Vi är i full färd med att köpa oss en Luft-Luft pump och grubblar nu på hur vi lösa placering av den, eller om vi ska skaffa oss två stycken och ha en på varje våning.
Vårt hus värms idag utav till största delen direktverkande el.
Utmed ytterväggarna på nedervåningen så ligger det en varmvattenslinga som är till för att hålla borta fukt i grunden om jag förstått byggnadsdokumenten rätt, de ger inte så mycket värme till boytan, men dock tillräckligt för att vi inte ska behöva ha på radiatorerna på toalett och förråd på nedervåningen.
Huset är även utrustat med en frånluftsvärmepump som ger värme till slingan på nedervåningen och till tappvattnet.
Det är även inlagt golvvärme i hallen på övervåningen ca 1,5m in.
Vår första plan var att sätta pumpen i trapphuset (rött på planritninen) tillräckligt högt upp för att den ska kunna blåsa varmluft till båda våningarna. På gatan så finns det ett flertal hus som är identiska med vårt och alla andra har satt den i trappen utom en som satt den i vardagsrummet. Dock så funderar vi på om det dels kan bli någon bra spridning av värmen på övervåningen, och dels på om pumpen klarar att ”skjuta” värmen så långt ner att den når nedervåningen innan den stiger upp i trapphuset. Den blå markeringen på planritningen är dessutom en ”klack” i taket knappt 20cm hög där en ventilationstrumma går, jag är rädd att den kommer stoppa luften lite likt en dörröppning.
På sommaren så brukar det kunna bli sjukt varmt på övervåningen så där tänker vi att vi kommer vilja kunna kyla ner, iaf när man ska sova. Kan detta bli ett problem om den sitter i trappen? Kylan sjunker ju?
Vad vi nu funderar på är om det skulle vara värt att sätta in två pumpar, antingen en duo eller två helt separata. På så vi så borde man kunna få väldigt bra värme på båda planen. Tänker mig i så fall en placering likt de gröna på planritningen.
När jag pratat med några utav grannarna som har likadana hus som oss och som har pumpen i trappen så har jag fått intrycket att det fungerar ok, men att dom ändå måste köra en del med elementen, en granne hade tom funderat på om han inte borde satt in två pumpar.
Vad tror ni, borde vi installera en pump i trappen och skulle den isf ge en ok värme i huset? Eller borde man satsa på att ha två? Skulle det vara värt investeringen med två?
Det bruna på bilden visar vad som är under marknivå.
Är otroligt tacksam för alla tankar/åsikter/reflektioner osv. Lägger gärna upp foton om det är till nån hjälp.