Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Q-HEAT 635 drar mer el i Ã¥r  (läst 2474 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gusun

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Q-HEAT 635 drar mer el i år
« skrivet: 24 november 2014, 16:52:50 »
För ett år sedan fick jag installerat en Mitsubishi Q-HEAT 635. Den gick fint under förra vintern och drog lite el. Nu när det blivit kallt i år så drar den 2-3 ggr så mycket el vid motsvarande utetemp. Vad kan det bero på? Jag har rengjort filtren enligt instruktionerna. Hur kollar man att kylmediet inte har minskat? Finns det något man kan kontrollera för att veta att pumpen ger full effekt?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Q-HEAT 635 drar mer el i år
« Svar #1 skrivet: 24 november 2014, 21:30:00 »
Det kan være mer fuktig luft ute så det fryser på mer, dvs COP er lavere på samme uttemperatur.
Det er ogsÃ¥ slik at filter alene ikke er nok  rengjøre, det kan ha samlet seg fint støv i lammellene i innedelen. Reduserer effekt betydelig.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Zoltan

  • Gäst
Zoltan
SV: Q-HEAT 635 drar mer el i år
« Svar #2 skrivet: 26 december 2014, 23:00:58 »
Jag har samma problem. Pumpen installerades hösten 2009 och fungerade rätt sÃ¥ bra de första 3 Ã¥ren. I december 2013 och januari 2014 var det 2 olika tekniker som fyllde pÃ¥ gas, testade om den läckte osv. men kom fram till att kompressorn är OK men det var för lite gas… nÃ¥gon läcka hittade de inte dock! Idag var det -12 grader och pumpen som ska ge värme ner till minus 25 grader gav knappt nÃ¥gon värme alls fastän den förbrukade mellan 1600-1900 Watt… 
Förutom att den drar mer ström så blir man galen på hur den sköter temperaturen i huset. Är det varmt ute så blir det gärna flera grader varmare inne än vad den är inställd på. Teknikerna på Mitsubishi menade att kallras kan vara orsaken. När det är kallt ute så är det det tvärt om, dvs. det blir några grader kallare än vad den är inställd på. Varmras kanske….
Vi gav nästan 20000 SEK för den för 5 år sedan och redan efter några år så blev verkningsgraden mycket sämre och nu är jag mycket tveksam till om det är lönt att använda den alls, värmen den ger verkar inte motsvara förbrukad effekt. Nu har jag dragit upp värmen på radiatorerna och dragit ner värmen på pumpen, undrar vad nästa elräkning kommer att visa...
Den är rengjord ordentligt, både inne och utedelen...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!