Jag jobbade natt inatt och höll koll på vp:n via uplink. Det hände absolut inget med värmen under hela natten mer än att den sjönk till 21 grader trotts att börvärdet fortfarande står på 22,5. Den låg i princip konstant på 30hz och gradminuter på -80 ungefär. När jag kom hem imorse så kände jag på radiatorerna på ovanvåningen och de hade väldigt bra och behaglig värme. Så bra har det aldrig varit på ovanvåningen.
Sen gick jag in till shungruppen: Se bild nedan:
Jag kände på rad ett (som jag tror är framledningen) och de kändes ljumma. Sedan kände jag på rad 2 och enbart köket, WC, och ena halvan av vardagsrummet var något ljumma och de andra vart helt kalla. Då höjde jag på termostaten till shuntgruppen ett steg, alltså från 35 eller 36 grader till 37 grader för jag tänkte testa med lite högre framledningstemperatur. Sen gick jag och la mig vid 08. Nu när jag vaknade vid lunchtid så ser jag att från 07.58 då jag ändra till 37 grader så har vp:n jobbat som tusan och har successivt sjunkit till -1500 gm. När jag känner på rören till shuntgruppen så är det nu istället rad 2 som är varma (inte ljumma) och rad 1 är helt kalla??? Vad är det som händer. Hur kan det vara så? golven är kalla i hela huset i princip trotts att pumpen har jobbat och förbrukat 10kwh sedan 08 imorse?? Det kan väl inte ta 5 timmar för vattnet att cirkulera runt slingorna och varför är det nu rad 2 som är varma?? Är inte det returen??
Och sen en annan fråga. Vad ska CP:n till shuntgruppen stå på?? just nu står den på läge B på III?
Huset är på 1,5 våningar med golvvärme på nedervåningen och med vattenburna radiatorer på ovanvåningen. Huset är enbart 1,5 år gammalt.
Vänliga hälsningar,
Merita