Har en "gäststuga" på 25 kvadrat som värms med el, närmare bestämt värmegolv. Om man har det på lägsta effekt så är det ändå över 10 grader i stugan. Tänkte mig att man kunde köra en värmepump på "underhållsvärme" för att få ned konstnaderna. Bara värmepumpen sparar ju en del pengar på en ökad effektivetet sen kan jag sänka temperaturen ytterligare. Tänkte att jag skulle köpa något riktigt billigt, hittade en pump på jula av märket Zibro för 5000:- (kampanj)
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/inomhusklimat/uppvarmning/varmepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417063Med Zibro pumpen kan man hålla 8 grader så bara på det kan man spara in en del energi. (Stugan används mest som förvaringsutrymme).
Såg att man kan installera den själv då den har "snabb anslutningar". Är detta svårt?
temperaturområde -15 till 30 C, innebär det att pumpen slutar att funka vid -15 C? Eller värmer den bara sämre?
Räknar att man borde kunna spara minst 100:- varje månad med en sänkt temperatur plus att en värmepump har högre verkningsgrad om man jämför med el energi. Sen blir det ju lättare att höja värmen där inne om man vill vistas där. En luftvärmepump värmer ju betydligt snabbare än värmegolven.
Om den håller i fem år har jag tjänat in kostnaderna, tror ni den kommer hålla så länge? Värt att tillägga är att garantin ska vara fyra år, den gäller även om man installerar pumpen själv.
Elräkningen ligger på 1000 kronor ungefär i månaden, då har jag en liten snickarbod med väldigt låg temp, kanske 8 grader ungefär (den är kanske 6-8 kvadratmeter).
En liten källare med 8 grader (kanske 7 kvadrat källare med 1 meter takhöjd
En gäststuga på 25 kvadrat med ca 3-4 meter takhöjd
Samt ett hus på 90 kvadrat.
Är det naivt att tro att man kan spara 100 kronor på elräkningen genom att installera en värmepump i gäststugan på 25 kvadrat? Visst är det skillnad beroende på hur isoleringen är osv men om man tänker i runda slängar.
Är det hela värt det?