Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minsta effekt/frekvens Panasonic WH-MDF06D3E5  (läst 2557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MangePange

  • Gäst
MangePange
Minsta effekt/frekvens Panasonic WH-MDF06D3E5
« skrivet: 02 december 2014, 23:18:01 »
Hej!

Har nyligen installerat en Panasonic WH-MDF06D3E5 på egen hand direkt på radiatorkretsen och den verkar fungera fint, efter några finjusteringar. Ett litet orosmoln som jag ser, är att den har väldigt många av/påslag för att vara en inverterpump. När det är milt ute, ca 5-10grader, så går den i ca 15min sedan av 15-30min. En mild månad, så kommer den slå av och på över 1000 gånger! Först när det går under nollan börjar den gå kontinuerligt. Nu loggar jag både ineffekt och uteffekt, och lägsta effekt som den verkar vilja köra ligger på ca 1kW in, och då levererar den ca 3.3-4kW ut. Enligt panelen till pumpen, så har den då en frekvens på ca 35 (Hz?!). Gissar att max frekvens är 50Hz. Jag hade föreställt mig att den skulle gå ännu lägre i effekt. Efter att ha kolla med min far, som har en Mitsubishi-pump, så drar den som minst ca 0.5kW, vilket är betydligt lägre. Man kan se tydligt under uppstart hur Panasonic pumpen jobbar upp frekvensen under ca ett par minuter, så den kan definitivt jobba med lägre frekvens. Men det kanske påverkar COP kraftigt negativt?

Fråga 1: Är detta normalt, att lägsta uteffekten är ca 4kW, på en pump som ger max 5.9kW?
Fråga 2: Idag är vattenflödet till pumpen enligt spec (ca 17L/min). Kan man finta pumpen att lägga på mindre effekt, med tex mindre flöde, eller vad styr effekten? Gissar att det är kopplat till deltaT, eller förändringen av ingående temp? Har nu försökt maxa flödet, då jag hoppas på att pumpen snabbt "ser" att tempen stiger.
Fråga 3: Förslag på prisvärd volymförstorare/bufferttankslösning? Panasonic själva svarar med att jag ska skaffa en acc-tank på 200-300liter. Idag har värmesystemet en volym på ca 60liter. Enligt manualen är minsta volym 30liter, så jag trodde det skulle funka något bättre utan tank. Idag har jag stora svängningar i framledningstemp, när det är milt ute, vilket ger knäppningar i golvvärmen.

Hoppas informationen räcker, annars får ni hojta till!
//Magnus

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4767
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Minsta effekt/frekvens Panasonic WH-MDF06D3E5
« Svar #1 skrivet: 04 december 2014, 21:26:10 »
Det är inget ovanligt att en VP får hicka på vår och höst , när dom är kopplade till systemet , det går väldigt fort för VP att komma upp i temp enär det inte
behövs så mycket effekt . VP reglerar mot utetemp , ju större flöde desto mindre delta T mellan tur och retur . vid för lågt flöde blir delta t högt ,varav VP stannar .
VP känner framledningstemp  och stänger pÃ¥ den . GÃ¥r det att ställa om maxtemp i datorn ?  VP skickar ut en temp som kanske är för hög , den snurrar runt kommer tillbaka till VP med för högt värde . Prova med att öka eller minska  farten pÃ¥ pumpen ( dom nya har tre steg ) .Om du skaffar en tank ,gärna  min 500 liter beroende pÃ¥ hur kraftig din VP är , dÃ¥ behöver du en shuntgrupp som gÃ¥r mot systemet som kan ställas efter eget behov .VP blir dÃ¥ en vattenkokare med hög temp till tanken .  Golvvärme ska normalt ha ca 4 grad delta  t för att inte knäppa. 17 liter/min = 1020 lit tim är rätt mycket , vet ej längd pÃ¥ slingor . Har du s.k. termogivare pÃ¥ fördelningen ? Kolla upp delta T under VP - gÃ¥ng ,  hög in lÃ¥g ut knäpper.
 flödesvärdet  : Ekvationen  ex.  1litergrad = 1 liter värms 1 grad pÃ¥ 1 tim = 1.16 w    Liter flöde  X Delta T X 1,16 =lika med avgiven effekt . 

 
« Senast ändrad: 04 december 2014, 21:32:42 av 25fOCUS »

MangePange

  • Gäst
MangePange
SV: Minsta effekt/frekvens Panasonic WH-MDF06D3E5
« Svar #2 skrivet: 07 december 2014, 20:11:22 »
Efter att funderat lite mer, så är min största fråga egentligen vad minsta effekten (eller frekvens om man vet det) är för pumpen? I manualen läser jag på ett ställe att den jobbar neråt 25Hz, men min pump vill aldrig kontinuerligt köra med lägre effekt än runt 35Hz, vilket oftast ger allt för hög ut effekt.

Angående acc-tank, så verkar Panasonic i detta fall inte föreslå någon bufferttank i själva värmeslingan, utan endast en extern tank för tappvarmvatten som den värmer upp genom att styra en 3-vägs ventil. Så någon mer shuntgrupp ska inte behövas enligt deras beskrivning. Idag har jag inget av det som är inringat rött, funderar dock i framtiden på det som är inringat i blått.



Knäppningarna i golvvärmen kommer sannolikt ifrån framledningstemperaturen åker jojo när pumpen slår av och på, och temperatur stigningarna är allt för branta då pumpen ger för hög effekt ut. Tidigare med el-pannan, så hade jag någorlunda stabil framledning och det fanns inga knäppningar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!