Har på senare år börja kolla lite av nyfikenhet på delta T mm. Om jag mäter t&r tempen på alla elementen i huset så kan jag ha allt mellan 1grad upp till 8 grader som mest i delta T på elementen. 90% av elementen kanske ligger runt 3-4grader. Upptäckte att på returledningen nere vid vp sitter en kran (vred)monterad på returen som är nu strypt så jag får rätt delta nere vid pumpen dvs runt 7-8 grader där. Cirkulationspumpen är ställd på lägsta hastigheten.
Öppnar jag den kranen helt och låter systemet vara ett par dagar som test så har jag ett delta T nere vid pumpen på ca 2grader. Det här är ju "fel" enl mig, egentligen borde man ju gå igenom husets alla element och strypa bottenventilen på dom eller montera ställbara ventilhus så man har får skillnad på 10-15 grader på t&r på elementen och 7-8 vid vp vad jag förstår man ska ha enl dom kunniga.
Men sen vet jag inte om jag tänker fel när jag samtidigt tänker att nu har jag ju kanske upp till dubbla effekten på nästan samtliga element eftersom t&r retur skiljer så få grader, och ändå för pumpens skull så får den rätt delta T.
Man kanske förlorar t.o.m effekt att justera in elementen "rätt" och får istället en högre förbrukning. Så här har iaf firman som installerade min vp 2003 justerat systemet.
Vad säger ni kunniga, ska man låta det vara? :-)