumpen. Då går pumpen utan problem. Men löser direkt om man sätter tillbaka den tar ca:10sek. Han sa att vad som helst kan vara fel. Höljet i själva pumpen blev strömförande så i 24v när han testa från gjord.

En röd lampa blinkade till i början på ett kretskort i pumpen. Lyste konstat bredvid en grön. Som syns på bilden. Någon ledtråd?

Nån som har något tips?

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)
« Svar #2 skrivet: 07 december 2014, 14:09:48 »
Grannen är elektriker. Han la av inkommande jord från centralen in till pumpen. Då går pumpen utan problem. Men löser direkt om man sätter tillbaka den tar ca:10sek. Han sa att vad som helst kan vara fel. Höljet i själva pumpen blev strömförande så i 24v när han testa från gjord.

En röd lampa blinkade till i början på ett kretskort i pumpen. Lyste konstat bredvid en grön. Som syns på bilden. Någon ledtråd?

Nån som har något tips?



Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7666
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)
« Svar #3 skrivet: 07 december 2014, 14:40:47 »
Hör om inte din granne han isolationsmäta pumpen. Det ska inte ta lång stund om felet är redan är lokaliserat till pumpen. OCH IVT brukar väl ska ha en 300 mA JFB om jag inte mins helt fel, dom brukar lösa ut dom vanliga personskydd JFB på 30 mA. Du kan även lägga (den fast anslutna) VP utanför JFB.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)
« Svar #4 skrivet: 07 december 2014, 17:10:00 »
Hör om inte din granne han isolationsmäta pumpen. Det ska inte ta lång stund om felet är redan är lokaliserat till pumpen. OCH IVT brukar väl ska ha en 300 mA JFB om jag inte mins helt fel, dom brukar lösa ut dom vanliga personskydd JFB på 30 mA. Du kan även lägga (den fast anslutna) VP utanför JFB.

Han hade inte mer tid idag. Han skulle iväg på middag, men jag skulle kolla om jag fick tag på någon imorgon. Beronde på hur länge det blir så skulle han lägga om det imorgon och koppla förbi jordfelsbrytaren.

Den står på 0 på manometern med känns som om jag ska kasta ut denna med glädje. Bytte expantionskärl härom veckan. För den var nere på noll hela tiden.


Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2441
  • Karma +5/-0
SV: Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)
« Svar #5 skrivet: 07 december 2014, 21:52:44 »
Värmepumpen är väl antagligen ganska väl jordad via rörinstallationerna även om man lossar skyddsjorden från den.
Men ett tips är att koppla bort en misstänkt komponent i taget ur den (elpatron, cirkulationspumpar, kompressor osv) och se när JFB slutar lösa ut.
Om vattensystemet har varit tomt eller nästan tomt och elpatronen har varit igång ändå, så kan den mycket väl ha blivit överhettad och fått ett jordfel.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)
« Svar #6 skrivet: 07 december 2014, 23:08:04 »
Värmepumpen är väl antagligen ganska väl jordad via rörinstallationerna även om man lossar skyddsjorden från den.
Men ett tips är att koppla bort en misstänkt komponent i taget ur den (elpatron, cirkulationspumpar, kompressor osv) och se när JFB slutar lösa ut.
Om vattensystemet har varit tomt eller nästan tomt och elpatronen har varit igång ändå, så kan den mycket väl ha blivit överhettad och fått ett jordfel.

Vi har kört den utan jordfelsbrytare ikväll. Grannen kom igen. Först var det 24v ihöljet sedan när han lade lösspan med jord mot höljet löste jordfelsbrytaren. Den var utan jord, men han jordade via ett eluttag från en annan jordfelsbrytare.

Det innebar att höljet hade en hel del störm i sig flera hundra volt trodde han efter som det löste. När det är koppar rör så mätte han även mot Jord och blandare i köket och där fanns det också ström.

Vi fick fel koder 2st låg pas..... ? Och motorskydd uppstart blir det nu och den startar inte upp änns. När den var igång i början utan jord så gick kompresson och efter ett att gick den in i avfrostningsläge. Sedan fall temperaturen snabbt på kompressor men gick inte upp i högre temp än 20-40 men den kunde falla några grader på nån sekund.

Den har inget tryck på manometern. Men vatten finns till cirklation och till varmvatten.

Nu är den avslagen. Känns som det är rätt tid att byta.

Vad säger ni om en Ivt 840? Eller Nibe F750. Comfortzone?
Eller ska jag köpa en liknande storlek?

IVT490 Trelleborg

  • Gäst
IVT490 Trelleborg
SV: Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)
« Svar #7 skrivet: 21 december 2014, 00:26:46 »
Hade i förrgÃ¥r detta problem, kunde bara köra pumpen pÃ¥ tvÃ¥ faser. Orsak: En av dräneringsslangarna hade  proppat igen. Denna hade gjort att det droppade ner lite överallt över hela pumpen. När jag fick ut proppen med skit sÃ¥ pissade det ut en liter vatten. Torkade upp överallt och lät en värmefläkt torka upp under ett par timmar. Startade pumpen pÃ¥ alla faser. Den har gÃ¥tt felfritt sedan dess.

De här värmepumparna är ju rätt snåla men när det kommer till att byta ut dem så hade fjärrvärme varit billigare i slutändan. Dessa pumpar kräver en hel del kärlek och omvårdnad för att funka. De verkar vara lika känsliga som franska bilar. Att tro tillverkarna att de är underhållsfria är rent trams. Förra året var det en säkerhetsventil som brast mitt av så att vattnet sprutade ut utav bara h-e. Vilken tur jag var hemma.

Utloggad Adddam

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ivt 490 Jordfelsbrytare löser(Jag blir tokig)
« Svar #8 skrivet: 26 december 2014, 10:14:56 »
Hade i förrgÃ¥r detta problem, kunde bara köra pumpen pÃ¥ tvÃ¥ faser. Orsak: En av dräneringsslangarna hade  proppat igen. Denna hade gjort att det droppade ner lite överallt över hela pumpen. När jag fick ut proppen med skit sÃ¥ pissade det ut en liter vatten. Torkade upp överallt och lät en värmefläkt torka upp under ett par timmar. Startade pumpen pÃ¥ alla faser. Den har gÃ¥tt felfritt sedan dess.

De här värmepumparna är ju rätt snåla men när det kommer till att byta ut dem så hade fjärrvärme varit billigare i slutändan. Dessa pumpar kräver en hel del kärlek och omvårdnad för att funka. De verkar vara lika känsliga som franska bilar. Att tro tillverkarna att de är underhållsfria är rent trams. Förra året var det en säkerhetsventil som brast mitt av så att vattnet sprutade ut utav bara h-e. Vilken tur jag var hemma.

Vi valde att byta ut våran pump efter detta. Det var inte nått vatten som läckte. Utan i våran pump var det nått som läckte ström, chassit var 24v sedan flera 100v. Dom på Ivt center ville som vanligt byta saker inget stort fel sa dem. Dom ville byta styr kort och ev kompressor. Haft dom här tidigare dom bara chansar vad som är fel och prövar det är reparationer dom tjänar på. Dom var så ointresserad av att sälja en ny pump så dom lämna igen offert änns.
Vi köpte en Ivt 750 den går då mycket sällan på elpatron våran Ivt 490 gick ju konstant på 3kwh tyckte jag. Nu när det är -9 minus hjälper 750 med elpatron. Det är första gången den går konstant med 2 kWh.

Fjärrvärme är dyrt i dagensläge. Vi resonerade så här att våran pump var 10 år gammal och vi skulle få ta kostnaden på byte nästa år eller nått av dom kringliggande åren. Vi hade möjlighet att göra det nu men fick välja bort våran kamin som vi skulle installera. Valet av en större pump var att vi ville ha större kompressor del. Denna kostade 20000kr mer men det är något vi kommer att få igen på elförbrukningen inom pumpen behöver bytas igen.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!