Liten uppdatering ang mitt byte av värmeväxlarsensor på sanyo123
För nån vecka sen isade den igen helt och frostade ej av med utbliven effekt som följd(det var så jag märkte det)
Så av med plåtar o grejer, det visade sig att sensorn(som jag satt upp och ner) trillat ur kopparröret och det var tomt
jag hade ju fyllt det med natriumsilikat/avgaspasta som leder temperaturer bra o stoppat i senorn och låtit det härda
Men det verkar inte tåla kylan eller vätan kanske, inte säker där men det var iaf borta och sensorn hängde i luft
Så jag provade utan det lilla rör som sitter i klämman och fäste bara sensorn med en metallklämma så den satt fast i den större kopparklämman som sen sätts på värmeväxeln
Det innebär att vatten o dylikt kan rinna rätt igenom och sen ev torka ut
men det visade sig inte fungera alls, den ville inte varva upp alls efter start och fiskörde hur jag än ställde in temp o dylikt
Så jag tror elfasensorn slutar fungera helt när den utsätts för fukt eller har dålig kontakt med röret direkt och det påverkar maskinens förmåga o varva upp
Så det jag använt nu är jb-weld epoxilim som jag fyllde röret med och sen stoppade ner sensorn o sen toppfyllde
Satte den inte upponer denna gång, vill se hur bra epoxin tätar för kondens som leds ner via kabeln och om det nu påverkar
Den har gått nu 4 dagar felfritt och tom skött avfrostningarna bättre än med natriumsilikaten, kanske pga materialskillnaden
Så nu är det bara o vänta o se hur länge det håller men det verkar lovande
Återkommer om det inte fungerar