Jag har samma problem. Pumpen installerades hösten 2009 och fungerade rätt så bra de första 3 åren. I december 2013 och januari 2014 var det 2 olika tekniker som fyllde på gas, testade om den läckte osv. men kom fram till att kompressorn är OK men det var för lite gas… någon läcka hittade de inte dock! Idag var det -12 grader och pumpen som ska ge värme ner till minus 25 grader gav knappt någon värme alls fastän den förbrukade mellan 1600-1900 Watt…
Förutom att den drar mer ström så blir man galen på hur den sköter temperaturen i huset. Är det varmt ute så blir det gärna flera grader varmare inne än vad den är inställd på. Teknikerna på Mitsubishi menade att kallras kan vara orsaken. När det är kallt ute så är det det tvärt om, dvs. det blir några grader kallare än vad den är inställd på. Varmras kanske….
Vi gav nästan 20000 SEK för den för 5 år sedan och redan efter några år så blev verkningsgraden mycket sämre och nu är jag mycket tveksam till om det är lönt att använda den alls, värmen den ger verkar inte motsvara förbrukad effekt. Nu har jag dragit upp värmen på radiatorerna och dragit ner värmen på pumpen, undrar vad nästa elräkning kommer att visa...
Den är rengjord ordentligt, både inne och utedelen...